Knihobot

Thea von Harbou

    27. prosinec 1888 – 1. červenec 1954

    Thea von Harbou byla významnou německou autorkou a scenáristkou, jejíž tvorba se vyznačovala silnými ženskými postavami, které často zachraňovaly muže ve svém okolí. Navzdory svému úspěchu v tehdy převážně mužském filmovém průmyslu nebyla feministkou, ale její psaní se zabývalo komplexními ženskými rolemi a jejich vlivem na svět. Její stylistická obratnost a schopnost vytvářet poutavé příběhy jí zajistily místo mezi předními autory své doby.

    Thea von Harbou
    Frau im Mond
    Das indische Grabmal
    Das indische Grabmal. Roman
    Paní na měsíci
    Indický hrob
    Metropolis

    V roce 1905 byl publikován její první román v Deutsche Roman-Zeitung, poté se živila jako herečka - 1906 Düsseldorf, 1908 Výmar, 1911 Chemnitz, 1913 Cáchy. V Cáchách se také setkala se svým pozdějším manželem, hercem Rudolfem Klein-Roggem.

    Se svou prácí scenáristky začala po první světové válce a brzy se stala jednou z nejvýznamnějších ve svém oboru. Psala scénáře pro Joe Maye, Carla Theodora Dreyera, Arthura von Gerlacha, Friedricha Wilhelma Murnaua a Fritze Langa. V letech 1914-1921 byla provdána za Rudolf Klein-Rogge. Již roku 1918 ho opustila, nicméně nadále ho podporovala tím, že mu zajišťovala angažmá ve svých filmech. Klein-Rogge tak získal hlavní roli v dvoudílném velkofilmu Doktor Mabuse, dobrodruh (1921), k němuž napsala Thea von Harbou scénář. V srpnu 1922 se Harbou provdala za Fritze Langa, režiséra uvedeného filmu, s nímž se seznámila již roku 1919 právě díky své práci scenáristky a pro kterého psala scénáře až do jeho emigrace v roce 1933 - slavné snímky Metropolis a Vrah mezi námi.

    Thea von Harbou byla již od roku 1932 členkou NSDAP, což bylo jedním z důvodů rozpadu jejího manželství. Nicméně Fritz Lang se více než o ni už od roku 1928 zajímal o mladou herečku Gerdu Maurus. Rozvod se konal v dubnu 1933. Harbou se v letech 1933-1934 pokoušela i o režijní práci (snímky Hanneles Himmelfahrt a Elisabeth und der Narr), brzy se však vrátila ke svému původnímu povolání. V Třetí říši byla velmi zaměstnanou autorkou. Po krátké internaci v rámci denacifikace v roce 1945 se roku 1948 mohla vrátit k filmu.

    Z dnešního pohledu působí dílo They von Harbou poněkud nabubřele a melodramaticky. Například poslednímu záběru slavného snímku Metropolis je vyčítána i naivita a kýčovitost. Filmu Der Herrscher, natočenému podle hry Vor Sonnenuntergang Gerharta Hauptmanna, pak zaujatost.

    www.legie.info