311.čs. bombardovací peruť v období svého působení u Velitelství bombardovacího letectva RAF.Druhý díl trilogie tentokrát podrobně dokumentuje aktivní bojovou činnost 311. bombardovací perutě v sestavě Bomber Command RAF. Formou volně na sebe navazujících kapitol přibližuje pro čtenáře život, úspěchy, ale také i těžké bojové ztráty jednotky v době od srpna 1940, kdy byla zformována, až do dubna 1942, kdy byla po těžkých ztrátách stažena z bojové činnosti.
311, čs. bombardovací peruť v období svého působení u Velitelství pobřežního letectva RAF (květen 1942 - květen 1943)Kniha je tedy novým pokusem o přiblížení života, úspěchů a bohužel i bojových ztrát 311. čs. bombardovací peruti v RAF. Tentokrát za období, kdy působila v řadách Coastal Command RAF. V této části za časový úsek od května 1942 do konce června 1943, kdy doposud používané dvoumotorové letouny Vickers Wellington nahradily moderní výkonné čtyřmotorové stroje Consolidated B-24 Liberator, kterými byla naše jednotka, s přihlédnutím k vysoce hodnoceným dosaženým výsledkům, nakonec přezbrojena.
Bojový výcvik čs. letců, příslušníků bombardovacích a dopravních jednotek RAF, ve Velké Británii v letech 1940 až 1946
V této knize se poprvé dočtete o bojovém výcviku čs. letců - příslušníků bombardovacího a později i dopravního letectva, před jejich bezprostředním nasazením do bojových akcí.
Souhrnným způsobem zachycuje čtivou formou prostředí, podmínky i osudy našich letců u jednotek bojového výcviku ve Velké Británii, v Kanadě a na Bahamských ostrovech i poválečnou problematiku přezbrojení 311. čs. bombardovací perutě v mírových podmínkách. Zachycuje osudy mnoha dnes již zapomenutých lidí, kteří se svým podílem také zasloužili o svobodu a mír i když v době války zahynuli ve službě, která je na boj s nenáviděným nepřítelem teprve připravovala.
Autor se opírá především o poznatky získané z dosud nezveřejněných materiálů vojenského historického archivu i dalších dokumentů letců, přímých účastníků protifašistického odboje.
Široká přílohová část pomáhá k osvětlení sledované problematiky s ní související. Čtenáře jistě potěší téměř tři sta fotografií, převážně dosud nepublikovaných.
311. čs. bombardovací peruť v období svého působené u Velitelství pobřežního letectva RAF (červen 1943 - červen 1945)Tato kniha uzavírá dlouhou cestu za hledáním strastiplných stop, které naše jediná bombardovací peruť, bojující v letech druhé světové války v rámci Spojeneckého letectva, v historii RAF - především však v tradicích letectva našeho, zanechala.
Za období od června 1943 do června 1945, v koncové fázi působení 311. čs. bombardovací perutě v radách jednotek Velitelství pobřežního letectva - Coastal Command RAF, kniha znovu přibližuje život, úspěchy a bohužel i bojové ztráty naší perutě. Tentokrát však za období, kdy bojovala na moderních výkonných čtyrmotorových strojích Consolidated B-24 Liberator, kterými byla naše jednotka, s přihlédnutím k vysoce hodnoceným dříve dosaženým výsledkům, nakonec přezbrojena.
Jednotky britského bombardovacího a pobřežního letectva. 1940-1945.
311. československá bombardovací peruť představuje bezesporu nejvýznamnější jednotku britského letectva (RAF – Royal Air Force), u kterého v letech druhé světové války bojovali českoslovenští letci. Nebyla však jedinou. Tato skutečnost je širší veřejnosti méně známá, proto se autor snaží poukázat i na některé další jednotky zahrnuté do organizačních struktur letectva RAF, u kterých v letech 1940–1945 někteří z československých letců působili.
Kniha Českoslovenští letci v RAF přibližuje jejich válečnou činnost u celků organizačně začleněných k jednotkám Velitelství bombardovacího letectva RAF (Bomber Command), dále u bombardovacích,průzkumných či transportních jednotek zámořských velitelství RAF (Oversea Command), u 2nd TAF (Tactical Air Force), tj. u britské 2. taktické letecké armády v Evropě, u jednotek Velitelství pobřežního letectva (Coastal Command) i v rámci Leteckého výcvikového sboru (ATC– Air Training Corps), sdružujícího univerzitní jednotky základního leteckého výcviku. Líčí též podmínky, dobu a prostředí, v nichž se naši letci pohybovali.
V závěru zmiňuje československé letce propuštěné z RAF VR za účelem služby v SSSR nebo na československém osvobozeném území a v krátkosti také osudy některých Čechoslováků sloužících v britské armád.
Publikace o činnosti čs. letců u dopravních jednotek RAF během 2.světové války a o poválečném vývoji čs. vojenského dopravního letectva do r. 1950.
Sice poněkud stranou a méně známí než jejich kolegové u stíhacího či bombardovacího letectva, ale i úkoly dopravních pilotů RAF byly velmi náročné. Přelétali s bojovými i dopravními letadly z USA a Kanady do Velké Británie, zalétávali a přepravovali stroje z výrobních závodů, leteckých základen i od opravárenských jednotek. Dopravní letectvo RAF také zajišťovalo transport vojáků, zbraní, pohonných hmot, zásobování obklíčených jednotek, evakuaci raněných, přepravu důležitých civilních i vojenských osob. V březnu r. 1943 se nakonec vytvořila samostatná složka RAF - Velitelství dopravního letectva RAF, kam příslušela více než stovka vysoce kvalifikovaných čs. letců. Ti vytvořili po válce základ čs. vojenského dopravního letectva. Autor velmi podrobně mapuje výcvik a zařazení čs. letců u spojovacích, přepravních a servisně-technických útvarů RAF i málo známou službu čs. letců u Velitelství atlantské dopravy RAF. Ve druhé části přibližuje dosti složité personální, organizační i technické podmínky, za kterých probíhala po válce obnova čs. civilního i vojenského dopravního letectva. Značnou pozornost autor věnuje i nejrůznějším typům tehdy používaných letadel. Fotografie, přílohy, seznam literatury.
Letectví, jako všechny ostatní obory lidské činnosti, přináší s sebou mnohá rizika ohrožující život člověka; zejména pak v průběhu válečných konfliktů. Obrovské rozlohy světového válčiště v době druhé světové války přinutily ozbrojené síly jednotlivých států, aby věnovaly velkou pozornost vzdušným dopravním prostředkům jak pro plynulé zásobování vzdálených bojišť, tak i pro jejich přímé a rychlé spojení s příslušným velitelstvím centrálně tam řídícím útočné či obranné operace. V době válečných konfliktů, ve srovnání s civilním provozem, existují jiné ekonomické ukazatele letecké vzdušné dopravy. Mnohdy nerozhodují počty osob na palubě letadla, ani hmotnost přepravovaného nákladu. Rozhodující je jeho potřeba a hlavně čas, který se při letecké činnosti počítá ne na dny, ale na hodiny. Předmětem následující stati není komplexní přehled leteckých nehod zmíněné dopravní jednotky RAF, je pouhým výběrem některých z nich – v průběhu celkem sedmi uváděných leteckých nehod však došlo k pětaosmdesáti ztrátám na lidských životech. Je ukázkou, že ve válečném konfliktu neumírá člověk jen v přímém boji, ale často i v průběhu celého rozsahu pojetí válečné služby.
V první části (Českoslovenští letci v RAF, Praha: Naše vojsko, 2016) jsme se
zmínili, že 311.čs.bombardovací peruť je pro nás bezesporu nejvýznamnější
jednotkou v RAF, u níž bojovali Čechoslováci. Jak ale víme, nebyla jedinou, u
níž za války působili v operační službě. Tato skutečnost je méně známá a proto
jsme se v následujících textech pokusili postupně ukázat i na jiné spojenecké
jednotky, kde také sloužili či působili Čechoslováci. Každá kniha má svá
specifika a tak i v této části se pokusíme čtenáři alespoň v náznacích
přiblížit jejich válečnou službu v souvislosti s některými jednotkami
vojenských sil Svobodné Francie - Forces Françaises Libres (FFL), a letectva
Svobodné Francie - Forces Aériennes Françaises Libres (FAFL). I v těchto
případech byla mnohdy jejich činnost svou náplní rozhodně zajímavá, pestrá, a
mnohdy i velmi překvapivá. V této knize se pokusíme čtenáři alespoň v
náznacích přiblížit válečnou službu Čechoslováků v souvislosti s některými
jednotkami vojenských sil Svobodné Francie - Forces Françaises Libres (FFL), a
letectva Svobodné Francie - Forces Aériennes Françaises Libres (FAFL). I v
těchto případech byla jejich činnost svou náplní rozhodně zajímavá, pestrá, a
mnohdy i velmi překvapivá.