Jitka Fořtíková Knihy







Rozvoj rozumových schopností u dětí v MŠ
- 64 stránek
- 3 hodiny čtení
Intelektovému rozvoji se v současné době věnuje méně pozornosti, nicméně právě předškolní věk je z hlediska fyziologie mozku přímo stvořený pro cílený rozvoj rozumových funkcí. Publikace se zaměřuje na procvičení základních oblastí intelektu, tedy paměti, verbálních a matematických schopností, logiky, prostorové a plošné představivosti, postřehu, abstraktního myšlení, fantazie a tvořivosti, připravuje děti také na počátky čtení. Pracovní listy kromě zadání obsahují také řešení a další tipy. Metodický úvod pracovního sešitu přináší vysvětlení, o co se v každé z 10 oblastí jedná a jak ji můžeme prakticky rozvíjet a procvičovat. Publikace je určena pedagogům v MŠ (případně ZŠ), vychovatelům, rodičům. Jitka Fořtíková je ředitelkou Centra nadání, dlouhodobě pracuje s nadanými dětmi, má za sebou rozsáhlou pedagogickou praxi a publikační činnost.
Se Šikulou za zvířátky
- 72 stránek
- 3 hodiny čtení
Jak zabavit nadané dítě ve věku 3 až 5 let První titul svého druhu, který se zaměřuje specificky na aktivity pro nadané děti v předškolním věku, a také první metodický materiál pro předškolní pedagogy, jak identifikovat a zabavit dítě s rozumovým nadáním v mateřské škole. Kniha na pozadí týdenního programu s tématem zvířat představuje přístup ke vzdělávání mimořádně nadaných předškoláků ověřený se skupinou dětí odpovídajícího věku. Úvodní část seznamuje se základy diagnostiky, zásadami pro práci s nadanými dětmi a radami, jak pracovat s nadanými dětmi v rámci běžného kolektivu. Hlavní část knihy tvoří konkrétní projekty, tipy na činnosti, pracovní listy a hry. Publikace je určena pedagogům mateřských škol a zájmových útvarů pro předškolní věk, studentům předškolní pedagogiky, rodičům zvídavých dětí.
Se Šikulou za dopravou
- 110 stránek
- 4 hodiny čtení
Máte ve školce šikovné dítě s rychlým pracovním tempem? Zajímá se o témata, na která nemáte dostatek času? Nepotřebuje opakování a snadno chápe úkoly? Přinášíme přehlednou a praktickou publikaci pro práci se šikovnými dětmi ve věku 37 let. V deseti kapitolách představíme oblast dopravy, která přináší neuvěřitelné množství témat plných informací a dobrodružných výprav. Podíváme se spolu do oblak, navštívíme hlubiny moře, projedeme se vlakem nebo metrem a přitom budeme zahřívat své hlavičky jako žárovičky. Publikace přináší tematicky členěný soubor pracovních listů s nápaditými aktivitami pro rozvoj rozumových schopností předškoláků a je určena všem učitelkám mateřských škol, ale také rodičům zvídavých a bystrých dětí.
Talent a nadání : jejich rozvoj ve volném čase
- 96 stránek
- 4 hodiny čtení
Cílem této publikace je seznámit čtenáře s charakteristikami nadaných dětí, možnostmi práce s výjimečně nadanými dětmi a podat přehled nejnovějších metod. 2., aktualizované vydání
Svého druhu jedinečná publikace, která se zabývá podporou a analýzou aktivit pro nadané a talentované děti, což v našem státě stále patří k velmi vzácným jevům. Navíc, zaměřuje svou pozornost na nabídku služeb na poli volného času a mimoškolních aktivit. Publikace vyšla v anglickém originále v r. 2002. V té době paní profesorka Joan Freemanová několik let shromažďovala ze států celého světa informace, jak se starají o nadané a talentované děti. Významný díl této výzkumné studie vám předkládáme také v tomto českém vydání. Studie je v originále rozdělena na dvě na sebe navazující části. Ta první předkládá výčet mnoha států Evropy, Asie i amerického kontinentu a analyzuje jejich systém péče o nadané žáky, úroveň podpůrných legislativních prostředků a především činnosti na poli mimoškolních aktivit. Vzhledem k nutnému omezenému formátu publikace jsme soustředili pozornost především na ty státy, ke kterým má naše republika blízko ať již lokálně či filozoficky a jejichž příklad může vésti k inspiraci pro naše politiky, pracovníky Ministerstva školství, krajských úřadů a především také pro praktiky z oblasti vzdělávání, kteří se pohybují v sektoru mimoškolních aktivit pro děti a mládež. Právě pro tyto čtenáře je publikace prof. Freemanové určena především. Se svolením autorky a britského ministerstva školství přeložil Národní institut dětí a mládeže MŠMT ČR. Autorská práva vyhrazena. Editor: PhDr. Jitka Fořtíková, Ph.D.
K charakteristickým vlastnostem mimořádně nadaných dětí patří zvídavost a silná vnitřní motivace k činnosti, kterou si dítě samo zvolilo, touha po nezávislosti, menší potřeba spánku. Častá je i přecitlivělost, obvykle provázená bouřlivými emočními reakcemi. Ty se projevují větší vzdorovitostí, která je častější u chlapců, nebo mohou zůstat navenek skryty, jako tomu bývá spíše u dívek, a projeví se utajenými záchvaty pláče, uzavřeností, případně zdravotními potížemi. Některé nadané děti mají sklon k perfekcionismu, a pokud jim něco nejde, nedokážou se vyrovnat s nedokonalostí svých výkonů. Rozpor mezi představou konečného výsledku a jejich neschopností ho dosáhnout je přivádí k zoufalství. Odmítají další pokusy, někdy propadají afektivním záchvatům.Teoretická část této knihy pojednává o charakteristikách mimořádně nadaného dítěte, o jeho výchově a o možnostech vzdělávání v rámci našeho školského systému. Praktická část obsahuje testy na rozvoj jednotlivých druhů nadání - na logické myšlení, práci s písmeny a slovy, prostorové vnímání, matematické schopnosti či kritické myšlení. Úlohy jsou připraveny pro děti od 8 do 14 let, ověřit si své schopnosti mohou i ti mladší nebo dospělí.