Knihobot

Anselm L. Strauss

    Anselm Leonard Strauss byl americký sociolog, který se proslavil svým inovativním přístupem ke kvalitativní analýze. Společně s Barney Glaserem vyvinul metodu uzemněné teorie, která se stala široce využívanou v mnoha oborech. Jeho práce se zaměřovala na témata jako chronická onemocnění a umírání, ale také na sociologii práce a městský obraz. Strauss byl známý svým hlubokým zájmem o symbolický interakcionismus a stal se klíčovou postavou „Druhé Chicagské školy“.

    Spiegel und Masken die Suche nach Identität
    Grundlagen qualitativer Sozialforschung
    Symbolische Bedingungen der Sozialisation 1
    Time for Dying
    Qualitative Analysis for Social Scientists
    Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie
    • 1991

      Grundlagen qualitativer Sozialforschung

      • 372 stránek
      • 14 hodin čtení

      Auch in den traditionellen Sozialwissenschaften gewinnt das Verstehen sozialer Phänomene durch qualitative Datenanalyse zunehmend an Bedeutung. Anselm Strauss, der zusammen mit Barney Glaser deren Grundlagentheorie (grounded theory) geschaffen hat, legt nun ein Handbuch für ihre Lehre und Forschung vor, das seine 'Datenanalyse' lehr- und lernbar macht. Indem er bis ins Detail den Forschungs-, Lehr- und Lernprozeß selbst an einer Fülle gut ausgewählten Materials aufzeigt, macht er den Weg von der Datenerhebung bis zur Theoriebildung transparent.

      Grundlagen qualitativer Sozialforschung
    • 1987

      The teaching of qualitative analysis in the social sciences is often unstructured. This handbook aims to provide students and researchers with a systematic approach to interpreting qualitative data from interviews, field notes, or documents, with a strong focus on developing theory through qualitative analysis. It offers essential tools such as codes, memos, memo sequences, theoretical sampling, comparative analysis, and diagrams, all illustrated with examples from the author's extensive qualitative research and seminars. Procedural discussions include practical rules of thumb to assist researchers in their analytic processes. The book addresses common challenges faced by beginners in qualitative analysis and explores persistent questions they may have, including how to integrate analyses effectively. Additionally, it features a chapter on teaching qualitative analysis and offers valuable advice for research consultations, along with guidance on preparing material for publication. This resource is intended not only for sociologists but also for all social science researchers in fields like education, public health, nursing, and administration who utilize qualitative methods in their work.

      Qualitative Analysis for Social Scientists
    • 1968

      Describes the comparative advantages of locating the dying patient in a hospital and at home and discusses methods of dealing with the moment of death

      Time for Dying