Jiří Dostál Pořadí knih






- 2024
- 2018
Cílem monografie je podchytit podstatné aspekty v kontextu společenských a technologických změn a tyto na vědecko-výzkumném základě explanovat a probádat. Uvedený záměr přispívá k proměně diskurzu oborové didaktiky technické výchovy jako vědní disciplíny a rozšíření její teorie. Rovněž se stává pro odbornou veřejnost podnětem k dalším inovacím s přesahem do aplikační roviny.
- 2018
Modelové testové otázky k přijímacím zkouškám na LF MU : fyzika, chemie, biologie
- 154 stránek
- 6 hodin čtení
- 2017
ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence?
- 321 stránek
- 12 hodin čtení
Monografie se zabývá teorií programové výuky. Rozebírá výzkum na téma využití ICT ve výuce na MŠ, ZŠ a SŠ. Výzkum je rozpracován do mnoha výzkumných hypotéz, které se pak vyhodnocují jak tabulkou, tak i slovním hodnocením. Některé hypotézy se pak podrobněji zkoumají i podle různých faktorů, které mohou ovlivnit výsledek výzkumu dané hypotézy.
- 2015
Badatelsky orientovaná výuka
- 256 stránek
- 9 hodin čtení
Předložená monografie reaguje na potřebu rozvoje pedagogické teorie v oblasti badatelsky orientované výuky se zaměřením na kompetence učitele technických a přírodovědných předmětů a na aktuální potřeby zohledňující rozvoj žáka a vycházející ze vzdělávací praxe a požadavků společnosti. Koncepčně je pojata jako teoreticko-empirická studie rozpracovávající poznatkovou bázi badatelsky orientované výuky a s ní související učitelské kompetence na základě syntézy dílčích teoretických poznatků a reflexe výsledků relevantních výzkumných šetření.Prostřednictvím teoretických a empirických šetření usiluje o rozšíření teorie pedagogiky a přispívá k propojení pedagogických výzkumů a výzkumů v oborových didaktikách technických a přírodovědných předmětů.
- 2015
Elektrotechnické stavebnice a jejich význam pro vzdělávání
- 132 stránek
- 5 hodin čtení
Monografie reaguje na moderní trendy, tj. podporu technického vzdělávání, ve snaze zvýšit zájem mladé generace o techniku a technická povolání. Zaměřuje se na využití elektrotechnických stavebnic, které poskytují příležitost k rozvoji zájmu žáků o elektrotechniku, robotiku a v širších souvislostech i o informační technologie. Problematika elektrotechnických stavebnic má na českých školách tradici, avšak stejně jako v zahraničí jsou v posledních letech do vzdělávání aplikovány špičkové technologie, mj. stavebnicový komplex Arduino nebo Lego Mindstorms, které posouvají možnosti rozvoje žáků z roviny manuálně-dovednostní do roviny kognitivně-kreativní.
- 2015
DIDATECH – Didaktická souprava pro výuku techniky. Tvoříme a bádáme v elektronice
- 98 stránek
- 4 hodiny čtení
Uvedený text náleží jako čtvrtý v pořadí do souboru metodických příruček, které byly vytvořeny v rámci projektu Badatelsky orientovaná výuka ve školním a neformálním vzdělávání realizovaném na Univerzitě Palackého. Tato série publikací vznikla ve snaze aktualizovat a inovovat technickou výchovu na školách prostřednictvím badatelsky orientovaného přístupu ke vzdělávání. Hlavním obsahem publikací je soubor metodických materiálů pro realizaci praktické činnosti žáků základních škol. Čtvrtá část je zaměřena na specifickou oblast technické výchovy, na pracovní činnosti v oblasti elektroniky na úrovni druhého stupně základní školy. Metodická příručka obsahuje 5 souborných didaktických materiálů obsahujících kromě podrobných pracovních postupů s technickou dokumentací také specifické didaktické kategorie, mezi které patří edukační cíle, klíčové kompetence, motivace aj. Ústředním prvkem badatelských činností realizovaných dle uvedené příručky je nepájivé kontaktní pole - přípravek používaný při navrhování a oživování jednodušších elektronických konstrukcí. Tento prvek slouží k realizaci elektronických obvodů bez použití pájení. K jeho výhodám patří možnost v případě potřeby realizované zapojení rychle modifikovat. Další výhodou je univerzálnost, otevřený systém stavebnice (jeho prvky lze doplňovat) a snadná výměna poškozených obvodových prvků. To vše vede k příznivým pořizovacím a provozním nákladům.
- 2015
Metodická příručka DIDATECH - Didaktická souprava pro výuku techniky: Tvoříme a bádáme na ZŠ při práci se dřevem a přírodními materiály je určena pro učitele předmětu Praktické činnosti II. st. ZŠ. Lze ji také využít jako inspirační materiál pro volnočasové aktivity různých zájmových kroužků. Příručka se zaměřuje na práci se dřevem a přírodním materiálem, její obsah nabízí celou řadu námětů na zhotovení výrobků, doplněnou technickou dokumentací, technologickým postupem práce a výčtem nářadí a nástrojů, vhodnými k jejich výrobě. Příručka obsahuje 24 komplexně zpracovaných metodických listů, doplněných fotodokumentací jednotlivých výrobků. Řadu výrobků z metodické příručky lze použít jako didaktické pomůcky při výuce na 1. st. ZŠ.
- 2015
Didaktickou soupravu DIDATECH podporuje zájem žáků o technické předměty na ZŠ. Důraz je kladen na technickou vzdělanost žáků v oblasti technických materiálů, jejich vlastností a využití v technické praxi. Za hlavní cíl si autor kladl technický rozvoj žáka na základě zajímavé a pro žáka atraktivní výuky s prvky tvořivosti a bádání v oblasti materiálovědy. Didaktická souprava představuje soubor metodických materiálů pro učitele a je určena k praktické výuce žáků prvního stupně základních škol v technicky zaměřených předmětech. Lze ji chápat jako soubor návodů pro praktickou výuku, kde výsledkem činnosti žáka je technický výrobek. DIDATECH obsahuje 25 vypracovaných metodických listů pro praktickou výuku s konkrétními praktickými žákovskými výstupy a konkrétními cíli pro žáka.
- 2015
DIDATECH – Didaktická souprava pro výuku techniky Tvoříme a bádáme ve výuce na prvním stupni ZŠ
- 144 stránek
- 6 hodin čtení
Metodická příručka pro pedagogy vznikla ve snaze aktualizovat a inovovat technickou výchovu na školách prostřednictvím badatelsky orientovaného přístupu ke vzdělávání. Obsahem publikace jsou náměty na pracovní činnosti žáků odpovídající úrovni prvního stupně základní školy. Metodická příručka obsahuje celkem 27 metodických listů s pracovními postupy a fotodokumentací. Mimo to jsou součástí pracovních listů také specifické didaktické kategorie, mezi které patří edukační cíle, klíčové kompetence, motivace a další. Při tvorbě metodických listů se autoři rovněž snažili aplikovat prvky kritického myšlení, přičemž byl kladen důraz na reflexi a řízenou sebereflexi žáků. Publikace vznikla v rámci projektu Badatelsky orientovaná výuka ve školním a neformálním vzdělávání realizovaném na UP.

