Knihobot

Vladimír Birgus

    5. květen 1954
    Vladimír Birgus
    Tenkrát na Východě : Češi očima fotografů 1948-1989
    Jindřich Marco
    Hořká léta - Evropa. Bittere Jahre - Europa. Bitter Years - Europe. (ve třech jazycích)
    Velká Británie a Irsko
    Česká fotografie 20. století
    Naučte se komponovat kreativně
    • 2023

      Rozsáhlý cyklus fotografií Michała Szalasta o albínech z tanzanského ostrova Ukerewe na Viktoriině jezeře značně koriguje naše obvyklé představy o tragickém životě lidí, kteří jsou kvůli odlišné barvě kůže svými černými spoluobčany nenáviděni, ostrakizování a někdy i zabíjeni. Není výsledkem letmé návštěvy evropského fotoreportéra v exotickém africkém prostředí, ale vznikl díky tomu, že se Michału Szalastovi podařilo během delšího pobytu v Tanzanii s mnohými albíny navázat bližší kontakty a získat si jejich důvěru. Mohl je proto fotografovat v jejich domovech, při práci, při dětských hrách i při návštěvách u lékaře. Stal se jakýmsi nepozorovaným pozorovatelem, před jehož objektivem fotografovaní lidé nepózovali, ale chovali se zcela přirozeně.

      Albíni, Albinosi, Albinos
    • 2021

      Publikace přibližuje sto padesáti snímky sugestivní fotografickou tvorbou českého umělce. Angl., rus., něm. a franc. souhrn. Životopisná data a seznam výstav a publ. M. Stibora.

      Miloslav Stibor
    • 2021

      Kniha je dosud nejrozsáhlejší chronologií významných událostí české fotografické scény za 180 let od vyhlášení vynálezu daguerrotypie až do současnosti. Zahrnuje informace o důležitých autorských i skupinových výstavách, o vzniku a zániku fotografických spolků, odborných časopisů, galerií nebo škol, o vydání významných publikací, o životních datech předních fotografických osobností, a také informace o německých či rakouských fotografech, kteří působili v českých zemích. Obsahuje téměř tři sta fotografií a obsáhlý seznam literatury o české fotografii.

      Česká fotografie v datech 1839-2019
    • 2020

      Die Fotografien dokumentieren das Leben auf dem Land in Nordmähren und Böhmen und bieten eine umfassende fotografische sowie soziologische Studie, vergleichbar mit den Arbeiten von August Sander oder Eugene Atget. In einer einzigartigen Bildsprache, die im Verborgenen entstand, wird die Region, die von den Weltkriegen und einer Diktatur geprägt ist, beleuchtet. Jindřich Štreit thematisiert die Vereinzelung des Menschen im sozialistischen Kollektiv, während seine Bilder von Lebensfreude, Gemeinschaft und Solidarität im Privaten und bei Festen zeugen. Diese Kontraste zu den offiziellen staatlichen Feierlichkeiten verdeutlichen die Absurdität der damaligen Realität. Štreits dokumentarischer Stil und lyrischer Realismus basieren auf einer tiefen Vertrautheit mit den Menschen, die er fotografiert, was seine empfindsame Bildsprache prägt. Die Kritik an den Lebensverhältnissen ist in seinen Bildern stets präsent und wurde von der totalitären Staatsmacht als solche wahrgenommen, was zu einem Veröffentlichungsverbot und ständigen Kontrollen führte. Trotz seines Schaffens blieb er bis zum Ende des Sozialismus weitgehend unbekannt. Nach seiner Rehabilitierung in den 90er Jahren wurden seine Werke international anerkannt. In Tschechien ist er ein angesehener Fotograf und Lehrer, doch eine umfassende Monografie, die sein Werk über die Landesgrenzen hinaus bekannt macht, fehlt bisher auf dem internationalen Buchmarkt.

      Village people. Německy Village people : 1965-1990
    • 2020
    • 2020

      Village People: 1965-1990

      • 184 stránek
      • 7 hodin čtení
      5,0(3)Ohodnotit

      Jindřich Štreit patří už dlouho k nejvýznamnějším osobnostem české fotografie. Ač vytvořil mnoho vizuálně silných fotografických cyklů z různých částí světa, jeho zásadním dílem zůstává unikátní soubor fotografií československého venkova v sedmdesátých a osmdesátých letech 20. století. Vytvořil v něm nepřikrášlený, nelyrizovaný a nesentimentální obraz života na vesnicích v chudé oblasti Bruntálska v období komunistické normalizace. Přitom i v tom nejzdevastovanějším prostředí dokázal často objevit něco krásného či aspoň touhu po kráse a po radosti, přátelství a lásce, po nadčasových hodnotách. Zdálo se, že Štreitovy fotografie ze Sovince a jeho okolí ze sedmdesátých a osmdesátých let byly tolikrát publikovány, že už mezi tisíci negativů nelze najít žádné další výjimečné fotografie. Tato kniha však dokazuje, že tomu tak není a že v archivu Jindřicha Štreita bylo možno objevit mnoho dosud nepublikovaných děl z tohoto období, která mohou obstát vedle těch, z nichž už se staly fotografické ikony. Vychází ve spolupráci s nakladatelstvím Buchkunst Berlin.

      Village People: 1965-1990
    • 2017

      První knižní vydání výběru z dosavadní tvorby Václava Podestáta, předního českého dokumentárního fotografa, absolventa katedry fotografie na FAMU v Praze a pedagoga Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě. Publikace „S andělem uprostřed davu“ představuje výběr z jeho děl z posledního čtvrtstoletí. Přestože mnohé snímky často ukazují osamělé jedince vydělující se z okolního hlučícího davu velkoměst a ponořující se do svého nitra, v obecné rovině odkazují k úvodnímu citátu knihy od Antoine de Saint-Exupéryho: „Člověk vnímá jen ten svět, který nosí v sobě.“ Podestátovi nejde o zeměpisný či sociologický dokument z konkrétního prostředí, ale všude vyhledává obdobné metaforické vyjádření vlastních pocitů a vizuálních zážitků. Spoléhá přitom hodně na diváka. Na jeho ochotu vciťovat se do nálady snímků, spolupracovat při dešifrování symbolických významů fotografií, všímat si drobných detailů, objevovat kontrasty i analogie různých motivů. Fotografie akcentují neotřelou obrazovou stránku, vzdálenou tradičním kompozičním schématům, hlavní význam bývá ukryt v podtextu otevřeném různým interpretacím. Novou dimenzi v posledních letech do Podestátovy tvorby vnáší promyšlené využití barvy, které se ještě více vzdaluje of tradičního dokumentu, autor zároveň usiluje i o vizuální hru s imaginací diváků. Úvodní studii napsal fotograf a historik fotografie Vladimír Birgus.

      S andělem uprostřed davu = With an angel in the midst of the crowd
    • 2015

      Když v roce 1990 vznikl Institut tvůrčí fotografie, ve všech postkomunistických zemích střední a východní Evropy existovaly jenom dvě vysoké školy se samostatnými katedrami fotografie – pražská FAMU a Vysoká škola pro grafiku a knižní umění v Lipsku. Dnes je ITF počtem studentů i pedagogů zdaleka největší ze všech českých vysokých škol, kde se fotografie vyučuje. Čtvrt století své existence si připomíná rozsáhlou publikací v češtině a angličtině, která představuje především výběr děl z posledních pěti let. Zahrnuje širokou škálu témat a stylů, jaké se objevují ve volné tvorbě současných studentů a nedávných absolventů nejenom z České republiky, ale i ze Slovenska, Polska, Itálie a dalších zemí. Jsou v ní zastoupeni autoři, kteří si už získali mezinárodní respekt.

      25 let institutu tvůrčí fotografie fpf slezské univerzity v Opavě