Knihobot

Fred Smeijers

    1. leden 1961
    Les contrepoinçons
    Protirazník: tvorba písma v 16. století a dnes
    • V typografii dosud dominují písmové formy vytvořené během prvních sta let evropského knihtisku. Jaké byly postupy a přístupy skryté za těmito formami? Fred Smeijers je designér písma, který se naučil navrhovat a řezat razníky: základní nástroje pro tvorbu kovových liter. Kniha vychází ze studia historických precedentů a má významnou relevanci pro současnost. Publikaci Protirazník (1997) otevírají některé základní otázky: co přesně je - v jakékoli době - typografické písmo? Jak se liší od toho, co nazýváme psaním? Jak typografická písma hodnotit? Historický exkurs začíná u písem italských humanistů 15. století. Jejich abstraktní ideály jsou v naprostém rozporu s materiálními možnostmi výroby. Rozlišují se zde dva základní principy: první, kdy je pro vytváření razníků využíván soubor protirazníků (nebo též kontrapunců), a druhý, kdy se každý razník vyrývá nanovo. Smeijers považuje protirazník za zásadní pomůcku. Zajišťuje pravidelnost formy, opakovatelnost, rychlost výroby a vytváří svébytný designový systém. Ústřední kapitoly knihy tuto diskusi dále rozvíjejí, zaměřují se blíže na typografická písma a razníky z 16. století, které jsou dochovány zejména v antverpském muzeu Plantin- Moretus. 10. díl edice Katedra. Edice Katedra vznikla na základě potřeby zpřístupnit českým čtenářům kritické a dnes již zásadní referenční teoretické texty o designu. Edici připravují k vydání Petr Krejzek a Pavla Paunerová.

      Protirazník: tvorba písma v 16. století a dnes
    • La typographie occidentale est encore dominée par des caractères conçus durant les quelque cent années qui suivirent l'avènement de l'imprimerie. Quels sont les procédés qui se cachent derrière ces formes ? Cet ouvrage présente une étude très précise des réalisations des graveurs de poinçons français et flamands au xvlc siècle. En se fondant sur son expérience relative à l'exécution de caractères et sur une analyse approfondie des artefacts parvenus jusqu'à nous, Fred Smeijers fait voler en éclats les conceptions antédiluviennes qui ont imprégné le sujet. Dans son introduction, il soulève les questions fondamentales en matière de dessin de lettres et de caractères typographiques. Les derniers chapitres portent sur les évolutions techniques et sociales actuelles.

      Les contrepoinçons