Knihobot

Ivana Dobrakovová

    17. duben 1982

    Ivana Dobrakovová se ve svých povídkách zabývá křehkostí lidských vztahů a hledáním identity v současném světě. Její styl je charakteristický přesnou psychologickou kresbou postav a schopností zachytit jemné nuance emocí. Dobrakovová mistrně pracuje s jazykem, vytváří atmosféru napětí a nejednoznačnosti, která nutí čtenáře k zamyšlení. Její díla jsou pronikavým pohledem na složitost lidské existence a hledání smyslu v každodenním životě.

    Ivana Dobrakovová
    Prvá smrť v rodine
    Geniální přítelkyně 1. Dětství a dospívání
    Bellevue
    Toxo
    Pod sluncem Turína
    Matky a kamioňáci
    • Matky a kamioňáci

      • 216 stránek
      • 8 hodin čtení
      3,8(18)Ohodnotit

      Dobrakovová píše s lehkostí o věcech neobyčejně těžkých a komplikovaných, ať už jsou to milenecké vztahy, nebo zvláštní rodinné vztahy a vazby či základní postoje k životu. V Matkách a kamioňácích popisuje pět rozdílných životních osudů mladých žen, jejich vztahy k mužům, dětem, vlastní sexualitě, k tělu a ke svému okolí, přičemž jejich hlediska a názory na různé životní zkušenosti se liší a jsou z velké části ovlivněny jejich minulostí. Všechny mají určující a někdy problematický vztah s matkou. Tři novely se odehrávájí v Bratislavě, další dvě v italském Turíně, volně na sebe navazují tématem nemoci a traumat. Jedna z novel pojednává o závislosti na internetu a virtuálních vztazích, které někdy mohou působit zhoubně, jelikož člověk může lehce ztratit zábrany a kontakt s realitou. Všechny hrdinky se marně snaží začlenit do normálního života, zatímco se jim Dobrakovová píše způsobem, který jde daleko za obzor zkušeností běžného čtenáře. Příběhy překračují horizont každodenních starostí, protagonistky vedou rozhovory do prázdna a nicoty, způsobené ignorancí a lhostejností vnějšího světa. Čtenáře čeká opravdu mimořádný autentický zážitek.“

      Matky a kamioňáci
    • Pod sluncem Turína

      • 188 stránek
      • 7 hodin čtení
      3,8(34)Ohodnotit

      Kristína je Slovenka. Po letech stráveny´ch v Bruselu následuje manžela spolu s jejich dvěma syny za prací do Turína, kde se chtejí usadit. Tam potká Olgu, jižanku z Otranta, se kterou se spřátelí. Ukáže se však, že setkávání jejich rodin má ničivé následky pro všechny.

      Pod sluncem Turína
    • Toxoplasma gondii je parazit, který zvolna a velmi nenápadně mění povahu svého hostitele. Zpomaluje jeho reakce, posouvá jeho vnímání, působí, že se chová vyšinutě, vlastně proti svým zájmům. Mladé hrdinky próz Ivany Dobrakovové jako by byly toxoplazmózou nakaženy. Jsou citlivé a nadmíru zranitelné. Životní události, které prožívají – soužití s vysněným mužem, těhotenství, mateřství –, jim nepřinášejí očekávané ukotvení, ale dezorientují je a ničí. Dráždivost autorčina přístupu spočívá v tom, že tuto „nemocnou“ skutečnost staví před čtenáře jako výchozí a normální. A protože k tomu používá jazyk deformovaný toxo gramatikou, daří se jí vytvářet komplexní toxo fikci, jejíž spodní proudy vás vtáhnou až do temné říše pudů.

      Toxo
    • Bellevue

      • 220 stránek
      • 8 hodin čtení
      4,0(41)Ohodnotit

      Blanka takes a summer job at a centre for people with physical disabilities in the French city of Marseille, where her encounter with their severe conditions ends badly.

      Bellevue
    • Román Geniální přítelkyně je prvním dílem tetralogie, která okouzlila čtenáře po celém světě a získala pozornost literární kritiky. Děj se odehrává v padesátých letech v neapolské čtvrti Luzzatti, kde začíná příběh ženského přátelství. Hlavní vypravěčkou je Elena, která jako stará žena vzpomíná na svůj život, ovlivněný silnou osobností Lily. Obě postavy se vnímají jako geniální přítelkyně, přičemž jejich vztah je komplikovaný snahou obstát v mužském světě, jehož konvenční hranice jsou pro ně svazující. Román představuje nejen Elenu a Lilu, ale i mikrokosmos neapolské čtvrti, propletený konvencemi a vášněmi, jejichž kořeny sahají až do doby fašismu a druhé světové války. Vypravěčka nás provede vývojem italské společnosti od poválečné chudoby po ekonomický zázrak šedesátých let a přiblíží ideologické spory mezi komunisty a camorristy. Ústředním tématem zůstává přátelství odlišných hrdinek, zobrazené s nemilosrdnou otevřeností jako systém „spojených nádob“, bolestné zrcadlení, celoživotní soupeření a pevné pouto, které často škrtí.

      Geniální přítelkyně 1. Dětství a dospívání
    • Prvá smrť v rodine

      • 165 stránek
      • 6 hodin čtení
      3,3(13)Ohodnotit

      Debutová zbierka príbehov, v ktorých dominujú medziľudské vzťahy, predovšetkým intímne vzťahy milenecké a rodinné, najmä komplikovaný vzťah dcéry s otcom. Hrdinkou príbehov je mladé dievča, ktoré musí čeliť komplikovaným životným situáciam. Dôležitými a často sa opakujúcimi motívmi sú telo, jeho premeny, ba až popieranie vlastného tela, duševné poruchy, smrť či sexuálna a sociálna fóbia. Poviedky plné napätia a tajomna sa často končia prekvapivou pointou.

      Prvá smrť v rodine
    • Akcja powieści Ivany Dobrakovovej rozgrywa się w Turynie, nazywanym miastem satanistów i egzorcystów. Słońce Turynu jest przewrotne: główna bohaterka porusza się raczej w strefie cienia - miota się pomiędzy obowiązkami matki i żony, jest zawieszoną między różnymi tożsamościami wielokrotną emigrantką szukającą w rzeczywistości dogodnej szczeliny, pęknięcia, w które mogłaby uciec. To właśnie w takiej szczelinie rodzi się tęsknota za ekstremum, pokusa przekraczania granic przede wszystkim moralnych i cielesnych. Zdecydowanie jednak pojemniejsza okazuje się kwestia zasięgu zła pytanie o to, czy zło jest dziedziczne, czy czeka na odpowiednie warunki, żeby zakiełkować. Weronika Gogola

      Pod słońcem Turynu
    • Nová edícia bibliofílií SLC je o písaní píšucich autorov a autoriek. Otvorila ju poetka Mila Haugová. Druhým zväzkom je kniha prozaičky a prekladateľky Ivany Dobrakovovej: A čo sa vám stalo? Načiera do súkromia, dovnútra bipolárnej poruchy. Špecifikom edície je desať kľúčových slov a slovných spojení, ktoré tvoria bazálnu štruktúru textu. Sú to slová: prijať, čím som, bipolárka, obsesia, určujúca skúsenosť, Bellevue, priamo v hlave, nočná mora, pravé ja, preniknúť k druhým a ticho.Autorka píše: „A čo sa vám stalo? spýtal sa taxikár Delphine de Viganovej, keď mu povedala, že je spisovateľka. Nespýtal sa: A o čom píšete? Ani nepovedal: Ó, to je zaujímavé, tak spisovateľka, pozrime sa. Nie. Povedal: A čo sa vám stalo? Lebo ak niekto píše, ak niekto píše z nutnosti, čosi zlé sa mu muselo stať. Kniha sa volá Noc nič nezadrží, čítala som ju vo francúzštine, v češtine, nepreložila som ju, bohužiaľ, do slovenčiny, preložil ju niekto iný, Delphine de Viganová v nej píše o svojej bipolárnej matke, je to jedna z kníh, ktoré ma poznačili, pozerať sa na TO z perspektívy dieťaťa“.Čítanie bibliofílie je poetickým, esejistickým aj estetickým zážitkom.

      A čo sa vám stalo?
    • Witziger und pointierter ist selten vom Dilemma zeitgenössischer Weiblichkeit erzählt worden: Zwischen den unerfüllbaren Forderungen der allgegenwärtigen Mütter und der Sehnsucht nach den stets abwesenden, verlockenden „Fernfahrern“ versuchen fünf Frauen in Bratislava und Turin, ihr eigenes Leben zu leben. Familienbande erweisen sich dabei als genauso verhängnisvoll wie die Anforderungen des oftmals virtuellen Datings mit all seinen (falschen) Versprechungen. Ivana, Lara, Olivia, Gloria und Veronika sind hinreißend widerständige Frauen, die sich mit Humor und ungewöhnlichen Lösungen gegen die alltäglichen Zumutungen wehren und auf ihrem Glücksanspruch beharren.

      Mütter und Fernfahrer