Knihobot

Lukáš Jasanský

    Lukáš Jasanský
    Galerie. Jan Merta
    Jan Merta
    Rodinné domy. Stempel - Tesař - Bažant
    Bambino di Praga. Barvotisky. Krásná Poldi
    Rodinné domy: Stempel – Tesař – Jasanský
    Putování za památnými místy Čech
    • Putování za památnými místy Čech

      • 128 stránek
      • 5 hodin čtení
      4,0(4)Ohodnotit

      Navštivte s námi památná místa Čech a hledejte stopy bájné i reálné historie od dávnověku do 21. století. Každý národ má své historické osobnosti i významná místa, která nás spojují s naší minulostí. Poznejte s námi pět zámků, šest hradů, čtyři hradiště, jeden klášter, pět studánek, šest hřbitovů a patnáct kostelů, jež hrály v naší národní historii nezaměnitelnou roli. Tak nasadit pohodlné boty, batoh na záda a hurá za památnými místy!

      Putování za památnými místy Čech
    • Nechte se unést moderní architekturou v melancholické náladě české krajiny v knize Rodinné domy, která přináší výběr z desetileté tvorby studia Stempel & Tesař architekti. Přední český fotograf Lukáš Jasanský zasadil stavby do vztahů s okolím, odhalil jejich unikátní architekturu, a to bez pozlátka slunných dnů a bohaté zeleně, v nepříznivém počasí, s patinou času. Publikací se zcela svébytnou atmosférou se vine nit komentářů od osobností z oboru architektura a její teorie, hodnotících rukopis autorů staveb i jednotlivého rodinného domu.

      Rodinné domy: Stempel – Tesař – Jasanský
    • Svazek obsahuje tři autorovy básnické texty napsané v průběhu roku 1950. V první evokuje obraz poválečné Prahy. Skladba je umocněna Hrabalovým výrazem surrealistickým cítěním, které plně odpovídá jeho představám o tomto směru a které se později promítlo v jeho povídkách a novelách. Tyto představy jsou dále rozvedeny v eposu Poldina huť, který shrnuje autorovy zážitky z 4letého pobytu na Kladně. Kniha je doplněna cyklem sonetů Barvotisky, v nichž autor rozehrává intimní a pražské motivy.

      Bambino di Praga. Barvotisky. Krásná Poldi
    • Jan Merta

      • 80 stránek
      • 3 hodiny čtení

      Katalog dokumentuje dosud nejrozsáhlejší Mertovu expozici, která proběhla na přelomu let 2009 a 2010 ve Wannieck Gallery v Brně a svými velmi pozitivními ohlasy pouze potvrdila výjimečné postavení umělce na české výtvarné scéně. Význam této mimořádné události ještě podtrhly fotografie přední české dvojice autorů Lukáše Jasanského a Martina Poláka, které podrobně mapovaly dosavadní Mertův život. Celý cyklus fotografií tvoří samostatný díl katalogu. Souběžný německý text.

      Jan Merta
    • Celý název publikace: Galerie – Lukáš Jasanský a Martin Polák uvádějí Jana Mertu / Gallery – Lukáš Jasanský and Martin Polák present Jan Merta. První velká retrospektiva malíře Jana Merty (*1952), jednoho z umělců spojovaných s představiteli tzv. nové malby generace 80. let, kteří svůj výtvarný názor formulovali na pozadí postmoderny. Rozchod s principy modernismu z nich vygeneroval svérázné tvůrčí individuality s velkou šíří malířských názorů a stylů. Právě Jan Merta svou tvorbou, zacílenou do osobní paměti, je jedním ze stěžejních představitelů nové malby. Texty přispěli. Martin Dostál, Magdalena Juříková, Oldřich Král, Hana Larvová, Jan Merta, Lenka Mertová a Pavel Vančát.

      Galerie. Jan Merta
    • Diplomovou práci Jasanského a Poláka můžeme chápat nejen jako bizarní doklad jednoho studijního ztroskotání, ale i jako střet fotografické tradice s uměleckou prací 90. let. Reprint neobhájené práce na FAMU vydán při příležitosti výstavy „10 000 chlapi“ konané v Galerii Klatovy-Klenová od 7. 3. do 9. 5. 2010. Volná příloha obsahuje český a souběžný anglický text o autorech a jejich díle od Pavla Vančáta.

      Vtipy a reportáže: teoretická diplomní práce 1993
    • Kniha vznikla ke stejnojmenné výstavě v Moravské galerii v Brně. Přestože spolu Martin Polák a Lukáš Jasanský pracují již od konce 80. let a dnes patří mezi nejvlivnější umělce své generace, bylo jejich dílo dosud představováno pouze fragmentárně, izolovanými fotografickými cykly. Ani výstava v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie v Brně si neklade za cíl být autorskou retrospektivou této dvojice. Výběr několika cyklů z poslední doby, spolu s pracemi vytvořenými přímo pro připravovanou expozici, se pokusí především ukázat kvality, které procházejí všemi jejich sériemi, i jedinečné postupy, odpovídající zvolenému záměru. Výstava se soustředí především na roli fotografického žánru, ale i na význam instalace a na – v nedávné době oživené – téma spolupráce. Poláka s Jasanským pak představí jako umělce, kteří na počátku své dráhy radikálně přehodnotili způsoby užívání fotografie a každou novou prací jsou schopni znovu definovat svá východiska. Souběžný anglický text. Texty přispěli Karel Císař a Petr Ingerle. Vychází u příležitosti stejnojmenné výstavy, konané v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie v Brně od 11. října 2013 do 5. ledna 2014.

      Fotografie Lukáše Jasanského a Martina Poláka / Photographs by Lukáš Jasanský and Martin Polák
    • Vesnice / Village

      • 10 stránek
      • 1 hodina čtení

      Město, vesnice a krajina… mapa. V pořadí už pátý katalog Jasanského a Poláka Vesnice (Makum a Divus, Galerie Švestka, 2004) vznikl s půlročním zpožděním u příležitosti stejnojmenné letní výstavy v galerii Švestka. Dílo je prokládané úryvky esejů z knihy Samomluvy a rozhovory Jana Čepa (Vyšehrad 1997). Třiapadesát černobílých snímků obsažených v katalogu Vesnice je rozděleno do tří obsahově komplementárních oddílů: kapitola Vesnice, která slouží jako základní autorské východisko, je zaměřen na vše rámující vesnický prototyp, Vesnické rekonstručko sleduje stopy činností obyvatel a konečně Starý způsob poněkud bezradně přežívající tradici. Katalog tří Vesnic vypadá téměř jako dobře strukturovaný sociologický výzkum českého venkova: charakteristické základní prostředí – individuální akce jednotlivců – (ne)participace na sdílených hodnotách. Jenže na to jsou autoři příliš rafinovaní. Svůj záměr mají dobře promyšlený, a navíc se v průběhu realizace rádi dobře baví. Bez příliš zjevných ambicí, ale přitom s neomylnou přesností pronikají k podstatě fyzické reality venkova beznadějně visící v časové smyčce.

      Vesnice / Village
    • Známý fotografický tandem Lukáš Jasanský (1965) a Martin Polák (1966) představuje poprvé v prostorách Domu fotografie svůj nový výstavní projekt J/P/K Jasanský Polák Karny. Iniciačním momentem vzniku cyklu byla příležitostná návštěva Białystoku, při které si oba fotografové pro sebe objevili Karného muzeum. Ve svém cyklu pak zachytili díla pocházející ze sbírek polského muzea věnovaného celoživotní tvorbě Alfonse Karného (1901–1989). Okomentovala Olga Malá. Souběžný anglický text. Vydáno u příležitosti stejnojmenné výstavy konané v Domě fotografie Galerie hlavního města Prahy 17.9.2019 – 12.1.2020.

      J/P/K – Jasanský, Polák, Karny