Jevištěm příběhu je městečko Dorthe v jihozápadní Francii, v kraji Mauriacem již tak často jinde vykresleným v mnoha variantách. Hlavní hrdinka knihy, Agata de Camblanes, je ze silného, útočného rodu žen, jak je známe z jiných Mauriacových knih. Její duševní profil připomíná MauriacoviEleonoru Dori, zvanou Galigai, důvěrnici Marie Medicejské, neboť stejně jako tato žena pozdní italské renesance využívá i maloměstská intrikánka Agata své neubývající průrazné vůle k ovládnutí osob. Její obětí je Nicolas Plassac, u něhož rovněž shledáváme duševní spříznění s některými Mauriacovými mladými muži, slabými a bloudícími. V rozhodné chvíli však Nicolas nalezne sílu ke vzpouře, vymkne se z moci ženy, přesvědčené o všemocné nadvládě vůle ve všem, dokonce i v lásce. Také v této knize proniká Mauriac až do hlubin lidské duše, úzkostlivě střeženým, i zde se setkáváme s nedobrými, potměšilými činy, které lidská spravedlnost nezaznamenává a netrestá, a také tentokrát přistupuje k svým chybujícím lidem a touhou odhalit v jejich srdcích stopy poničeného lidství.
Eva Formanová Pořadí knih






- 1981
- 1978
Téma knihy je stejné jako u jiných Mauriacových děl: osamocený a úzkostný pocit jedince ve světě pokleslých hodnot, pokrytectví, sobectví a sterilní konvence. Ze střetu tohoto světa a světa mravní čistoty, lásky a obětavosti, jehož symbolem je v Beránkovi mladý Xavier, dochází k dramatu,jež v několika dnech vrcholí v tragédii.
- 1972
I v tété knize se obrátil Georges Bernanos k tematice pro něho nejcharakterističtější, která se v jeho díle objevuje znovu a znovu, vždycky jinak osvětlená a v jiné modelaci - k tematice dětství, smrti, osamělosti. Jeho čtrnáctiletá hrdinka je tak překvapující a probouzí tolik účasti snadprávě proto, že ani poznání zlé a zahanbující pravdy světa dospělých nedovedly rozbořit její úkryt - dětství, v němž je tolik samoty. Nenašla cestu k dětem svého věku, k učitelce, ani k otci - a k matce teprve ve chvíli její smrti. Georges Bernanos se dívá do duše svých hrdinů pronikavě s bolestnou znalostí, ale i s nesmírným soucitem. Příběh děvčátka Mušky, který se odehraje ve dvou dnech, se stává malým dramatem, plným lyrismu, vybroušeným s neobyčejnou zkušeností a s citlivým uměním formy.
- 1970
Historický román ze Staroegyptské říše, v němž autor popisuje nejprve studijní výpravu anglického šlechtice a německého učence do Egypta, nalezení a otevření dosud nedotčeného královského hrobu, skrývajícího mumii krásné egyptské královny. Podle zachovaného papyru vypráví se potom příběh této královny z doby egyptského zajetí Židů. Je to příběh tragické lásky kolísající mezi obdivem k faraónovi a obdivem ke krásnému židovskému zajatci
- 1947
„Jak krátký je život a jak rychle míjejí okamžiky, na kterých záleží! A nelze tyto kouzelné chvíle zasaditi do rámce let; stojí mimo čas, jsou to tóny nikdy nedokončené symfonie o životě na tomto světě. Pouze na intensitě života záleží; čtyřicet let, celý lidský věk není ničímu srovnání s jistou chvílí, v které byl před námi zdvižen závoj zahalující krásu.“ Retrospektivně psaný román zachycuje osudy dvou lidí ve spojení s velkým železničním neštěstím nedaleko Londýna. Jde v něm o nonkonformistického duchovního Howeta Freemantla a dívku z puritánské rodiny Elišku, jež nečekaně sblíží osudová láska k hudbě.
- 1939
Povídka Evy Formanové, to je opravdu dobrý začátek. Na první práci je podivuhodně hotová, není v ní rozpačitých vycpávek, nemaskuje lyrikou neschopnost vytvářet děj a osudy herců této tragické komedie. Půdorysem povídky je trojúhelník jmen: Josef, Vojtěch, Františka. Nelekejte se, nejde ozbanalisovaný trojúhelník manželských nevěr, to by bylo opravdu málo pro tvůrčí ctižádostivost Evy Formanové. O co jde? Je to historie parasitní duše, rozpolceného ubožáka bez vůle, posedlého slabošským obdivem ke vzoru toho, který „uskutečňuje hrdinský sen." Uctívaný Vojtěch, výsměšný a dobyvatelský, jdoucí směle a jistě od úspěchu k úspěchu, je zrcadlem Josefova tragického opičáctví, jehož kolísání mezi uctíváním a nenávistí je hlavní kulisou děje. Toto okukování cizího života, toto uspokojení s plížením se ve stopách dobyvatelského protichůdce, tento konflikt pružné a lehké duše s těžkou a trpkou, je ve zkratce osnovou příběhu. A Františka? Zlá a ošklivá blíženkyně Josefova, jen jiná podoba jeho ubohosti, nenávistná držitelka ponižujícího tajemství Josefových masek - je tou třetí ve hře sil útkujících povídku. Hranice beznaděje je dosaženo. Hraný a lhaný život končí hanbou útěku, končí bez hrdosti ubohých - ale proč říkati všecko?
- 1938