Een dagje naar het strand
- 95 stránek
- 4 hodiny čtení
Een alcoholist neemt een gebrekkig kind mee op stap in een verlaten badplaats.
Simon Heeresma byl nizozemský autor a básník, jehož dílo se proslavilo zejména v 60. a 70. letech 20. století jako součást generace Provo. Jeho psaní se vyznačuje melancholickými tóny a pronikavým pohledem na lidskou psychiku, což dokládá jeho úspěšná sbírka povídek. Prostřednictvím svých básní a prózy zkoumal komplexní lidské emoce a společenské otázky, čímž si získal uznání jako výrazný hlas nizozemské literatury.






Een alcoholist neemt een gebrekkig kind mee op stap in een verlaten badplaats.
Eine der schönsten Städte Europas: Amsterdam – im Ausnahmezustand. Es ist der zweite Weltkrieg, die Stadt unter deutscher Besatzung. Der kleine Junge lernt ein neues Gefühl kennen, eine Mischung aus Angst, Spannung und Sensation. Täglich wieder verschwindet einer seiner jüdischen Freundinnen und Freunde, und niemand scheint zu wissen warum und wohin. Nur sein Vater, der weiß viel, und muß es doch dem Jungen verschweigen. Der Vater hat als Theologe ein besonderes Interesse an jüdischer Religion und Gebräuchen – ein ständiges Thema in der Familie. Und sie lebt es auch, aufgehoben im damals hochmodernen und 'glücklichen' Quartier Amsterdam-Süd, wo Juden und Nicht-Juden friedlich miteinander auskamen. Mit der Besatzung endet dieser Friede abrupt. Der Judenstern wird eingeführt, Juden werden versteckt, auch im Elternhaus. Der Junge hat viel Verantwortung zu tragen. Es gelingt Heeresma diese Zeit aus dem Blickwinkel des Kindes wieder hervorzuholen – ein atemberaubendes, auch humorvolles, oft lakonisches Buch, das von einer schlimmen Zeit, aber auch von menschlicher Größe erzählt.
S iróniou, humorom a nadhľadom rozprávajú Faber a Heere Heeresma svoje neľútostné a hrubé príbehy z prostredia medzinárodnej špionáže a terorizmu, akoby chceli nastaviť krivé zrkadlo románom bondovského typu, akoby chceli zdôrazniť ich absurditu a nezmyselnosť; priam škodoradostne vyostrujú zápletky a situácie až do grotesky, takže miestami vyvolávajú dojem, že ide o paródiu tohto žánru. Ich hrdina, či skôr antihrdina, sa neveľmi podobá preslávenému agentovi 007 čo do výzoru, pretože Francis Pax, pracovník bližšie neurčenej inštitúcie zastupujúcej spravodlivosť, je mladý muž, ktorý má problémy s váhou a nie je pre ženy až taký neodolateľný, ale inak je rovnako drsný, dôsledný a neústupný, ba aj rovnako nonšalantne zabíja, ak niet iného východiska, a to opäť zabieha do absurdity. A prirodzene, vždy vyrieši úlohu, ktorou bol poverený, aj keď niekedy dosť svojsky. V čom sa Faber a Heere Heeres-ma odlišujú od autorov tohto žánru, to je kritický postoj, akým poukazujú na nevyvážené sociálne pomery, obrovské finančné prostriedky, ktoré kapitalistické krajiny vynakladajú na vojenskú špionáž a zbrojenie vôbec, na nespoľahlivosť a korupciu polície, na rasistické tendencie a zneužívanie černochov. Romány Fabera Heeresmu, holandského maliara a drevorytca, ktorý ako tridsaťročný tragicky zahynul, a jeho brata Heereho si získali obľubu nielen doma. ale vyšli aj vo viacerých prekladoch.