Monografie pojednává o problematice obrazového znázornění a vnímání uměleckého díla.
Ernst Gombrich Knihy







Poutavě napsané dějiny od světově proslulého historika, autora slavného „Příběhu umění“, kterému se podařila vzácná věc: o složitých historických událostech hovoří srozumitelně, ale přitom fundovaně.
Příběh umění
- 562 stránek
- 20 hodin čtení
Gombrichova kniha Příběh umění je bezesporu nejlepším dosud napsaným úvodem do studia dějin umění. Umožňuje komu kdo má zájem porozumět nějakému obrazu, soše, uměleckému slohu, aby pochopil jeho místo v tisíciletém vývoji umění, jeho dobovost, umíněnost, zakotvení v tradici, ale i novost, výbojnost, převratnost.
Stručné dějiny světa pro mladé čtenáře
- 264 stránek
- 10 hodin čtení
Proslulý kunsthistorik (mj. Příběh umění) se ve své knize zaměřil na mladší čtenáře (ale to neznamená, že by text nebyl zajímavý a užitečný pro dospělé). Jeho kniha čtenáře provede historií od nejstarších počátků až do dvacátého století, seznámí ho s důležitými historickými osobnostmi a událostmi, ale také ho poučí o souvislostech a spojitostech mezi různými údobími a územími. Gombrich své dějiny lidstva vypráví jako příběh, ne vždy právě útěšný a pochopitelně nezavršený. Otevřený konec však znamená naději do budoucna.
Kniha nabízí erudovanou a přitom široce přístupnou teorii dekorativních umění. Gombrich zkoumá univerzálně lidský sklon hledat v prostoru a čase řád, který se od pradávna projevuje v dětských hrách, v poezii, hudbě či architektuře, ale právě i v dekorativních uměních. Kniha svým pojetím navazuje na soubor studií Umění a iluze, který přinesl originální teorii obrazového znázorňování. I tentokrát jde o fascinující a inspirativní úvahy o umění, přírodě, lidské psychologii a o tom, jak náš mozek zpracovává podněty z vnějšího prostředí. Vydání knihy podpořilo Ministerstvo kultury České republiky.
O renesanci. 1, Norma a forma ; Symbolické obrazy
- 656 stránek
- 23 hodin čtení
První svazek souboru O renesanci spojuje dvě klasické knihy esejů o renesančním umění. V první z nich, pojmenované Norma a forma, je shromážděno jedenáct studií věnovaných zásadním otázkám stylu, vkusu, patronace, pracovních metod a teorií umění, které autor vykládá se svou příznačnou erudicí a srozumitelností. Tyto eseje jsou povinnou četbou pro všechny, kdo se o renesanci zajímají, a bezpochyby budou přínosem pro každého, kdo si přeje lépe se orientovat v jedné z nejtvořivějších etap západního umění. Druhou část knihy zaujímá soubor Symbolické obrazy, v němž se E. H. Gombrich věnuje stěžejnímu tématu symbolického zobrazování. Knihu otevírá badatelský úvod o „Cílech a omezeních ikonologie“, po kterém následují podrobné studie o Boticellim, Mantegnovi, Rafaelovi, Poussinovi a dalších. Svazek uzavírá rozsáhlé pojednání o filozofických přístupech k symbolice, které ukazuje, že myšlenky, které zaměstnávaly renesanční filozofy, jsou živé dodnes. Stejně jako v případě Normy a formy jde o soubor nezbytný pro všechny, kdo se zabývají renesančním uměním a myšlením; je to práce, která napomáhala utváření vědní disciplíny dějiny umění. A jelikož se zde autor neustále zabývá problematikou norem, hodnot a metod, jde zároveň o úvod k fundamentálním otázkám spojeným s interpretací obrazů obecně.
Druhý svazek Gombrichových studií o renesanční době a umění spojuje antologie Apellův odkaz a Staří mistři v novém světle. Název prvního souboru, Apellův odkaz (The Heritage of Apelles, 1976), připomíná nejslavnějšího malíře starověkého Řecka, který prý ve svých dílech spojovaldokonalou krásu s nedostižnou dovedností, s níž zachycoval vzezření přírody. Tento dvojí ideál dokonalé krásy a dokonalého napodobení přírody, zděděný z antiky, přetrvával až do dvacátého století a je východiskem poučených a inspirativních studií v tomto souboru, věnovaných otázkám tradice, hodnot a standardů, i konkrétněji pracovním metodám Leonarda da Vinci či malířským technikám zachycování lesku a světla. Druhá část knihy, antologie Staří mistři v novém světle (New Light on Old Masters, 1986), se pak zaměřuje na jednotlivé tvůrce, nově zkoumá dobové texty a dokumenty a objevně interpretuje díla mistrů, jak byli Giotto, Leonardo da Vinci, Raffael, Giulio Romano či Michelangelo. Gombrichovy eseje zůstávají dodnes vzorem kvalitního psaní o historii výtvarného umění. Soubor O renesanci 2 vychází opět v překladu Martina Pokorného. Vydání knihy podpořilo Ministerstvo kultury České republiky.
Z osudů světa a lidstva, od pravěku k přítomnosti. Zábavnou románovou formou podané dějiny světa pro mládež. Originální název Weltgeschichte von der Urzeit bis zur Gegenwart, rovněž vyšlo jako Eine kurze Weltgeschichte für junge Leser. Von der Urzeit bis zur Gegenwart.
The Story of Art (Luxury Edition)
- 684 stránek
- 24 hodin čtení
Exquisite cloth-bound edition of the classic art-history text – the perfect gift for every art connoisseur and student For more than 60 years Ernst Gombrich's The Story of Art has been a global bestseller – with more than 8 million copies sold – the perfect introduction to art history, from the earliest cave paintings to art of the twentieth century, a masterpiece of clarity and personal insight. This classic book is currently in its 16th edition and has been translated into more than 30 languages, and published in numerous formats and editions. Now, for the first time, this Luxury Edition is the ultimate gift purchase for all art lovers – a perfect keepsake to treasure, and to inspire future generations.
Topics of our time. Twentieth-century issues in learning and in art
- 223 stránek
- 8 hodin čtení
This collection of hard-hitting and highly readable essays reflects Gombrich's preoccupation with the central questions of value and tradition in our culture. He confronts - with characteristic incision and erudition - some of the most urgent issues that challenge today's students of art and civilization. His topics include a series of radical proposals for the reform of higher education, an assault on the notion of relativism and a heartfelt plea for the conservation of our cities, alongside thought-provoking and engaging studies of the works of Oskar Kokoschka, Abram Games, Saul Steinberg and Henri Cartier-Bresson.



