Knihobot

Petr Andreas

    7. září 1985
    Petr Andreas
    Vysokoškoláci o totalitě 2011
    Optimální cenzurou bude kádrová politika
    Pavilon 4: Jsou kapky vína
    Vybírat a posuzovat. Literární kritika a interpretace v období normalizace (asi věnování autora)
    Srdce napůl
    • Srdce napůl

      • 352 stránek
      • 13 hodin čtení
      4,7(3)Ohodnotit

      Knižní rozhovor s dětským kardiologem prof. Janem Markem nese příznačný název "Srdce napůl". Jan Marek totiž strávil polovinu svého profesního života v Česku (resp. Československu) a polovinu ve Velké Británii, polovinu prožil v totalitě a druhou polovinu žije v demokracii. Vystudoval 2. Lékařskou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, postgraduální výuku absolvoval částečně v Houstonu a Torontu. Dvacet let pracoval v Dětském kardiocentru Fakultní nemocnice Motol, kde vedl pracoviště Echokardiografie a prenatální kardiologie. Podílel se na vzniku a rozvoji prenatálního screeningu vrozených srdečních vad v Československu a České republice, a moderní diagnostické metody v kardiologii pak pomáhal zavádět v řadě zemí světa. V roce 2005 nastoupil do oddělení neinvazivní diagnostiky a prenatální kardiologie v Great Ormond Street Hospital v Londýně, kde působí jako vedoucí konzultant. Jan Marek je profesorem na University College London a na Karlově univerzitě v Praze. Působí též v pražském soukromém zdravotnickém zařízení Canadian Medical, kde se věnuje klinické dětské a prenatální kardiologii a je konzultantem pro pacienty s vrozenými srdečními vadami od prenatálního období do dospělosti. Rozhovor s profesorem Markem vedl novinář Petr Andreas, který má na kontě četné rozhovory s lékaři, vědci a umělci.

      Srdce napůl
    • Způsob fungování literární kritiky v éře tzv. normalizace česká literární historie dosud spíše opomíjela, anebo ji paušalizovala jako jednolitý celek, který je přímým a prvoplánovým důsledkem společenské „deformace“. Autor monografie Vybírat a posuzovat. Literární kritika a interpretace v období normalizace od pojmu „deformací“ vychází. Hledá však ucelené a komplexní pojmosloví, které by umožnilo jev „deformace“ popsat a vysvětlit jako racionální strategie psaní, reflektující pravidla hry nastavená „normalizující se“ společností. Kniha podrobně rozebírá recenze, články a polemiky předních i méně známých literárních kritiků 70. a 80. let dvacátého století, bere v potaz oficiálně vydávaná literární díla, ale čerpá také z dosud nepublikovaných lektorských posudků a dalších archivních materiálů. Vlastní interpretace doplňuje výklady a svědectvími pamětníků. Zvolená metoda a dosažená zjištění vedou autora k přehodnocení některých dosavadních výkladů normalizační kultury a k obecným závěrům o zvláštní povaze řeči v autoritářských režimech.

      Vybírat a posuzovat. Literární kritika a interpretace v období normalizace (asi věnování autora)
    • Pavilon 4: Jsou kapky vína

      • 99 stránek
      • 4 hodiny čtení
      4,0(1)Ohodnotit

      Českobudějovickou básnickou skupinu Pavilon 4 tvoří tři členové: Petr Andreas (1985), Václav Kümmel (1968) a Martin Šesták (1977). Vznikla na jaře roku 2005, kdy se její členové setkali na půdě Jihočeského klubu Obce spisovatelů. Verše obsažené ve sbírce Jsou kapky vína jsou výborem z tvorby členů za posledních pět let (2002-2007).

      Pavilon 4: Jsou kapky vína
    • Kolektivní monografie komplexně pojednává o tiskové politice v českých zemích v období tzv. normalizace. Autoři analyzují politické koncepce a přístupy ústředních politických a úředních orgánů vůči periodickému tisku, a to v obsahové (cenzura a propaganda), personální (kádrová politika) i materiální rovině (centrální plánování ekonomiky). Pomocí intenzivního studia archivních pramenů se jednotliví autoři zaměřují na zachycení dynamiky a funkcí institucionálních struktur zasahujících do systému informování – aparátu Komunistické strany Československa, cenzurních orgánů (ČÚTI, FÚTI) a bezpečnostních složek v letech 1968 až 1989.

      Optimální cenzurou bude kádrová politika