Učební text vysokých škol obsahuje popisné statistiky, základní pravděpodobnostní pojmy, principy statistického uvažování, uvádí příklady a metody jejich řešení. Seznámení s R, počítačovým programem pro statistické výpočty.
Kniha je určena především pro potřeby klinické praxe a obrací se hlavně na
lékaře první linie. Téma je velmi aktuální, protože diagnostika i terapie
nekomplikovaných psychických poruch se postupně stávají doménou praktických
lékařů. Za řadou somatických potíží se ukrývají psychické problémy, které -
pokud nejsou adekvátně poznány a léčeny - jsou problémem ekonomickým,
pomineme-li samotné utrpení nemocného a jeho nejbližších. V knize jsou
přehledně zpracovány základní skupiny psychofarmak (anxiolytika a hypnotika,
antidepresiva, stabilizátory nálady, antipsychotika, stimulancia a kognitiva).
Také jsou zmiňovány specifické subpopulace (děti a dospívající, těhotné i
kojící či senioři). Autoři dále upozorňují na rizika interakcí, která se s
multimorbiditou a polyfarmacií mohou stát skutečným klinicky relevantním
problémem. Kniha slouží k základní orientaci v problematice
psychofarmakoterapie i pro minimálně zasvěcené.
Text je určen především studentům učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů,
kteří na přírodovědných fakultách UK studují kombinace s matematikou. Obsahuje
jak odborně fundovaný výklad o pravděpodobnosti, tak i o statistice, jež lze
dle potřeby nakombinovat v požadovaném poměru dle probírané látky. Studenti
zde naleznou učební text o statistické indukci, statistických metodách, teorii
lineárních modelů, kapitoly o speciálních lineárních modelech či o použití
multinomického rozdělení v testech dobré shody. Páté, opravené, vydání vyšlo v
roce 2012.