Knihobot

Václav Syrový

    13. červenec 1946
    Hudební zvuk
    Kapitoly o varhanách
    Hudební akustika
    Marie Krůtová. Václav Syrový
    Václav Syrový
    Technické základy elektroakustické hudby
    • Hudební akustika

      • 427 stránek
      • 15 hodin čtení

      Publikace určena posluchačům Hudební a Filmové a televizní fakulty AMU a Elektrotechnické fakulty ČVUT. Tato kniha není v pravém slova smyslu tradiční učebnicí, spíše podrobně zpracovává osnovu výuky hudební akustiky; není ani vyhraněnou vědeckou monografií, ale prevážně uspořádáným přehledem výzkumných témat a zčásti i jejich dílčích řešení.

      Hudební akustika
    • Kapitoly o varhanách

      • 151 stránek
      • 6 hodin čtení

      Publikace je určena varhaníkům, posluchačům Hudební fakulty AMU, užitečné informace v ní určitě naleznou také varhanáři, akustikové, zvukoví a hudební režiséři a další zájemci. Pozornost obrací především k základním příčinám kvality zvukového projevu varhan, a to na mechanismus vzniku tónu v píšťalách a na rejstříkovou dispozici varhan.

      Kapitoly o varhanách
    • Hudební zvuk

      Příspěvek k teorii zvukové tvorby

      • 320 stránek
      • 12 hodin čtení

      O zvuku se v odborné literatuře můžeme nejvíce dozvědět jako o fyzikálním stavu hmoty, méně již jako o subjektivním vjemu tohoto stavu a ještě mnohem skromněji jako o způsobu komunikace, především té mezilidské. Zcela stranou však zůstává zvuk jako objekt tvůrčí práce. Publikace představuje pokus o průnik do světa tvůrčí práce se zvukem coby nositelem hudební informace, nikoliv však v podobě souhrnu pragmatických pouček, jak tvořit zvuk, ale jako teoretická reflexe jevů, dějů a postupů, se kterými se tvůrci zvuku i jejich posluchači denně setkávají. Autor pojal publikaci jako zjevnou protiváhu ke své Hudební akustice, shrnul v ní nejenom své životní „zvukařské“ zkušenosti, ale také důležité „vedlejší“ poznatky výzkumných projektů, kterých se jako řešitel či spoluřešitel zúčastnil. Čtenář je postupně seznamován se způsoby práce se zvukem, s existenčními podobami zvuku a jejich interpretací a se základními psychologickými aspekty, se kterými se může každodenně setkat jak při aktivní práci se zvukem, tak při jeho pouhém pasivním vnímání. Zevrubně je mu vysvětlen pojem kvalita zvuku a nastíněna obecná estetická kritéria zvuku. Autor dále čtenáře provází vztahem hudby a zvuku a základními aspekty vzniku a zvukového vývoje hudebních nástrojů a hudebních prostorů. Zvláštní pozornost je pak v tomto směru věnována píšťalovým varhanám a elektronickým hudebním nástrojům, není opomenuta ani oblast realizace elektroakustické hudby.

      Hudební zvuk
    • Slovník obsahuje vybraná hesla z oblasti hudební akustiky a hudební elektroniky. Hudebně akustická hesla obsahují verbální vysvětlení nejzákladnějších pojmů a jevů z této oblasti. Hesla z hudební elektroniky jsou orientována především na elektronické hudební nástroje ve smyslu jejich historického a funkčního zařazení.

      Malý slovník základních pojmů z hudební akustiky a hudební elektroniky