Lukáš Jasanský
Lukáš Jasanský ( 1965, Praha) je konceptuální fotograf, který od 80. let tvoří umělecký tandem s Martinem Polákem ( 1966).
Setkali se na Střední průmyslové škole grafické v Praze, kde studovali obor Užitá fotografie. Na jejich směřování mělo jistě vliv to, že oba pochází z rodin fotografů. Už tehdy zřejmě došlo také k tvůrčímu porozumění a proběhly zde jejich první spolupráce na fotografických cvičeních a školních projektech.
Jako autorská dvojice začali vědomě pracovat v polovině 80. let, tedy v době, kdy se rozhodli pokračovat ve studiu na pražské FAMU, což se nakonec oběma podařilo. Na katedře fotografie vládl v té době kánon modernistické fotografie s občasnými postmoderními tendencemi (můžeme si připomenout úspěch Slovenské nové vlny), vůči čemuž se již ve svých raných fotografických cyklech Jasanský s Polákem záměrně vymezovali nebo na něj přímo reagovali. Je tedy jasné, že se na školní půdě a v soudobém českém uměleckém a fotografickém diskurzu nepotkali s valným úspěchem. Jinak tomu ale bylo v zahraničí, kam se jim již za studií dařilo pronikat. Rok před revolucí se tak dostali například na výstavu Ceny pro mladé evropské fotografy v Museu Ludwig v Kolíně nad Rýnem.
Jejich význam u nás i v zahraničí je dán především jejich specifickým konceptuálním přístupem k médiu fotografie, který otevřel cestu k jeho dalšímu rozvoji a měl velký vliv na produkci fotografie ve sféře volného umění. Jak udal kurátor a teoretik fotografie Pavel Vančát, Polák s Jasanským předpřipravili půdu pro nástup postkonceptuálního přístupu k fotografii, jež se vyznačuje zkoumáním média fotografie, tematizací jeho postavení a jeho použití v uměleckém, společenském a jiném kontextu.
Jejich hlavním médiem je černobílá fotografie. Vytvářejí obrazové cykly, které volně přebírají dokumentaristickou funkci, ale reálie zařazují do odlišných rámců. Ironie je jednou ze součástí jejich konceptuálního přístupu. Jejich společná tvorba je vnímána jako takzvané současné umění.
U příležitosti výstavy „Fotografie??“ v Klatovech uvedli, že ,na jedné straně nepatří ani k fotografům, ani k nefotografům, na straně druhé jsou evidentně příznivci kategorie „čisté“ fotografie‘. Pro Jasanského s Polákem je fotografie zástupcem skutečnosti, je také dokladem toho, že zachycená situace skutečně existovala. Záměrně ovšem ignorují postupy, kritéria a hodnoty, které se běžný fotograf snaží ovládnout, a odmítají tzv. fotografické desatero. Tvrdí, že člověka velmi omezuje jakékoliv oborové společenství, jako například rozdělení na fotografy a nefotografy. Fotografii prý využívají, ale neuctívají, a chápou ji jako konceptuální prostředek k narušování pevně daných hranic mezi skutečností a iluzí.
V roce 2013 skončili na druhém místě v kategorii Fotograf roku na udílení cen Czech Grand Design 2013, které uděluje Akademie designu České republiky.
Publikovali mnoho katalogů ze společných výstav a fotografických souborů.