Knihobot

Marie Zdeňková

    9. květen 1953
    Miroslav Melena. Scénograf a architekt
    Irena Marečková
    Helena Anýžová
    Čas loutek Bohumíra Koubka
    Ze srdce a kamene
    Současná česká scénografie
    • Kniha "Současná česká scénografie" spadá do žánru Kultura, umění. Autorem je Zdeňková Marie. Jedná se o počin nakladatelství "Institut Umění - Divadelní ústav" z roku 2003. Přejeme příjemné čtení.

      Současná česká scénografie
    • Ze srdce a kamene

      • 112 stránek
      • 4 hodiny čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      Antonín Švehla stál u vyhlášení našeho státu v roce 1918, byl politikem, jenž spoluvytvářel naši první ústavu, zákony a celou podobu masarykovského Československa. Po jeho smrti lidé vysadili několik set památných lip k jeho poctě, postavili stovky pomníků, pojmenovali po něm bezpočet ulic, domů, škol, náměstí, nábřeží, sadů nebo mostů. Tato kniha zachycuje alespoň úzkou část z obrovského množství poct, které lidé složili jednomu z nejvýraznějších politiků novodobé historie našeho státu.

      Ze srdce a kamene
    • Monografie kostýmní výtvarnice Heleny Anýžové (1936 – 2015) mapuje její tvorbu pro divadlo od začátků v šedesátých letech po rok 2015, kdy se navždy uzavřela. Publikace v českém a anglickém jazyce obsahuje stručný umělecký životopis umělkyně, studii sledující její tvůrčí dráhu, představující nejvýznamnější inscenace, na nichž se podílela a dotýkající se i její práce pro film (kostýmní návrhy i herecká účast). Základem publikace je pochopitelně obrazový materiál: výtvarně kvalitní návrhy, fotografie z inscenací a filmů, rovněž fotografie z osobního života. Souběžný anglický text.

      Helena Anýžová
    • Irena Marečková

      • 155 stránek
      • 6 hodin čtení

      Loutkářská, kostýmní a scénická výtvarnice Irena Marečková, jíž je věnován 9. svazek edice Osobnosti české scénografie, absolvovala obor výtvarnictví a technologie na Katedře loutkářství pražské DAMU, kde později také vyučovala (1990 – 2003, Katedra Alternativního a loutkového divadla, 2003 jmenována docentkou). Jako pedagožka též spolupracovala se studenty Katedry nonverbálního divadla HAMU v Praze a dramatické výchovy neslyšících JAMU v Brně a vedla scénografické semináře na festivalu amatérských divadel Loutkářská Chrudim. Její vyhraněný výtvarný rukopis, jenž je nepřehlédnutelný jak v návrhu, tak v realizaci, ji předurčuje k účasti na projektech s akcentovanou vizuální složkou, ať už na scéně loutkové (např. Divadlo Alfa Plzeň, Divadlo Drak Hradec Králové), činoherní (např. Národní divadlo Brno) nebo operní (Národní divadlo Praha), a to v divadlech českých i zahraničních (Německo, Švýcarsko, Francie, Japonsko, Polsko, Maďarsko, Estonsko, Slovensko).

      Irena Marečková
    • Miroslav Melena (1937–2008) patří nepochybně mezi nejvýznamnější české scénografy a divadelní architekty druhé poloviny XX. století. Byl jedním z posledních posluchačů prof. Františka Tröstra na DAMU v Praze; společně s režisérem Janem Schmidem se podílel na formování poetiky dnes už legendárního divadla Studio Ypsilon, nejprve v Liberci a později v Praze. Melena spolupracoval i s dalšími divadly doma a v zahraničí, nejen jako scénograf, ale i režisér. Od 70. let rozšířil své působení i na pole divadelní architektury; nejprve se věnoval zastřešování letních scén a podií, poté projektoval přestavby a rekonstrukce divadelních interiérů. Zde připomeňme Divadlo Archa a Divadlo Fidlovačka v Praze, Městské divadlo a divadlo Reduta v Brně, Horácké divadlo v Jihlavě, nemluvě o řadě prací v zemích bývalé Jugoslávie. Kniha vychází u příležitosti výstavy celoživotního díla umělce ve Staroměstské radnici v Praze v červnu 2011.

      Miroslav Melena. Scénograf a architekt