Příběhy a vzpomínky našeho jediného nositele Nobelovy ceny
Josef Sudek Knihy






Smutná krajina. Sad Landscape
- 112 stránek
- 4 hodiny čtení
Sad Landscape / Traurige Landschaft Druhé vydání knihy panoramatických fotografií Josefa Sudka ze severozápadních Čech (především mostecka) z období 1957-1962. Česky, německy a anglicky.
Smutná krajina
- 112 stránek
- 4 hodiny čtení
Sad Landscape / Traurige Landschaft Druhé vydání knihy panoramatických fotografií Josefa Sudka ze severozápadních Čech (především mostecka) z období 1957-1962. Česky, německy a anglicky.
Obsáhlá monografie nejvýznamnějšího a ve světě nejvíce ceněného českého fotografa. Je napsána na základě studia autentických archivních dokumentů, většinou dosud neznámých. Autorka popisuje zevrubně celý Sudkův pracovní proces: aranžování zátiší, skicy, nákresy, techniku fotografování i vyvolávání fotografií. Sudkova komerční práce je dokumentována ukázkami reklam. Kniha je tištěna barevně. Teprve barevná reprodukce ukazuje Sudkovy fotografie v nových rozměrech, jeho bromoleje a pigmentové tisky nejsou s černobílými reprodukcemi srovnatelné.
Další ze svazků knižních vydání fotografických cyklů Josefa Sudka. Fotografie beskydského pralesa v Mionší patří k nejpřitažlivějším, nejtajemnějším i nejromantičtějším Sudkovým fotografickým cyklům. Tajemný prales Sudka fascinoval svou jedinečnou vizualitou, která ve spojení se světlem vytvářela zcela jedinečné konfigurace. V tomto cyklu se naplno projevil Sudkův zájem o stromy, který dal vzniknout i mnoha snímkům z jiných míst, jež budou náplní samostatného svazku v této knižní řadě. Knihu uvádí studie historika fotografie Antonína Dufka a unikátní svědectví Petra Helbicha, který Josefa Sudka doprovázel při všech jeho cestách do Beskyd.
Další ze svazků knižních vydání fotografických cyklů Josefa Sudka. Fotografie beskydského pralesa v Mionší patří k nejpřitažlivějším, nejtajemnějším i nejromantičtějším Sudkovým fotografickým cyklům. Tajemný prales Sudka fascinoval svou jedinečnou vizualitou, která ve spojení se světlem vytvářela zcela jedinečné konfigurace. V tomto cyklu se naplno projevil Sudkův zájem o stromy, který dal vzniknout i mnoha snímkům z jiných míst, jež budou náplní samostatného svazku v této knižní řadě. Knihu uvádí studie historika fotografie Antonína Dufka a unikátní svědectví Petra Helbicha, který Josefa Sudka doprovázel při všech jeho cestách do Beskyd.
Další v řadě knižních vydání fotografických cyklů Josefa Sudka přináší unikátní svazek fotografií Svatovítské katedrály z dvacátých let, o jejichž knižní vydání autor neúspěšně usiloval po celý svůj život. Klíčové snímky vznikly v době přestavby katedrály, kdy měl fotograf možnost zachytit v jejím interiéru i hromady suti či lešení, vždy ve zcela ojedinělém osvětlení, na něž v budově čekal třeba celý den. Kniha je uvozena studií Josefa Mouchy a původním textem spisovatele Jaroslava Durycha z prvního Sudkova portfolia.
Čtvrtý svazek knižní řady Sudkových fotografických cyklů představuje jeho zakázkovou tvorbu. Historik umění Vojtěch Lahoda ve svém doprovodném textu ukazuje vývoj Sudkova vztahu k reklamní fotografii, zdůrazňuje klíčové Sudkovo setkání s Družstevní prací a Ladislavem Sutnarem a ukazuje, jak v mnoha případech Sudkovy snímky vznikající na zakázku volně přecházely v jeho volnou tvorbu. Sudek vytvářel na svých snímcích ze skleněných předmětů abstraktní kompozice, pracoval s neobvyklými úhly pohledu i se světlem. Sám si své reklamní práce vážil a některé své takto vzniklé snímky zahrnoval do svého díla a vystavoval je.
Svazkem představujícím rozsáhlý cyklus fotografií nejvýznamnějšího českého fotografa Josefa Sudka zahajuje nakladatelství Torst vydávání knižní řady jeho fotografických cyklů, která postupně zahrne všechny jeho známé fotografické celky, z nichž dosud byly publikovány pouze ukázky: portréty, reklamní fotografie, zátiší, snímky Svatovítské katedrály, fotografie pralesa v Mionší a Janáčkových Hukvald, severočeské krajiny, Prahy a dalších. Cyklus Okno mého ateliáru, vznikající od druhé světové války do první poloviny padesátých let, měl pro Sudka základní význam: změnil nejen jeho fotografickou techniku, ale též neobyčejně zduchovněl jeho tvorbu a přinesl mu světovou proslulost. Bez nadsázky lze říci, že Sudkův cyklus Okno mého ateliéru dnes patří k největším hodnotám světové fotografie. Knihu úvodní studií opatřila historička fotografie Anna Fárová, která je též autorkou Sudkovou životopisu. Kniha obsahuje i úplnou bibliografii portfolií, knih a katalogů výstav Josefa Sudka, jakož i úplný soupis jeho výstav.
The Window of My Studio
- 87 stránek
- 4 hodiny čtení
Svazkem představujícím rozsáhlý cyklus fotografií nejvýznamnějšího českého fotografa Josefa Sudka zahajuje nakladatelství Torst vydávání knižní řady jeho fotografických cyklů, která postupně zahrne všechny jeho známé fotografické celky, z nichž dosud byly publikovány pouze ukázky: portréty, reklamní fotografie, zátiší, snímky Svatovítské katedrály, fotografie pralesa v Mionší a Janáčkových Hukvald, severočeské krajiny, Prahy a dalších. Cyklus Okno mého ateliáru, vznikající od druhé světové války do první poloviny padesátých let, měl pro Sudka základní význam: změnil nejen jeho fotografickou techniku, ale též neobyčejně zduchovněl jeho tvorbu a přinesl mu světovou proslulost. Bez nadsázky lze říci, že Sudkův cyklus Okno mého ateléru dnes patří k největším hodnotám světové fotografie. Knihu úvodní studií opatřila historička fotografie Anna Fárová, která je též autorkou Sudkovou životopisu. Kniha obsahuje i úplnou bibliografii portfolií, knih a katalogů výstav Josefa Sudka, jakož i úplný soupis jeho výstav.