Odborná kniha Užitečná symbióza je jedním z výstupů výzkumného projektu doktorandů Katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
Kromě úvodních, teoreticky zaměřených přehledových pasáží přináší kniha konkrétní příklady „užitečných symbióz“. Čtenář se tak může přesvědčit o tom, že věda občas „dělá umění“, a naopak umění umí „dělat vědu“. Kniha se zabývá také prolínáním vědy a umění ve výchově a vzdělávání.
Naturalistické verše neo-dada uskupení dvou kamarádů, P. Formana a S. Tomana, kteří již vydali sbírku poezie O nemocném myslivcovi (Votobia 2001), doplňují tématicky laděné bitmapy z obrazů prvního z nich.
Účast dvou tvůrců na jedné sbírce je úkaz, který v historii poezie téměř nemá obdoby a může se proto považovat za zcela ojedinělý: v teoretické rovině lze v tomto případě předpokládat takový literární postup, v němž jeden z autorů napsal vždy báseň na určité téma, kterou druhý doplnil svébytným komentářem. A tak vznikla sbírka, jejímž přínosem je vypracování a poté i zpracování originálního literárního útvar.
Pavel Forman se narodil 11. listopadu 1977 v Bruntále, vystudoval učitelství výtvarné výchovy a němčiny na UP v Olomouci. Od roku 2002 žil v Berlíně, kde studoval na Humboldtově Universitě a Fakultě výtvarných umění. Nyní žije ve Vilniusu, Olomouci, Bruntále, Berlíně, Kodani a bůh ví kde ještě v Evropě.
Standa Toman se narodil 24. prosince 1970 v Kotli u Malé Morávky, vystudoval učitelství prvního stupně na UP Olomouc, žije v Bruntále.
Česko-anglický katalog výstavy konané v Centru současného umění DOX od 28. června do 16. září 2019 zkoumá metal jako symbol buranství, životní styl a subkulturní znamení spojené s určitou generací a estetikou. Metalový vizuální jazyk je často agresivní, poetický a může mít machistické nebo feministické prvky. Tento styl se vyhnul módním trendům, což přispívá k jeho autenticitě.
Výstavní projekt Art-Brut-All empiricky zkoumá možné spojení metalové subkultury s principy a strategiemi současného výtvarného umění a aktuálními společenskými tendencemi. Název výstavy je slovní hříčkou, odkazující na festival Brutal Assault a termín Art Brut, který označuje neškolené umění. I když většina vystavujících umělců není neškolená, pracují s elementárními výtvarnými formami a obsahem, které mohou být vnímány jako brutální, ale zároveň autentické.
Tento projekt reflektuje metalovou scénu a její vliv na výtvarnou kulturu, přičemž název lze chápat jako ústřední slogan a „massive support“ pro každodenní pohled na svět z různých úhlů. Kurátoři výstavy jsou Pavel Forman a Tomáš Koudela.
Česko-anglický katalog ke stejnojmenné výstavě konané v rámci festivalu Brutal Assault, 10.–13. srpna 2016, pevnost Josefov, a 5.–30. října 2016, Důl Michal, Ostrava.
Výstavní projekt s názvem Art-Brut-All je empirickou zkouškou možné soudržnosti přístupů, se kterými operuje metalová subkultura, principů či strategií v současném výtvarném umění a aktuálních tendencí ve společnosti.
Samotný název výstavního projektu je slovní hříčkou. Vychází z názvu festivalu Brutal Assault, kde byl poprvé realizován, a z Art Brut, tedy termínu označujícího neškolené umění, umění v surovém stavu. Přestože vystavující umělci převážně nejsou neškolení, pracují s elementárním výtvarným projevem, elementární výtvarnou formou i obsahem. To, co může být za jistých okolností viděno a slyšeno jako brutální a v surovém stavu, dává šanci být uchopeno a prožito jako autentické a původní. Stejně jako na metalové scéně, tak i ve výtvarné kultuře. Název lze tedy chápat nejen jako ústřední výstavní slogan, ale i jako „massive support“ každodenního vidění světa z mnoha úhlů.
Kurátoři: Pavel Forman, Tomáš Koudela, Tomáš Pospiszyl.
Česko-anglický katalog dokumentuje výstavu konanou v rámci festivalu Brutal Assault, ve spolupráci s Dolem Michal a Galerií Luxfer, od 9. do 20. srpna 2018 v Pevnosti Josefov. Projekt Art-Brut-All zkoumá možné propojení metalové subkultury, principů současného výtvarného umění a aktuálních společenských tendencí.
Název výstavy je slovní hříčka, odkazující na festival Brutal Assault a termín Art Brut, který označuje neškolené umění. Vystavující umělci, ačkoliv většinou nejsou neškolení, pracují s elementárními výtvarnými projevy a formami. To, co může být považováno za brutální, může být také prožíváno jako autentické a originální, podobně jako v metalové scéně. Tento název tedy slouží nejen jako ústřední slogan výstavy, ale i jako „massive support“ pro každodenní vnímání světa z různých perspektiv.
Kurátoři Pavel Forman a Tomáš Koudela představují umělce jako Tereza Eisnerová, Roman Franta, Julia Gryboś, Vladimír Havlík a další, kteří se podílejí na této jedinečné výstavě.
Česko-anglický katalog vydaný k výstavě konané v Muzeu v Bruntále v říjnu a listopadu 2007. Obrazy Pavel Forman, fotografie Jindřich Štreit, text Martin Koudela alias Jan Vrak.
Postavy ze Štreitových fotografií se na malbách Pavla Formana ocitají v cizím industriálním a městském prostředí a dostávají svůj nový význam. Postavy rámují expresivně použité geometrické tvary a další symboly, zasazující příběh do odlišných souvislostí, které přesto podobným způsobem komentují nejzákladnější lidské hodnoty a zkušenosti. (Roman Dobeš)