Jaroslav Vachek
Narodil se 16. 1. 1923 v Praze. Po maturitě na kolínském reálném gymnáziu v roce 1942 navštěvoval jeden rok družstevní zemědělskou školu a dva roky pracoval v chemické továrně v Kolíně a v cukrovaru v Českém Brodě. Po skončení druhé světové války studoval matematiku a fyziku na přírodovědecké fakultě UK v Praze, kterou ukončil 2. státní zkouškou v roce 1950. Ještě za studia nastoupil jako vyučující do Státního kursu pro přípravu pracujících na vysoké školy, kde působil s dvouletou přestávkou celkem tři roky. V letech 1951 až 1952 byl asistentem na ČVUT. V roce 1953 přešel na ministerstvo školství, kde působil jako inspektor metodik pro fyziku. V roce 1958 nastoupil jako odborný asistent na katedru fyziky Vysoké školy pedagogické v Praze. Po zrušení této školy byl v roce 1961 převeden na nově zřízenou katedru teorie vyučování fyzice na matematicko-fyzikální fakultě UK. Vědeckou přípravu zakončil v roce 1967 obhájením kandidátské disertační práce k některým otázkám úlohy matematiky ve vyučováni fyzice a získáním vědecké hodnosti CSc. a akademického titulu RNDr. Po dalším pětiletém období se habilitoval prací k problematice modelování ve vyučování fyzice. V roce 1974 byl jmenován docentem a v roce 1980 profesorem v oboru teorie vyučování fyzice. Od roku 1972 do konce roku 1982 vykonával funkci vedoucího katedry didaktiky fyziky na matematicko-fyzikální fakultě UK. Externím vedoucím Kabinetu pro výzkum vzdělávání ve fyzice FzÚ ČSAV byl od roku 1977 do roku 1988. Od svého příchodu na Vysokou školu pedagogickou až do současnosti se profesor Vachek věnuje ve své pedagogické, vědeckovýzkumné i publikační činnosti převážně problematice vyučování fyzice. Po celou tuto dobu se jako vysokoškolský učitel podílí na odborné a zejména didaktické přípravě budoucích učitelů fyziky. V poslední době přednáší obecnou fyziku I pro 1. ročník a didaktiku fyziky pro 3. a 4. ročník učitelského studia na MFF UK. Ve své vědecké práci se zabýval problematikou mezipředmětových vztahů, funkcí matematiky ve vyučování fyzice a problematikou modelování i aplikací modelování ve vyučování fyzice. Jako odpovědný řešitel dílčího úkolu SPZV se věnuje problematice moderního matematicko-přírodovědného vzdělání. Řadu let je prof. Vachek předsedou komise pro obhajoby kandidátských prací z teorie vyučování fyzice, předsedou komise pro státní závěrečné zkoušky, předsedou komise pro státní rigorózní zkoušky z teorie vyučování fyzice a školitelem aspirantů. Rozsáhlá je i publikační činnost prof. Vachka. Je autorem nebo spoluautorem řady pojednání z teorie vyučování fyzice, publikovaných v odborných a metodických časopisech a sbornících. Je hlavním autorem nebo spoluautorem vysokoškolských skript a příruček i učebnic fyziky a metodických příruček pro základní i střední školy a dalších publikací. Jsou to např. učebnice fyziky pro 7. ročník ZDŠ (hlavní autor — 1962), Přehled fyziky pro ZŠ (autor — 1973), Pokusy z fyziky na středních školách (hlavní autor — 1962), Modelování a modely ve vyučování fyzice (hlavní autor — 1980), učebnice fyziky pro 1. ročník gymnázia (hlavní autor — 1984). Během svého působení na vysoké škole uplatnil prof. Vachek své organizační, pedagogické a odborné schopnosti i v dalších činnostech. Vykonával funkci proděkana pro pedagogickou činnost, řadu let pracoval ve vedení útvaru CO na fakultě; v JČSMF vykonával funkci místopředsedy a později předsedy FPS a funkci předsedy KV FO. Několik let byl členem redakční rady časopisu Fyzika ve škole. Jako dlouholetý člen KSČ vykonával různé stranické funkce. Dlouholetá obětavá a angažovaná činnost prof. Vachka byla několikrát oceněna. Byla mu udělena jubilejní medaile JČSMF (1962), jubilejní a pamětní medaile UK (1971), medaile 1. stupně MFF UK (1978), medaile k 25. výročí Února (1973) a medaile k 40. výročí osvobození Československa (1985). V roce 1977 byl jmenován Zasloužilým učitelem, v roce 1986 dostal cenu ministra školství ČSR. Je čestným členem JČSMF a nositelem pedagogického vyznamenání I. stupně. Přes tato vysoká ocenění si prof. Vachek zachoval skromnost a soudružský vztah ke spolupracovníkům i studentům. Veškerou svou bohatou a záslužnou činností, zaujetím, se kterým se věnuje řešení současných problémů teorie vyučování fyzice v souvislosti s realizací nové čs. výchovně vzdělávací soustavy, je příkladem mladším pracovníkům. Pokroky matematiky, fyziky a astronomie, ročník 33 (1988), č. 4 235 Za blízké spolupracovníky, za dřívější i současné žáky, za početnou obec didaktiků fyziky přejeme prof. Vachkovi do dalších let pevné zdraví, dobrou pohodu
dml.cz1973Fyzika
1965Technická fyzika