Alexandr Paul
Alexandr Paul (nebo Alexander Paul) (30. října 1907, Rakovník – 1. prosince 1981, Praha) byl významný československý novinářský fotograf. Vyučil se fotografem ve firmě Jindřich Zelenka - Photo Ideal a krátce pracoval ve firmě Centropress, kde se seznámil se svými budoucími společníky. Od roku 1931 vedl a spoluvlastnil s Františkem Illkem a Pavlem Altschulem agenturu Press Photo Service (později Illek a Paul). PPS patřil ve 30. a 40. letech 20. století k nejvýznamnějším českým studiím, které do značné míry udávalo tón v užité a reklamní fotografii a ve snímcích památek. Na počátku své kariéry pracovali v agentuře někteří významní fotografové - Vilém Heckel, Jindřich Brok, Fred Kramer, Dagmar Hochová. Prosazoval směr moderní žurnalistiky v období 1930-1940 spolu s Pavlem Altschulem, Františkem Illkem, Karlem Hájkem, Václavem Jírů nebo Janem Lukasem. Jedinečná je jejich dokumentace všech inscenací Osvobozeného divadla J. Voskovce a J. Wericha z let 1931-1938. Agentura již před válkou vydávala soubory originálních fotografií Documenta Bohemiae Artis Phototypica, systematicky mapující kulturní a umělecké poklady Čech a plnící zvlášť za nacistické okupace významnou národně uvědomovací roli. Zakázka na podobné mapování památek Anglie již nemohla být realizována. Po válce se Alexandr Paul stal významným vlastivědným a památkářským fotografem a podílel se na řadě publikací o českém výtvarném umění. Mezinárodního věhlasu dosáhl svým souborem fotografií barokní architektury. Fotografické desky z jeho archivu byly nedávno zachráněny a restaurovány jeho synem. Reprezentativní výstavu fotografií z tohoto souboru uspořádal v roce 2012 Topičův salon.