Předkládaná publikace, kterou vytvořili lingvisté Katedry českého jazyka a literatury Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, volně navazuje na monografii Čeština v pohybu. Tentokrát představuje autorský kolektiv výsledky výzkumu vlastních jmen, a to z několika hledisek, která sledují jejich proměny v komunikaci: fungování pojmenovávacích motivů ve spojení s variabilitou jednoho typu pomístních jmen, gramatické chování místních jmen při opakovaném užívání v současných textech a podoby a funkce antroponym v dramatických textech. Autoři se tak snaží o ucelenou koncepci monografie, prezentující jak dílčí poznatky lingvistických výzkumů, tak i přístup literárněonomastický.
Jana Marie Tušková Pořadí knih






- 2020
- 2014
Učebnice českého jazyka pro střední školy. Komunikace a sloh
- 152 stránek
- 6 hodin čtení
Učebnice určená k výuce na středních školách, koncipovaná pro přípravu k maturitě, zahrnující integrovaný přístup k výuce komunikace a slohu. Stejně jako učebnice pokrývá rozsahem 4 roky středoškolského studia komunikace a slohu, je tematicky uspořádaná, zahrnuje výkladové pasáže i cvičení. Text je členěn na hlavní stranu a odkazy, např. do odborné literatury, jiných předmětů či odkazy na souvislosti v rámci složek předmětu český jazyk a literatura.
- 2012
Titul předkládá odborné i laické veřejnosti nejnovější a staršími přístupy k jazyku nezatížené výsledky bádání v relativně mladém oboru lingvistiky. Jeho hlavní přínos spočívá v mnohonásobně větším jazykovém materiálu, než jaký měla k dispozici ještě lingvistická generace předchozí, v možnosti jeho počítačového zpracování, které je rychlé a jehož postupy jsou opakovatelné a tím také kontrolovatelné, a především v důrazu na živý jazyk a na skutečný a typický úzus, toto v protikladu ke školou opakovaným mýtům. Analýzy založené na takovýchto datech jsou jak objektivní, tak vyčerpávající.
- 2009
Učebnice českého jazyka pro střední školy. Mluvnice
- 264 stránek
- 10 hodin čtení
Učebnice určená k výuce na středních školách, koncipovaná pro přípravu k maturitě, zahrnující nejnovější trendy ve výuce českého jazyka. Rozsahem pokrývá 4 roky středoškolského studia ČJ, je tématicky uspořádaná, zahrnuje výkladové pasáže, cvičení, shrnutí. Text je členěn na hlavní stranu zpracovanou podle RVP G a odkazy, např. do odborné literatury, jiných předmětů či odkazy vysvětlující termíny a souvislosti.