Knihobot

Eva Šmelová

    26. březen 1958
    Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn. Teorie a praxe II
    Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku
    Společenské aspekty inkluze
    Ohlédnutí do historie předškolní výchovy
    Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula
    Didaktika předškolního vzdělávání
    • Publikace se zabývá základními aspekty předškolního vzdělávání se zřetelem na specifika dítěte předškolního věku. Autoři se věnují tradičním tématům didaktiky v kontextu předškolního vzdělávání. Řeší aktuální problémy současné praxe. Propojují tak teoretické a praktické poznatky s informacemi potřebnými pro každodenní činnost učitele předškolního zařízení a rozvoj jeho profesních kompetencí. Publikace je určena především pro pracovníky předškolních zařízení, ale i pro studenty oborů zaměřených na předškolní vzdělávání. V rámci jednotlivých kapitol nalezne čtenář případové studie, jejichž rozbor vede k integraci znalostí předškolní didaktiky, obecné pedagogiky, pedagogiky předškolního věku, pedagogické psychologie, školského managementu a dalších disciplín vstupujících do předškolního vzdělávání. Jednotlivé kapitoly jsou doplňovány příklady a případovými studiemi, které se vztahují k praxi předškolních zařízení. Celkové pojetí publikace nepřesahuje rámec didaktiky předškolního vzdělávání.

      Didaktika předškolního vzdělávání
    • Inkluzivní forma vzdělávání je v podmínkách České republiky tématem velmi aktuálním a diskutovaným. Přestože je již samozřejmostí obecné uznání práva všech osob na vzdělávání, inkluzivní forma vzdělávání vzbuzuje často různé pochybnosti, a to jak u laické, tak odborné veřejnosti. Obavy v mnoha směrech pramení z nepřesných představ a nedostatku informací v souvislosti s úspěšnou realizací inkluze v podmínkách českého školství. Autoři publikace seznamují čtenáře s problematikou specifických oblastí inkluze a současně s výsledky výzkumu, který byl realizován na PdF UP v Olomouci.

      Společenské aspekty inkluze
    • Předkládaná monografie vznikla jako výstup z projektu s názvem: Proces individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku, č. IGA_PdF_2016_004, jehož hlavní řešitelkou je Doc. PhDr. Eva Šmelová, Ph.D. Tento projekt byl schválen v rámci Studentské grantové soutěže Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci v roce 2016. Výzkumná šetření byla realizována ve školních rocích 2015/2016 a 2016/2017. Monografie se zaměřuje na problematiku pedagogické diagnostiky dětí v prostřední mateřských škol a prvních tříd základních škol v olomouckém regionu se zaměřením na oblast fyzického, psychického a sociální rozvoje. Cílem výzkumných šetření bylo zjistit potřebu individualizace ve výchově-vzdělávacím procesu s důrazem na psychický, fyzický i sociální vývoj.

      Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku
    • Zahájení školní docházky patří ke klíčovému období v životě dítěte. To vše s sebou přináší změny v jeho životě i v životě jeho nejbližších. Pokud se má malý školák relativně bezproblémově vyrovnat s novým prostředím a požadavky, je nutné, aby byl na vstup do školy zralý a připravený. V poslední době se setkáváme s vysokým počtem odkladů povinné školní docházky. Jak ukazují výzkumy, příčinami nejsou jenom nezralost a nepřipravenost, ale i obava rodičů z neúspěchu jejich dětí. Významnou roli zde sehrává nejenom rodina, ale i předškolní zařízení, které většina dětí před nástupem do školy navštěvuje. Publikace vznikla jako inspirace pro práci učitelů mateřských škol a jejich pedagogickodiagnostickou činnost při posuzování rozvoje klíčových kompetencí dítěte jako ukazatele školní připravenosti.

      Učitel - aktér edukačního procesu předškolního vzdělávání