Knihobot

Susan Buck-Morss

    Susan Buck-Morss je americká filozofka a intelektuální historička, jejíž práce se zabývá hlubokými otázkami politiky, kultury a dějin. Zkoumá, jak se společenské a politické ideje formují a jak ovlivňují svět kolem nás. Její analýzy nabízejí pronikavý pohled na propojení teorie a praxe v lidských dějinách. Její přístup je charakteristický snahou o pochopení klíčových momentů a obratů v myšlení a jejich dopadů.

    Dialektik des Sehens
    Yil Bir
    Hegel, Haiti, and Universal History
    YEAR 1
    Původ negativní dialektiky
    • Původ negativní dialektiky

      • 376 stránek
      • 14 hodin čtení
      4,5(2)Ohodnotit

      Kniha americké filosofky Susan Buck-Morssové sleduje formování teorie Theodora Adorna, klíčového představitele první generace tzv. frankfurtské školy. Přibližuje mimořádně komplikované Adornovy myšlenky čtivým způsobem, aniž by je zbavila jejich subtilnosti a komplexnosti. Zvláštní pozornost věnuje vývoji jeho myšlení v dialogu s Walterem Benjaminem a dalšími současníky. Osvětluje klíčové momenty Adornovy filosofie, např. jeho pojetí dialektiky, důraz na objektivitu pravdy, ale též na tvůrčí roli subjektu v poznávacím procesu. Rekonstruuje Adornovu filosofickou metodu a velmi pečlivě projasňuje vztah mezi teorií a praxí, filosofií a uměním, pojmovostí a názorností. V českém prostředí se jedná o klíčový příspěvek umožňující adekvátnější pochopení a docenění kritické teorie.

      Původ negativní dialektiky
    • "A reconsideration of the first century, before there were chronological centuries, and how it troubles our contemporary boundaries between religion, philosophy, and law"-- Provided by publisher

      YEAR 1
    • Buck-Morss draws new connections between history, inequality, social conflict, and human emancipation through a fundamental reinterpretation of Hegel's master-slave dialectic.

      Hegel, Haiti, and Universal History
    • In ihrer Studie über die Dialektik des Sehens beschäftigt sich Susan Buck-Morss in erster Linie mit Walter Benjamins letzter Schaffensperiode. In dieser Zeit konzentriert sich Benjamins Denken auf die Arbeit an dem groß angelegten Entwurf des Passagen-Werks, das als detailgetreue »Urgeschichte des 19. Jahrhunderts« helfen soll, die eigene Zeit zu verstehen. Die Dingwelt der m den Verkaufspassagen der Großstädte ausgestellten Waren muß hierzu wie ein Text gelesen und in einer Weise aufgefaßt werden, die nicht nur zum Begreifen der Vergangenheit und der Gegenwart beizutragen vermag, sondern dem Blick, der sich in die Gestalt und Präsentation der Dinge versenkt, gleichzeitig das Bild einer möglichen Zukunft zu erkennen gestattet, das eine Änderung des jetzigen Bewußtseins bewirken könnte.

      Dialektik des Sehens