Knihobot

Anselm z Canterbury

    1. leden 1033 – 21. duben 1109

    Svatý Anselm z Canterbury byl klíčovou postavou středověké teologie a filozofie, uznávaný jako zakladatel scholastiky. Jeho dílo hluboce ovlivnilo západní myšlení, zejména jeho argumentace o Boží existenci a teorie o smíření. Anselm byl nejen předním intelektuálem, ale i oddaným církevním představitelem, jehož život byl poznamenán konflikty mezi církví a státem. Jeho myšlenky nadále rezonují a formují teologické a filozofické diskurzy.

    Anselm z Canterbury
    Proslogion
    Defense of the Faith
    Monologion and Proslogion
    Anselm of Canterbury: The Major Works
    Fides quærens intellectum
    De grammatico. Úvod do dialektiky
    • De grammatico. Úvod do dialektiky

      • 272 stránek
      • 10 hodin čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      Anselm z Canterbury (1033–1109) je jednou z nejvýraznějších osobností intelektuálního světa konce 11. století, za což si vysloužil vznosné označení Otec scholastiky. V této publikaci vychází vůbec poprvé český překlad jeho dialogu "De grammatico", který on sám označil za úvod do dialektiky. Edici předchází rozsáhlejší úvodní studie, v níž je stručně představen autor spisu i přeložené dílo, přičemž podrobněji jsou probrána vybraná témata, jimž Anselm ve svém nedlouhém díle věnoval pozornost.

      De grammatico. Úvod do dialektiky
    • Klasické dílo teologie a filosofie. Kniha také obsahuje úvod do života a díla Anselma z Canterbury a jeho drobná díla „O pravdě“ a „O svobodě rozhodování“. Latinsko-české vydání. Uspořádala, úvodní studii napsala a z latinských originálů přeložila Lenka Karfíková.

      Fides quærens intellectum
    • Monologion and Proslogion

      with the replies of Gaunilo and Anselm

      • 176 stránek
      • 7 hodin čtení
      3,9(321)Ohodnotit

      The translations by Williams are noted for their meticulous fidelity and accuracy, striking a balance between being true to the original texts and maintaining a lively, graceful style. This approach ensures that the essence and nuances of the source material are preserved while still being engaging for readers.

      Monologion and Proslogion
    • Defense of the Faith

      Scholastics of the High Middle Ages

      • 644 stránek
      • 23 hodin čtení

      Featuring classical and medieval texts from the high Middle Ages, this collection serves as a companion to the Christendom: Defense of the Faith course within the Old Western Culture curriculum. It highlights significant works that explore the themes of faith and reason, providing insight into the intellectual landscape of the period.

      Defense of the Faith
    • Proslogion

      Mit Untersuchungen von Franciscus Salesius Schmitt

      5,0(1)Ohodnotit

      Das ›Monologion‹ handelt von Gott, seinem Dasein, seinem Wesen und seinen Personen. Es ist die erste eigentliche Theodizee. Seine Kühnheit besteht in dem Versuch, nur auf Grund reiner Vernunftüberlegung zu argumentieren. Die Vielheit der aufgefundenen Beweise veranlasst Anselm dann, nach einem einzigen Argument zu suchen, das er im ›Proslogion‹ entfaltet. Diese berühmteste Schrift Anselms enthält den ontologischen Gottesbeweis. Mit ihm entfachte der »Vater der Scholastik« eine Diskussion, die von Thomas bis Hegel und weiter reicht. Der Dialog ›De veritate‹ ist die erste Monographie dieses Titels überhaupt. Anselms Bestimmung der Wahrheit als »die mit der Vernunft allein erfaßbare Rechtheit« lässt die Einheit des Logischen, Ontologischen und Ethischen erkennen, den Quell, aus dem dieses Denken schöpft.

      Proslogion
    • Kann die Existenz Gottes bewiesen werden? Anselm von Canterbury, einer der bedeutendsten Denker des frühen Mittelalters, führt seinen Beweis mit dem Argument, dass Gott „etwas ist, über das nichts Größeres gedacht werden kann“. Dieser nachgerade raffiniert zu nennende „ontologische“ Gottesbeweis hat Philosophen bis Kant und Hegel immer wieder beschäftigt.

      Proslogion
    • Anselm von Canterbury erläutert in "Warum Gott Mensch geworden" die Satisfaktionslehre, nach der der Tod Jesu notwendig war, um die Ehrverletzung Gottes durch den Sündenfall zu sühnen. Nur Gott konnte dieses Opfer bringen. Das Werk entstand zwischen 1094 und 1098 und gilt als bedeutender Beitrag zur Scholastik.

      Warum Gott Mensch geworden (Großdruck)