Jeden z Meredithových méně známých a příběhem nejtragičtějších děl, v němž předkládá nemilosrdnou obžalobu konvenční serióznosti.
George Meredith Knihy







Jeden z Meredithových méně známých a příběhem nejtragičtějších děl, v němž předkládá nemilosrdnou obžalobu konvenční serióznosti.
Jeden z Meredithových méně známých a příběhem nejtragičtějších děl, v němž předkládá nemilosrdnou obžalobu konvenční serióznosti.
Román vypráví příběh o egocentrickém siru Willoughby Patternovi a jeho snaze o sňatek; když mu dá košem jeho první kandidátka na nevěstu, začne kolísat mezi sentimentální Letícií Daleovou a cílevědmou Klárou Middletonovou. Ještě důležitější je, že román sleduje Klářiny pokusy uniknout z jejího zasnoubení se sirem Willoughbym, která hledá ženu, jež by byla zrcadlovým odrazem jeho samotného, a proto nedokáže pochopit, proč by si ho nechtěla vzít. Tudíž kniha Sobec dramatizuje potíže padající na ženy ve viktoriánské společnosti, kde se ženským tělem a duší obchoduje mezi otci a manžely tak, aby mezi sebou upevnili vzájemná pouta. (Zdroj: anglická Wikipedie) V ČSR vyšla kniha ve dvou dílech od vydavatelství Družstevní práce. První vyšel roku 1926, druhý 1928.
Jeden z Meredithových méně známých a příběhem nejtragičtějších děl, v němž předkládá nemilosrdnou obžalobu konvenční serióznosti.
Obsah: * George Meredith: Esej o komedii a uplatnění komického ducha * Alena Dvořáková: Studie k Meredithovu Eseji o komedii Smát se, či nesmát? To je otázka, již se viktoriánský romanopisec George Meredith snaží rozlousknout v dnes již klasickém Eseji o komedii z roku 1877, který je tu čtenáři poprvé představen v anotovaném českém překladu. Esej je zábavnou polemikou namířenou proti neživotným hodnotám viktoriánské společnosti, zejména proti důrazu na vážnost, na úzce definovaný společenský užitek, na ideál ženskosti spočívající v nerovnosti pohlaví. Coby jejich protiváhu obhajuje Meredith komično na divadle i ve společnosti: „existují témata a osoby, s nimiž je radno zacházet výhradně v komickém duchu.“ Doprovodná studie Aleny Dvořákové zasazuje Esej do kontextu anglické a západoevropské literatury o smíchu a komičnu a podrobně rozebírá Meredithův přístup ke komedii.
George Meredith vydal Dianu z Rázcestia pred deväťdesiatimi rokmi (1885), až ona priniesla všeobecné uznanie kritiky i čitateľov svojmu tvorcovi, ktorý ju aj mal zo všetkých svojich kníh najradšej. George Meredith (1828 - 1909) bol pôvodne právnikom, no celý život sa venoval novinárstvu a spisovateľskému remeslu. Písal poéziu, prózu aj teoretické práce o umeleckej tvorbe, priatelil sa s najslávnejšími osobnosťami kultúrneho života svojich čias, žil však veľmi skromne, lebo jeho knihy sa pre svoj ťažký, hoci prísne logický štýl neveľmi predávali. Ústrednou postavou mnohých jeho románov je žena. Diana z Rázcestia má čiastočne historický základ. Meredith dal svojej najmilšej ženskej postave meno rímskej bohyne, ktorá sa v posthomérskej a v celej anglickej literatúre dáva do vzťahu s Mesiacom. Hoci Meredith všetky svoje knihy napísal a vydal v minulom storočí, na otázky, ktoré v nich položil, ešte dlho budeme odpovedať. Diana z Rázcestia je prvým Meredithovým dielom preloženým do slovenčiny.