Kočičí oči. Čs. noční stíhači v RAF 1940-1945
- 90 stránek
- 4 hodiny čtení






Tematika čs. letectva na západní frontě byla orgány minulého režimu často bagatelizována. Jen zřídkakdy byly po těchto letcích nazvány ulice ve městech a ve vesnicích, z nichž v letech 1939 a 1940 odcházeli vstříc krajně nejisté budoucnosti. A přece v dobách války tito mladí a odhodlaní muži prokázali své porobené vlasti tolik služeb jako snad nikdo jiný. Svědčí o tom nejen strohá statistická čísla počtu bojových letů, vítězství a ztrát, ale i politický dosah jejich činnosti po boku spojeneckých letectev . Jedním z příspěvků k osvětlení této činnosti je i tato kniha, která pojednává o bojové činnosti československých stíhačů v řadách RAF. Svým obsahem se soustřeďuje především na okolnosti vzniku a vlastní operační činnost čs. stíhacího wingu v letech 1942-1945, vyšší čs.letecké jednotky, složené ze všech tří čs.stíhacích perutí RAF. Některé z příloh jsou publikovány vůbec poprvé.
Obsahuje 10 kapitol: 1. Hudba na Moravě od 9. do konce 15. století 2. Hudba na Moravě v 16. století 3. Hudba na Moravě v 17. a 18. století 4. Hudba na Moravě v první polovivě 19. století 5. Hudba na Moravě po roce 1830 6. Hledání národní identity a profesionality 7. Údobí hudební moderny ( 1895-1945 ) 8. česká hudba za nesvobody 1939-1945 9. Hudba moravských Němců v letech 1895-1945 10. Hudba let 1945-2000
Kniha podává pestrý obraz československého letectví v období let 1918 až 1939. Vyprávění o organizačním a technickém vývoji a o pozoruhodných událostech provázejících rozvoj našeho letectví. Vše je doprovázeno množstvím faktů o pilotech a letadlech létajících jak na civilních linkách tak v armádě, ale i na sportovních akcích.
Varhaník farního kostela v Jindřichově Hradci Adam Václav Michna z Otradovic (1600-1676) byl nejen vynikajícím básníkem, ale současně nejlepším českým skladatelem 17. století. Kniha je věnována jeho životu a hudebnímu dílu, které je analyzováno a srovnáváno s tvorbou jeho současníků a s přihlédnutím k hudební situaci v českých zemích po roce 1620. Postupně je pojednáno o tištěných sbírkách: Obsequium Marianum (Vídeň 1642), Česká mariánská muzika (Praha 1647), Officium vespertinum (Praha 1648), Loutna česká (Praha 1653), Sacra et Litaniae (Praha 1654), Svatoroční muzika (Praha 1661) a o rukopisně dochovaných skladbách (Missa s. Wenceslai a Magnificat).
Publikace popisuje zrod Slovenského letectva pod křídly Slovenského štátu za II. světové války, letouny, které v něm létaly a nejznámější slovenské piloty. Publikace obsahuje barevné bokorysy letadel, kresby uniforem.
Podtitul: Ztráty a nálezy v ozvěnách času Jedná se již o druhou autorovu knihu (první se jmenovala Portrét) a pojednává o životních ztrátách a nálezech v proměnách času. Jinými slovy: autor (vlastním jménem Willi Ruf) zde hledá pravou identitu světa, který ho obklopuje, a v neposlední řadě pak také hledá svou vlastní identitu, nikdy nenalezenou. Jako průvodce na své cestě za světlem, za poznáním přitom oslovuje Boha.
Děj románu se odehrává na počátku 60. let v Praze, kdy se člověk potýká s proměnlivostí doby, plné revolt a nonsensu. Hlavní postava, mladý muž z malého města, touží po studiu na vysoké umělecké škole, avšak jeho iluze se brzy rozplývají. V prostředí, kde je kádrový posudek klíčem k budoucnosti, se setkává s neúprosným vyděračstvím. Román zkoumá silný étos touhy po svobodě a stabilitě, přičemž prasklinami doby prosvítá naděje v podobě písně a modlitby. Hlavní hrdina, romantik a rebel, se potýká s otázkami víry, identity a rodiny, jako "odložené dítě války" hledá smysl v chaotickém světě. Po mnoha peripetiích se vrací domů s prázdnými kapsami a nesplněnými sny. V druhé části se jako dospělý muž vrací na známá místa a konfrontuje přítomnost s nostalgickou minulostí "zlatých šedesátých". Jeho pohled na současný vývoj společnosti je pesimistický; zatímco životní úroveň roste, úroveň života upadá. Přesto v sobě nese víru v Naději a Život, i když cesta k "metanoii" byla složitá.
Kniha umožňuje doplnit si či zpřesnit znalosti o vzhledu bojové techniky čs. armády od prvních měsíců její obnovy roku 1945 až po její zánik v roce 1992 a zorientovat se tak v široké škále jejího zbarvení a označování. Jde o dosud nezpracovanou část historie poválečné ČSA, proto autor musel čerpat z mnoha archivních materiálů ve složkách jednotlivých útvarů armády, přičemž se snažil při zveřejňování dobových dokumentů co nejvíce přiblížit jejich autentickému vzhledu. Mnohá bílá místa doplnilo též svědectví pamětníků a sběratelů. Díky této knize už nebude nikomu vojenská technika splývat jako jednolitá zelená masa, protože zjistí, že skutečnost byla mnohem barvitější, že nebyla jen fádně zelená s nenápadnými žlutočernými tabulkami evidenčních čísel. Kniha je pochopitelně vybavena mnoha kresbami, schématy a barevnými fotografiemi.