Ewan McGregor
Označovat ho za hollywoodského herce by asi nebylo na místě. Ačkoli zazářil ve hvězdném válkou a i v tomto popcornové světě filmu má nemalé perspektivy, on zůstává především sám sebou. Na jednu stranu si vybírá komerční projekty, s odměnami, ze kterých živí svou rodinu a na druhou stranu se "uvolňuje" na natáčení filmů, díky kterým utkví v paměti diváků především jako kvalitní herec. Stačí si ostatně vzpomenout na jeho skvělého Marka Rentona z kultovního Trainspottingu.
Pro herectví se rozhodl ve svých devíti letech, inspirovaný úspěchy svého strýce Denisa Lawsona (HVĚZDNÉ VÁLKY). Když měl 16, odešel z domu a po krátkém studiu divadla ve Skotsku se definitivně usadil v Londýně. Zde vystudoval Guildhall School of Music and Drama a krátce na to debutoval v televizním seriálu "Lipstick on Your Collar". Celovečerním debutem JSME JENOM LIDI s Robinem Williamsem si příliš nešplhám - film se stal obrovským propadákem az pláten amerických kin zmizel doslova závratnou rychlostí.
Klíčovým obdobím v jeho kariéře byl rok 1994, kdy se dal dohromady s režisérem Dannym Boylem, scenáristou Johnem Hodge a producentem Andrew MacDonald. Ti zrealizovali svůj první společný útok na obecenstvo jejich mrazivým hitchcockovským thrillerem MĚLKÝ HROB. Snímek o trojici mladíků, kteří se rozhodli ponechat si osobní peníze jisté zavražděné mrtvoly a neohlásí hroznou událost na policii, se stal v Británii megahitem a McGregor byl za svou postavu zkaženého cynického novináře ověnčený hlasitým potleskem.
Teprve druhý film této tvůrčí sestavy však udělal z McGregora celosvětovou hvězdu. Byla jím satira podle nezfilmovaného románu Irvine Welsh "Trainspotting". Ewanova postava narkomana Marka Rentona sedla doslova na tělo a získal si jí obdiv, jak u kritiky, tak iu širokého publika. TRAINSPOTTING se stal neamerickou filmovou senzací roku a druhým komerčně nejúspěšnějším britským filmem všech dob (po Čtyřech svatbách a jednom pohřbu). Ewan se ocitl na vrcholu.
Mnoho jeho fanynek bylo zklamaných, když si hned po dobytí jejich srdcí (1994) vzal za ženu francouzskou návrhářku Eve Mouvrakis. Bylo to právě v období, kdy si také zahrál po boku Gwyneth Paltrow v příjemné romantické historické komedii EMMA. Jako její milostný objekt byl neodolatelný - a svou oblíbenost u diváků i svůj herecký talent zde potvrdil víc než vrchovatě. V roce 1997 natočil s triem Boyle-Hodge-MacDonald třetí film, tentokrát ulítlou komedii s Cameron Diazovou EXTRA ŽIVOT.
Pak se jeho směrování trochu změnilo. Na jednu stranu se začal angažovat v hollywoodských produkcích (strážníků MRTVÝCH, HVĚZDNÉ VÁLKY: EPIZODA I, MASKA SMRTI) a na druhou se začal věnovat účinkování v komornějších a méně komerčních britským projektech (TICHÝ HLAS, sametové EXTÁZE). Zatímco druhými jmenovanými si udržoval post kvalitního herce, díky postavě Obi Wan Kenobiho v hystericky očekávaných hvězdného války se v tom největším možném měřítku představil celosvětovému publiku.
A takto střídavě, z jedné filmového vesmíru do druhého, zřejmě hodlá McGregor procházet i nadále. Jen co se ohřál v bizarním a kritikou ověnčeném muzikálu Baza Luhrmana MOULIN ROUGE, vrátil se opět k hvězdné války (Epizodě II). On zkrátka velmi dobře ví, proč si udržuje toto duální angažmá - ví, jak důležité je pro jeho budoucnost zůstat i respektovaným a váženým hercem a zároveň být i popcornové celebritou, lesknoucí se na obálkách bulvárních časopisů.