Současné Japonsko zaznamenané ve fotografiích a textech dvou výtvarníků, sochařky Veroniky Richterové a grafika Michala Cihláře. V roce 2017, v čase rozkvetlých sakur, zrealizovali v Tokiu své výstavy a poté část Japonska procestovali, aby na vlastní oči poznali tamní specifickou kulturu. Zároveň vše fotografovali s úmyslem podělit se o své subjektivní dojmy ve vlastní obsáhlé autorské publikaci. Navázali tím částečně na své předchozí fotografické počiny Cuba v detailech, Kambodža v detailech a Ostrov-dva kubánské deníčky. Kniha Japonsko v detailech obsahuje 1166 fotografií, které doplňují četné kresby, dvoustránky z cestovních deníčků i reprodukce japonských razítek, obalů, letáčků a různých drobností. Nechybí ani ukázky jejich výtvarných děl inspirovaných Japonskem. Na své cestě po atraktivních místech ostrova Honšú a Šikoku si všímají nejen historických souvislostí, ale i detailů každodenního života a japonských fenoménů, jakými jsou hazardní provozovny pačinko, knihkupectví s mangou, umělá jídla, varovné zákazové cedule, barevné kanalizační poklopy, výstřední oblečení, specifický noční život, všudypřítomné nápojové automaty nebo třeba naparádění psíci v dětských kočárcích. Rozdílů všedního života je překvapivě mnoho a kniha je bohatě dokumentuje, přičemž neskrývá nemizící úžas obou autorů.
Michal Cihlář Knihy







V mrazivé zimě za polárním kruhem žije Kvik, rozpustilá alka, která se jednoho dne vypraví na dobrodružnou cestu na jih. Aby se vám Kvik na sněhobílých pláních neztratil, oblékli jsme ho do červeného svetru. Kvika vymyslel Richard Kubeš, který v roce 1946 vydal v Brně knihu Kvik pluje na jih. Na motivy původního vydání příběh pro děti nově převyprávěl Luděk Janda. Autorem barevných linorytů je výtvarník, grafik a mj. designér pražské zoologické zahrady Michal Cihlář.
Jedinečná a obsáhla kniha v grafické úpravě Roberta V. Nováka reflektuje vztah Andyho Warhola k vlasti jeho rodičů. Doslova pionýrská výzkumná a sběratelská práce autorů je ilustrovaná více než 1200 fotografiemi a dokumenty.
Michal Cihlář (1960) je považován za průkopníka českého moderního linorytu. K této technice se dostal v roce 1980 a brzy objevil její neomezené tvůrčí možnosti. Na konci 80. let měl vypracované vlastní postupy pro mnohobarevné soutisky, přičemž některé grafiky obsahují více než dvacet barev, a na výstavě se objevuje i soutisk ze 42 barev. Cihlář tiskne výhradně ručně, většinou v nákladu kolem sedmi exemplářů. V polovině 90. let přešel od barevných soutisků k kolorovaným linorytům, čímž se dostal až na hranici fotorealismu. Jeho široký záběr v užité grafice, zejména v knižních a novinových ilustracích, je nezaměnitelný. Na přelomu tisíciletí vytvořil originální image pražské zoo a za svůj přínos obdržel prestižní Cenu Vladimíra Boudníka. Cihlářova volná tvorba odráží vztah ke klasickému umění, přičemž jeho zátiší, složená z banálních předmětů, nabízejí nadhled, bizarní detaily a ironii. Motiv zátiší, který prolíná jeho dílem už čtyřicet let, zahrnuje také fotografie a koláže, a v posledním desetiletí i linorytové studie dekadentní krásy erotických hraček. Publikace představuje různé podoby jeho zátiší jako nadčasový fenomén, ukazující, že zátiší jsou všude kolem nás, stačí je jen objevit.
Jeden svět
- 116 stránek
- 5 hodin čtení
Kniha přináší úvahy a analýzy věnované lidským právům, otázce jejich univerzality, způsobům, jak jsou v různých částech světa porušována a obhajována.
Jedna věta
- 47 stránek
- 2 hodiny čtení
Každý den jedna věta - memoáry z edice Jedna věta Revolver revue.
Vtipné, veselé, ale i poučné básničky o zvířátkách nejen ze zoo potěší děti i dospělé. Knížka doprovázená barevnými fotografiemi žánrově navazuje a doplňuje první svazek o gorilce Moje a jejích kamarádech. Děti se mohou těšit na další pokračování dobrodružství jejich kamarádů - zvířátek
Kambodža v detailech
- 328 stránek
- 12 hodin čtení
Autoři zpracovali svou cestu (2006) do Kambodže, země, která přežila děsivé hrůzy své historie a chystá se otevřít světu. V pečlivě vybraných fotografiích s důrazem na výtvarné detaily zdokumentovali nejen domečky duchů před bambusovými chýšemi, vesnice v oranžovém prachu, dopravní mumraj měst a ticho chrámů slavného Angkoru, ale i krásu lotosů v kontrastu s pahýly obětí nášlapných min. Nejdůkladnější je však sbírka obrázkových vývěsních cedulí různých holičů, zubařů, autodílen a veterinářů, která nemá obdoby a představuje Kambodžu ve své nezkreslené přímočaré živelnosti. Kniha obsahuje 1444 fotografií.
Tygrův sen. Vyprávění veterináře z pražské zoo.
- 176 stránek
- 7 hodin čtení
Autor této knížky je veterinářem a v pražské Zoo pracuje již třicet let. Za tuto dobu nasbíral řadu zajímavých a často komických historek a příběhů o nejrůznějších místních chovancích, a spolu s výkladem o jejich životě a zvláštnostech je nabízí čtenářům. Mezi řádky je možné vysledovat i historii této instituce v době, než byla zasažena ničivou povodní.
Komu se to dostane do rukou, aneb, Podivuhodné příběhy z Ameriky 19. století
- 462 stránek
- 17 hodin čtení
Podtitul: Podivuhodné příběhy z Ameriky 19. století Výsostně stylová sbírka, barevně ilustrovaná Michalem Cihlářem, absurdních, tajemných a hororových příběhů. Tato kniha byla původně zamýšlena jako soubor amerických klasických hororů, ale takový úzce vymezený výběr by neodpovídal duchu doby. V minulém století totiž ještě nebyly různé varianty fantastické literatury tak jasně vyhraněny, teprve vznikaly. Navíc tento druh prózy nespadal do pokleslé literatury. Smyslem fantastických příběhů nebylo jen tak pro nic za nic nahánět hrůzu, jejich smyslem bylo varovat, vychovávat a kárat, upozorňovat na zrádné stránky vnitřního světa člověka. V tomto souboru podivuhodných povídek z Ameriky najdete příběhy hrůzostrašné, duchařské, fantastické, pohádkové, vědeckofantastické, psychologické, humorné i trikové. S žánrovou bohatostí souvisí i bohaté zastoupení autorů, a to spisovatelů i spisovatelek. Vedle klasických autorů, kteří specifický druh fantastické povídky přímo pěstovali, a klasických autorů, kteří se k tomuto žánru občas anebo i třeba jedinkrát obrátily, jsou zde zastoupeni i autoři druhořadí, kteří psali hlavně pro časopisy, noviny a laciné edice, ale svou dobu nepřežili. Po mnohých z nich zbyly i jen ojedinělé povídky. Kéž v nás tyto „staré“ příběhy posilují to tušení, které máme jako lidé po staletí: že člověka čekají v životě dvě zrady: vesmír kolem a v nás.... celý text



