Raymond Radiguet byl francouzský prozaik, který ve svém krátkém životě zanechal nesmazatelnou stopu v literárním světě. Jeho díla, zejména romány, se proslavila drzým zobrazením nevázaných vztahů a morálního úpadku. Radiguet svým pronikavým stylem a objektivním pohledem zkoumal složitost lidských tužeb a společenských norem. Přes svůj mladý věk dokázal vytvořit literaturu s nadčasovou přitažlivostí, která dodnes provokuje a fascinuje čtenáře.
Dva romány, z nichž první (Ďábel v těle, 1923) je příběhem lásky mladého studenta k vdané ženě v době 1. světové války a druhý (Ples u hraběte d'Orgel, 1924) psychologickým románem s milostnou zápletkou.
Za první světové války, těch čtyř let velkých prázdnin, poznává 16letý František o dvě léta starší Martu, snoubenku a později ženu frontového vojáka. Scházejí se, milují se, na nic nedbají. František trápí Martu i sebe, nedorostl ještě své lásky, muž a dítě se v něm ustavičněmísí.
Román Bál u grófa d’Orgel, ktorý sa práve dostáva do rúk slovenského čitateľa, je druhým a posledným dielom predčasne zosnulého spisovateľa. Raymond Radiguet zomiera ako dvadsaťročný a iba jasnozrivosti rodiaceho sa umeleckého génia možno pripísať jeho schopnosť klinicky presne vystihnúť problematiku vznikajúceho manželského trojuholníka. Autor umiestnil svojich hrdinov do odumierajúceho sveta francúzskej šľachty a zbaviac sa tým nevyhnutnosti vykresľovať spoločenské pozadie, mohol sa sústrediť na jemnú analýzu duševného života svojich troch protagonistov. Grófka d’Orgel sa zamiluje do manželovho priateľa Francoisa de Séryeuse a postupne sa z tejto náklonnosti vyvinie obojstranne silný cit. Obaja s ním, každý svojím spôsobom, bojujú. Mladá žena dokonca hľadá spojenca vo Francoisovej matke. Ako to už v takýchto prípadoch býva, najmenej informovaný je manžel, istý si láskou svojej ženy i priateľskou oddanosťou jej obdivovateľa.
Radiguetov Diabol v tele je výpoveďou mladého človeka žijúceho na začiatku 20. storočia. Hrdina románu dospieva v búrlivých časoch I. svetovej vojny a jeho citové rozpory a neistota sú odrazom rozporných a neistých čias. Autor odhaľuje najtajnejšie a najprotikladnejšie myšlienky mladého chlapca a ich prostredníctvom odkrýva pravú tvár vtedajšieho sveta. Ako protiklad ukrutnostiam vojny stavia najkrajší ľudský cit — lásku. Úprimnosť, čistota a úspornosť vyznania radia túto útlu knižku ku klenotom svetovej literatúry. Román bol aj sfilmovaný a hlavnú postavu stvárnil legendárny Gérard Philipe.
In dieser Liebesgeschichte mit dem Titel "Der Ball des Comte d''Orgel" sind die autobiographischen Bezüge bis zur Unkenntlichkeit kaschiert Radiguet verwendete ein klassisches Schnittmuster: das Dreiecksverhältnis zwischen zwei Freunden und der Frau des einen, die gleichzeitig Geliebte des anderen ist.
Exploring the intense emotions of love, this book delves into the struggles of lovers who strive to preserve their connection amidst challenges. It captures the delicate balance between beauty and despair, highlighting the complexities of relationships and the yearning for personal fulfillment. Through poignant storytelling, it reflects on the sacrifices made in the name of love and the quest for identity within it.
Count d'Orgel is handsome, charming, and carefree, a model of cool aristocratic aplomb. His wife, the Countess, is beautiful and pure, and loves her husband more than anything in the world. But from the moment the d'Orgels meet and befriend the clever young François de Séryeuse backstage at the circus, all three of these supremely civilized and witty people are caught up in an ever more intricate and seductive dance of deception and self-deception. At Count d'Orgel's masquerade ball, the real disguises are those of the human heart.Completed just before Raymond Radiguet's death at the age of twenty, Count d'Orgel's Ball is a love story that is as disturbing as it is delicious.