Z Benešova za stavbami 20. století
- 281 stránek
- 10 hodin čtení
Pavel Hoza věnuje svou část rokům 1998 - 2013, kdy se zaměřuje na celkový obraz města, politický vývoj, hospodářskou a sociální situaci nebo kulturu a vzdělanost. Tomáš Fassati naopak seznamuje se stavebním rozvojem Benešova v letech 1990 - 2014. Na závěr knihy je uveden rozhovor s nejznámějším českým architektem Josefem Pleskotem, který byl od počátku 90. let dlouhodobým konzultantem radnice. Tento rozhovor se tak vrací do vzpomínek, které objasňují mnohé souvislosti stavebního rozvoje Benešova.
Text se zabývá problémem komplexního přístupu k tvorbě a hodnocení designu a architektury. Komplexnost je nezbytná při respektování soudobého paradigmatu celostního vnímání reality, o níž je známo, že se vyvíjí do stále složitější struktury. Základnu k úvahám tvoří teorie vícečetné inteligence. Z ní pak vyplývá užití přívlastku ?inteligentní? v novějším promyšlenějším významu. Celý přístup vychází ze soudobého pojetí ergonomie, která už dlouho není jen vědou o rozměrech a tvarování, ale stala se komplexní naukou o interakci lidského organismu, jednotlivých produktů i celého prostředí. Při tvorbě učebního textu byla rozhodující snaha po sdílnosti prakticky orientovaným studentům tvůrčích oborů, která je podpořena dostatkem ilustrací.
Slovník navazuje na přechozí vydání trojdílné publikace Praktická globáln vizuální komunikace. Slouží k výuce i samotné komunikaci. Obsahuje komunikační soubory mnoha oblastí lidské činnosti. Vedle souborů unifikovaných mezinárodními normami ISO jde také o další, které se používají jen v rámci běžné sociální konvence. Kromě výuky designérů je téma aktuální i pro architekty a inženýry.
Výuka ergonomie se nemůže obejít bez názorného doplnění přednášek různými praktickými ukázkami. Ty mohou probíhat během přednášení nebo při exkurzích do výukových laboratoří např. na Fakultě strojní ČVUT v Praze, na UMPRUM, v muzeích designu nebo ve výrobních podnicích. Skripta připravují celou řadu návodů a podnětů k praktickým ukázkám. Navazují na podobný učební text prof. Chundely (FS ČVUT) určený inženýrskému typu studia. Tato skripta jsou však orientována na vnímání umělců-designérů jak způsobem podání textu, tak množstvím názorných ilustrací.