Slovník pojmů z oblasti pedagogiky. První vydání. Obsah: Teorie výchovy a vzdělávání, Pedagogická psychologie, Architektura vzdělávací soustavy, Sociologie vzdělávání, Pedagogický výzkum, Filozofie výchovy, Nové trendy ve vzdělávání.
Grada Publishing, Praha 1997, 317 stran
Mýty o dětské bolesti
Každý z nás jako dítě zažil nějakou bolest, ať už to bylo spálení ruky, říznutí se do prstu, odření kolena, bolení hlavy, bolení břicha, “plombování” zubu, odebírání krve, abychom jmenovali alespoň ty nejběžnější. Jdeme-li ve svých vzpomínkách hlouběji do dětství, vybavíme si - byť s obtížemi - přece nějaký bolestivý zážitek. Jakmile dítě v nás nakonec ustoupí věku dospělosti a my vstoupíme mezi “velké lidi”, někteří z nás odvrhnou vlastní zkušenost a začnou se přizpůsobovat panujícím zvyklostem, přejímají bez kritického zamyšlení tradované názory a léčebné postupy, počnou se řídit míněním autorit, bohužel i pseudoautorit. Tento podivný řetězec byl (a leckde bohužel pořád ještě je) příznačný pro fenomén zvaný dětská bolest.
V čem je problém? Právě v tom, že dětská bolest nebyla donedávna lékaři vnímána jako specifický problém. Odborníci tvrdí, že před rokem 1960 stěží nalezneme práci....
http://www.lfhk.cuni.cz/mares/dab_1997.htm
Pedagogická psychologie je věda o psychologických zákonitostech výchovně vzdělávacího procesu v školních a jiných výchovných zařízeních. Pedagogická psychologie zkoumá všechny psychologické zákonitosti, které nastoluje proces výchovy, vyučování a vzdělávání v rodině, ve škole, v dětských a mládežnických domovech, internátech, dětských a mládežnických organizacích, spolcích, osvětových, tělovýchovných zařízeních, společenských organizacích apod., tedy všude tam, kde jde o proces výchovy v nejširším slova smyslu. Kniha navazuje na klasickou učebnici Psychologie pro učitele (Portál, 2001) a zcela nově zpracovává veškerá témata oboru.
Na našem trhu ojedinělá publikace se věnuje pozitivním důsledkům negativních událostí. Součástí života každého člověka jsou nejen chvíle pohody a štěstí, ale také nepříznivé zážitky. Prožité trauma může nastartovat pozitivní změny, přivést člověka na novou cestu životem. Jde o téma relativně nové, teprve v posledních letech se tyto jevy začaly vědecky zkoumat. Publikace ukazuje, které přístupy byly zatím vyzkoušeny, jak se změny k lepšímu zjišťují a jak rozvoji osobnosti napomáhat. Zabývá se zvláštnostmi posttraumatického rozvoje u dětí, seniorů, pacientů, obětí přírodních katastrof nebo účastníků válečných konfliktů. Kniha je určena nejen pracovníkům tzv. pomáhajících profesí, ale i širšímu okruhu čtenářů. Ti se dozvědí, jak po prožité negativní události dosáhnout pozitivní změny ve svém životě.
240 s.
obsah:
Předmluva
1 Pojetí stylů učení
1.1 Jak se učit co nejlépe
1.2 Hledání teoretických základů
2 Základní pojmy: učení, styl, kognitivní styly, styly učení
2.1 Učení
2.2 Styl
2.3 Kognitivní styly
2.4 Kognitivní styly a styly učení
2.5 Taktiky učení a strategie učení
2.6 Pojetí učení, přístupy k učení, učební orientace, učební orchestrace
2.7 Styly učení
3 Diagnostika stylů učení
3.1 Obecné problémy
3.2 Přehled používaných metod
3.3 Vybrané metodologické problémy
4 Ovlivňování stylů učení
4.1 Základní rozhodnutí
4.2 Strategie neovlivňování stylů učení
4.3 Strategie ovlivňování stylů učení
4.4 Vnější řízení změn
4.5 Metakognice
4.6 Autoregulece změn
Caseyina kariéra závisí na smlouvě s japonskou hotelovou firmou. Její majitel, pan Motoki, je ale velmi konzervativní. Casey se rozhodne zatajit, že je rozvedená, a objednat si herce, aby představoval jejího manžela. Netuší ale, co vše tím způsobí.
Rozšířené a přepracované vydání klasické učebnice pro posluchače pedagogických oborů představuje syntézu základních poznatků s nejnovějšími otázkami psychologických základů vzdělávání a výchovy. Kniha obsahuje dvě části.