Petr Parléř - Svatovítská katedrála 1356-1399
- 176 stránek
- 7 hodin čtení
V roce 1999 uplynulo 600 let od úmrtí Petra Parléře, nejvlivnějšího architekta a sochaře v celé dosavadní historii českých zemí







V roce 1999 uplynulo 600 let od úmrtí Petra Parléře, nejvlivnějšího architekta a sochaře v celé dosavadní historii českých zemí
Protože z organizačních a dílem i ekonomických důvodů vychází tento svazek jako poslední, obsahuje kromě předem připravených statí i další, reagující již na skončené výstavy, dále soubor rejstříků (jmenný, věcný, místní, ikonografický) a seznam vystavených exponátů s malou fotografií předmětu i bibliografii k úvodnímu svazku.... celý text
Mezinárodní výstavní projekt Gotické Madony na lvu, plánovaný na rok 2014, představuje pro Muzeum umění Olomouc klíčový kulturní počin v oblasti starého umění. Výstava se zaměří na evropský vrcholně gotický sochařský fenomén zobrazení Panny Marie stojící na lvu, který se poprvé objevil kolem poloviny 14. století. Tento motiv symbolizuje vítězství nad zlem a hříchem a předchází pozdějším zobrazením Madony na hadovi či půlměsíci, používaným až do baroka. Nejvíce Madon na lvu se dochovalo ve Slezsku a Pomoří, což vedlo k pojmenování varianty měkkého stylu 14. století „Sloh madon na lvu“ (Löwenmadonnenstil). Výstava bude jedinečná tím, že poprvé spojí sochy Madony na lvu z Polska, Německa, Rakouska a Francie. Klíčovým exponátem bude Klosterneuburská madona na lvu, identifikovaná jako dílo Mistra Michelské madony z doby kolem roku 1345, což naznačuje český původ tohoto fenoménu, možná iniciovaný císařem Karlem IV. Výstava, včetně reprízy v Rakousku (Bergbau- und Gotikmuseum Leogang), otevře nové možnosti bádání a rozšíří znalosti o evropském sochařství 14. století. K výstavě bude vydán dvojjazyčný česko-německý katalog od předních evropských odborníků.
Fotografická publikace zaměřená na umělecko-historický význam chrličů, umístěných na katedrále sv. Víta v Praze. Text pojednává o vnějším vzhledu, funkci, době vzniku a umístění chrličů.
Reprezentační publikace zachycuje vývoj města od pravěkého osídlení do současnosti.
Publikace je v pořadí 6. svazkem příspěvků z pravidelných sjezdů historiků a historiček umění, pořádaných pod záštitou Uměleckohistorické společnosti. Téma VI. Sjezdu, který se konal 20. - 21. Září 2018 v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze je zde reflektováno v širokém spektru přístupů v pěti tematických celcích: I. Apologie autora; II. Má každé umělecké dílo svého autora?; III. Umělec, umělecké dílo a "spoluautorství" scény; IV. Osobní narativy a sebestylizace umělců a umělkyň; V. Falzum, fikce, mystifikace, aneb Žert, satira, ironie a hlubší význam. Každému tematickému bloku předchází úvodní studie z pera odborných garantů sekce.
Ústřední pracoviště Národního památkové ústavu ve spolupráci s Univerzitou Palackého v Olomouci vydalo výběr textů našeho významného historika a teoretika památkové péče prof. PhDr. Ivo Hlobila, CSc. Výběr je tematicky rozdělen do čtyř kapitol, z nichž každá postihuje specifickou část autorova úsilí o pevné zakotvení teoretické základny oboru. Hlavním cílem publikace je poskytnout především studentům dějin umění, ale také dalším čtenářům praktickou příručku, jež by podala základní přehled památkové problematiky. Text je doplněn úvodem doc. PhDr. Josefa Štulce, ediční poznámkou PhDr. Marka Perůtky a dále bibliografií Ivo Hlobila k památkové péči a jmenným rejstříkem.
Kniha je rozdělena do dvou částí - první pojednává o literatuře, druhá o výtvarném umění.