Příběhy a vzpomínky našeho jediného nositele Nobelovy ceny
Josef Sudek Knihy






Smutná krajina. Sad Landscape
- 112 stránek
- 4 hodiny čtení
Sad Landscape / Traurige Landschaft Druhé vydání knihy panoramatických fotografií Josefa Sudka ze severozápadních Čech (především mostecka) z období 1957-1962. Česky, německy a anglicky.
Smutná krajina
- 112 stránek
- 4 hodiny čtení
Sad Landscape / Traurige Landschaft Druhé vydání knihy panoramatických fotografií Josefa Sudka ze severozápadních Čech (především mostecka) z období 1957-1962. Česky, německy a anglicky.
Kniha obsahuje 284 uměleckých fotografických pohledů na Prahu, celkových i detailních, zachycených širokoúhlým objektivem.
Josef Sudek
- 144 stránek
- 6 hodin čtení
Josef Sudek, narozený 17. března 1896 v Kolíně a zemřelý 15. září 1976 v Praze, byl významný český fotograf známý svými pražskými motivy, ateliérovými aranžmá, zátišími, reportážemi, krajinami a reklamou. Fotografování začal ve svých 17 letech, přičemž svá vrcholná díla vytvořil až ve zralém věku po opuštění moderních vlivů. V 30. letech jeho fotografie odrážely vnější svět, zatímco od 40. let našel svou nezaměnitelnou tvůrčí podobu, což mu přineslo mezinárodní uznání. V této době vznikly jeho proslulé pohledy z okna ateliéru a pozoruhodná zátiší, zpracovaná kontaktním otiskem různě velkých negativů. Roku 1913 získal tovaryšský list od Společenstva knihařů a pracoval jako knihař v Nymburku. V Kolíně se seznámil s Jaromírem Funkem a fotografoval krajinu okolo Labe, za což obdržel první cenu na výstavě v Českém klubu fotografů amatérů. V letech 1922–1924 studoval fotografii na Státní grafické škole, kde získal výuční list pro založení vlastní živnosti. Sudek byl za svého života považován za významného světového fotografa. Jeho bohaté dílo zahrnuje portréty, zátiší, krajiny a architekturu, přičemž jeho práce jsou ceněny pro poetičnost a romantiku. Sudkova pozůstalost, spravovaná Annou Fárovou, obsahuje 7000 položek, včetně 21660 pozitivů a 54519 negativů.
Další ze svazků knižních vydání fotografických cyklů Josefa Sudka. Fotografie beskydského pralesa v Mionší patří k nejpřitažlivějším, nejtajemnějším i nejromantičtějším Sudkovým fotografickým cyklům. Tajemný prales Sudka fascinoval svou jedinečnou vizualitou, která ve spojení se světlem vytvářela zcela jedinečné konfigurace. V tomto cyklu se naplno projevil Sudkův zájem o stromy, který dal vzniknout i mnoha snímkům z jiných míst, jež budou náplní samostatného svazku v této knižní řadě. Knihu uvádí studie historika fotografie Antonína Dufka a unikátní svědectví Petra Helbicha, který Josefa Sudka doprovázel při všech jeho cestách do Beskyd.
Další ze svazků knižních vydání fotografických cyklů Josefa Sudka. Fotografie beskydského pralesa v Mionší patří k nejpřitažlivějším, nejtajemnějším i nejromantičtějším Sudkovým fotografickým cyklům. Tajemný prales Sudka fascinoval svou jedinečnou vizualitou, která ve spojení se světlem vytvářela zcela jedinečné konfigurace. V tomto cyklu se naplno projevil Sudkův zájem o stromy, který dal vzniknout i mnoha snímkům z jiných míst, jež budou náplní samostatného svazku v této knižní řadě. Knihu uvádí studie historika fotografie Antonína Dufka a unikátní svědectví Petra Helbicha, který Josefa Sudka doprovázel při všech jeho cestách do Beskyd.
Další v řadě knižních vydání fotografických cyklů Josefa Sudka přináší unikátní svazek fotografií Svatovítské katedrály z dvacátých let, o jejichž knižní vydání autor neúspěšně usiloval po celý svůj život. Klíčové snímky vznikly v době přestavby katedrály, kdy měl fotograf možnost zachytit v jejím interiéru i hromady suti či lešení, vždy ve zcela ojedinělém osvětlení, na něž v budově čekal třeba celý den. Kniha je uvozena studií Josefa Mouchy a původním textem spisovatele Jaroslava Durycha z prvního Sudkova portfolia.
Čtvrtý svazek knižní řady Sudkových fotografických cyklů představuje jeho zakázkovou tvorbu. Historik umění Vojtěch Lahoda ve svém doprovodném textu ukazuje vývoj Sudkova vztahu k reklamní fotografii, zdůrazňuje klíčové Sudkovo setkání s Družstevní prací a Ladislavem Sutnarem a ukazuje, jak v mnoha případech Sudkovy snímky vznikající na zakázku volně přecházely v jeho volnou tvorbu. Sudek vytvářel na svých snímcích ze skleněných předmětů abstraktní kompozice, pracoval s neobvyklými úhly pohledu i se světlem. Sám si své reklamní práce vážil a některé své takto vzniklé snímky zahrnoval do svého díla a vystavoval je.
Svazkem představujícím rozsáhlý cyklus fotografií nejvýznamnějšího českého fotografa Josefa Sudka zahajuje nakladatelství Torst vydávání knižní řady jeho fotografických cyklů, která postupně zahrne všechny jeho známé fotografické celky, z nichž dosud byly publikovány pouze ukázky: portréty, reklamní fotografie, zátiší, snímky Svatovítské katedrály, fotografie pralesa v Mionší a Janáčkových Hukvald, severočeské krajiny, Prahy a dalších. Cyklus Okno mého ateliáru, vznikající od druhé světové války do první poloviny padesátých let, měl pro Sudka základní význam: změnil nejen jeho fotografickou techniku, ale též neobyčejně zduchovněl jeho tvorbu a přinesl mu světovou proslulost. Bez nadsázky lze říci, že Sudkův cyklus Okno mého ateliéru dnes patří k největším hodnotám světové fotografie. Knihu úvodní studií opatřila historička fotografie Anna Fárová, která je též autorkou Sudkovou životopisu. Kniha obsahuje i úplnou bibliografii portfolií, knih a katalogů výstav Josefa Sudka, jakož i úplný soupis jeho výstav.



