Kolektivní monografie je výsledkem spolupráce týmu pěti autorů, reprezentujících společný zájem několika různých, avšak obsahově příbuzných oborů, od klinické psychologie, psychologii zdraví, přes psychiatrii a psychopatologii až ke genetice a duševní hygieně, o problematiku psychické zátěže a stresu v lékařských profesích a o možnosti jejich efektivního zvládání.
Kniha je určena především pro potřeby klinické praxe a obrací se hlavně na lékaře první linie. Téma je velmi aktuální, protože diagnostika i terapie nekomplikovaných psychických poruch se postupně stávají doménou praktických lékařů. Za řadou somatických potíží se ukrývají psychické problémy, které - pokud nejsou adekvátně poznány a léčeny - jsou problémem ekonomickým, pomineme-li samotné utrpení nemocného a jeho nejbližších. V knize jsou přehledně zpracovány základní skupiny psychofarmak (anxiolytika a hypnotika, antidepresiva, stabilizátory nálady, antipsychotika, stimulancia a kognitiva). Také jsou zmiňovány specifické subpopulace (děti a dospívající, těhotné i kojící či senioři). Autoři dále upozorňují na rizika interakcí, která se s multimorbiditou a polyfarmacií mohou stát skutečným klinicky relevantním problémem. Kniha slouží k základní orientaci v problematice psychofarmakoterapie i pro minimálně zasvěcené.
Problematika hyperkinetické poruchy, poruch chování a agresivity u dětí je u nás tématem čím dál tím víc diskutovaným. Publikace pana doktora Paclta se dotýká všech těchto oblastí a přináší čtenářům jak teoretické vysvětlení, tak i praktické rady a doporučení. Kniha je určena nejenom odborníkům, psychologům, psychiatrům a vychovatelům, ale i rodičům dětí s diagnózou hyperkinetické poruchy a dalších, souvisejících poruch.
Práce zahrnuje jednak etickou a právní problematiku výzkumu a podávání psychofarmak v dětském a adolescentním věku a jednak i biologické a vývojové zvláštnosti podávání psychofarmak v tomto věkovém období. Dále zahrnuje dávkování a indikaci jednotlivých farmak, biologické a vývojové aspekty psychofarmakoterapie, základní postupy škálování a také jednotlivé škály použitelné v tomto věkovém období. Rovněž obsahuje kapitolu o problematice drogových závislostí v dětském a adolescentním věku. Naléhavá potřeba řešení vývojových psychických poruch i z farmakologického hlediska je zde doplněna také zasazením dané problematiky do kontextu diagnostiky a psychoterapie v uvedeném období. Práce se zabývá mimo jiné problematikou dětské a adolescentní schizofrenie, autismem infantilního věku, depresemi v dětství a v adolescenci, hyperkinetickým syndromem, obsedantně kompulzivní poruchou a poruchami chování.