Knihobot

Anna Fárová

    1. červen 1928 – 27. únor 2010
    Anna Fárová
    Okno mého ateliéru
    Reklama
    Twor
    Totaleinsatz
    Josef Sudek
    1989
    • 2018

      Obsáhlá publikace shrnuje tvorbu světově proslulého fotografa Josefa Koudelky. Vyšla u příležitosti stejnojmenné retrospektivní výstavy v pražském Uměleckoprůmyslovém muzeu.Textová část knihy přináší několik studií, které mapují jednotlivé etapy Koudelkovy životní i profesní dráhy a zařazují jeho dílo do kontextu světové fotografie. Obrazová část je řazena chronologicky do sedmi kapitol, dle jednotlivých tematických cyklů (Začátky, Experimenty, Cikáni, Divadlo, reportážní Invaze 1968, Exily a soubor Panorama). Publikace i výstava vznikly u příležitosti velkorysého daru Josefa Koudelky své rodné zemi (Koudelka věnoval rozsáhlý soubor svých fotografií pražskému UPM).

      Návraty
    • 2015

      Cyklus vychází v dotisku poprvé ve společné jednosvazkové anglicko-české verzi. Vznikal od druhé světové války do první poloviny padesátých let a měl pro Sudka základní význam: změnil nejen jeho fotografickou techniku, ale též neobyčejně zduchovněl jeho tvorbu a přinesl mu světovou proslulost. Bez nadsázky lze říci, že cyklus Okno mého ateliéru dnes patří k největším hodnotám světové fotografie. Knihu úvodní studií opatřila historička fotografie Anna Fárová. Svazkem Okno mého ateliéru zahájilo nakladatelství Torst vydávání knižní řady fotografických cyklů Josefa Sudka, která postupně zahrnuje všechny jeho známé fotografické celky, z nichž dosud byly publikovány pouze ukázky: portréty, reklamní fotografie, zátiší, Labyrinty, snímky Svatovítské katedrály, fotografie pralesa v Mionší a další.

      Josef Sudek. The window of my studio. Okno mého ateliéru
    • 2014

      Iren Stehli (geb. 1953) hat sich mit ihren fotografischen Essays aus Tschechien einen Namen gemacht. Während Jahrzehnten begleitete sie die in Prag lebende Roma-Frau Libuna durch die Wechselfälle ihres Lebens – eine einzigartige Langzeitstudie, bei der die Fotografin nicht nur aussenstehende Beobachterin blieb, sondern auch zur Freundin und engen Vertrauten wurde. Neben diesem 2004 veröffentlichten 'Lebenswerk' hat Iren Stehli aber seit 1974 auch viele weitere Projekte realisiert, die sich durch eine besondere Mischung aus Faszination und Anteilnahme auszeichnen. Mit sensiblen Bildern hält sie fest, wie Menschen ihren Alltag und den politischen Umbruch bewältigen, wie sie wohnen und ausgehen, wie sie Freude und Trauer teilen oder ihre Einsamkeit überwinden. Iren Stehlis Ausdrucksformen gehen immer über das reine Dokumentieren hinaus: sie reichen von der subjektiv gefärbten Reportage bis zur konzeptuellen Studie – so etwa in einer grossen Serien über Prager Schaufenster. Spontane, dynamische Momentaufnahmen und statische, fast minimalistische Kompositionen treten in eine spannungsvolle Beziehung zueinander.

      Iren Stehli - so nah, so fern
    • 2012

      Rediscovered: nudes by the Czech photographer František Drtikol (1883-1961) is considered to be the first Czech photographer enjoying international fame. Anna Fárová's legendary exhibit in Prague in 1972 led to the rediscovery of his briefly forgotten work. This elaborate, illustrated volume is devoted to the nude portraits, one of the focal points in Dritkol's oeuvre. Art Nouveau and Symbolism were strong influences on his early photographs, in which his nudes are presented as dreamy nymphs or femme fatales. After the end of World War I, he developed his own fascinating photographic style, characterized by geometric elements, expressive, dynamic poses, and dramatic lighting. An Art Deco photographer, as Fárová called him, Drtikol was inspired by Futurism, Expressionism, and Cubism to discover his own lyrical, formal vocabulary. Exhibition schedule: Stredoceského kraje Gallery /GASK/, Prague, May-August 2010.

      Drtikol. Fotografie. Photographs
    • 2012

      Dvousvazková monografie fotografického díla Františka Drtikola. Text pro knihu napsala světově uznávaná historička umění PhDr. Anna Fárová (1928–2010). Publikace představuje nejobsáhlejší průřez tím nejpodstatnějším a nejdůležitějším, co ve své fotografické tvorbě Drtikol vytvořil. Obrazový materiál byl čerpán především ze sbírky Uměleckoprůmyslového musea v Praze (které vlastní největší sbírku Drtikolových fotografií na světě) a také z některých významných soukromých sbírek. Kniha obsahuje 489 fotografií v obrazové části a 119 fotografií v textové části – celkem přes 600 fotografií. Vytištěna byla frekvenčně modulovaným rastrem Satin Screening od firmy Heidelberg. Formát knihy 33 x 24,5 cm umožnil publikovat většinu fotografií v jejich skutečné velikosti. Kniha o dvou svazcích včetně elegantního pouzdra váží téměř 5 kg.

      František Drtikol : etapy života a fotografického díla : secese, art deco, abstrakce
    • 2010

      Autobiografický text historičky fotografie Anny Fárové (1928 - 2010) vznikal původně jako rozhovor, který s autorkou vedl Viktor Stoilov v letech 2004-2005. Dokončen byl v roce 2008. Text je doplněn desítkami unikátních fotografií, mimo jiné od Henriho Cartier-Bressona, Josefa Koudelky, Inge Morathové, Irvinga Penna, Marca Ribouda a André Villerse. Text byl poprvé publikován v knize Anny Fárové Dvě tváře (Torst 2009) spolu s jejími texty o fotografii a úplnou bibliografií jejího díla. V témže roce byl čten na pokračování v Českém rozhlasu. Zájem posluchačů Českého rozhlasu dal podnět k tomuto samostatnému vydání.

      A pásly by se tam ovce...
    • 2009

      Obsáhlý výbor z díla významné české historičky fotografie. Kniha je rozdělena do tří částí: první tvoří studie o světové fotografii, druhá je věnována fotografii české, třetí shrnuje texty o obecných otázkách fotografie… Závěr tvoří rozsáhlé autorčiny vzpomínky na vlastní život a desítky významných osobností, s nimiž se setkala (B. Martinů, H. Cartier-Bresson, H. Miller, A. Warhol, L. Fára, K. Teige, E. a M. Medkovi, Z. Havlíček, J. Grossman, V. Havel, J. Sudek, E. Wiškovský a mnozí další). Tato část je doplněna desítkami unikátních fotografií. Závěr svazku tvoří úplná autorčina bibliografie. Ve svém celku je kniha jednou z klíčových knih o české kultuře v druhé polovině 20. století.

      Dvě tváře
    • 2009

      Kniha Plasy 1981 zachycuje fotografickou výstavu, která se stala jednou z nejvýznamnějších událostí české nezávislé kultury v normalizačním dvacetiletí 1969–1989. Výstava v Plasech byla vyvrcholením tříleté výstavní činnosti v pražském Činoherním klubu, kde se na výstavách 9 a 9 & 9 představila celá jedna generace českých fotografů. Ústřední osobností, která kolem sebe tyto fotografy soustředila a všechny výstavy uváděla, byla historička fotografie Anna Fárová. Na zahájení přijeli nejen významní francouzští novináři, ale i světoví fotografové Henri Cartier-Bresson a Marc Riboud. Kniha Plasy 1981 přináší v úvodu dosud nepublikované texty Anny Fárové spolu se vzpomínkovým textem Christiana Caujolla. Následují bloky fotografií všech tvůrců z Plasů, doprovázené texty Anny Fárové z katalogů výstav 9 a 9 & 9. Závěr knihy tvoří dobové recenze z francouzského a českého tisku, unikátní fotografie Henri Cartier-Bressona a Marca Ribouda a rozsáhlá fotografická část dokumentární – fotografie v této části jsou kolektivním dílem všech účastníků výstavy v Plasech.

      Plasy 1981
    • 2008

      Still Lifes

      • 68 stránek
      • 3 hodiny čtení
      4,5(12)Ohodnotit

      From the mid-1920s until his death in 1976, Czech photographer Joseph Sudek shot Gothic and Baroque architecture, street scenes and still lifes--usually leaving the frame free of people and capturing a poetic and highly individualistic glimpse of Prague. The still lifes are the best known aspect of his oeuvre; indeed, his graceful depictions of drinking-glasses and eggs are familiar to those who don't necessarily even know his name. Acceding to his reclusive nature, Sudek began The Window of My Studio series in the 1940s. It allowed him to capture street scenes without going outside and helped him discover a particular fondness for how glass refracts light. The still lifes emerged from the informal arrangements Sudek would make on his windowsill, and occupied him for a number of years. Depicting a range of quotidian objects with a marked artfulness--some were made in homage to favorite painters like Caravaggio--the series deserves a deeper look. This volume is the first in-depth study of Sudek's still lifes and also explores his creative use of carbon printing--a pigment process on rag paper not often used photographically--which lent so many of his images such extraordinary depth and warmth.

      Still Lifes
    • 2008

      Čtvrtý svazek knižní řady Sudkových fotografických cyklů představuje jeho zakázkovou tvorbu. Historik umění Vojtěch Lahoda ve svém doprovodném textu ukazuje vývoj Sudkova vztahu k reklamní fotografii, zdůrazňuje klíčové Sudkovo setkání s Družstevní prací a Ladislavem Sutnarem a ukazuje, jak v mnoha případech Sudkovy snímky vznikající na zakázku volně přecházely v jeho volnou tvorbu. Sudek vytvářel na svých snímcích ze skleněných předmětů abstraktní kompozice, pracoval s neobvyklými úhly pohledu i se světlem. Sám si své reklamní práce vážil a některé své takto vzniklé snímky zahrnoval do svého díla a vystavoval je.

      Reklama