Knihobot

Hynek Alt

    1. leden 1976
    Hynek Alt
    Fotografie, socha, objekt
    Jedna čtvrť: Letná
    Untitled (Infrastructure & The Beach)
    My Left Hand: Aleksandra Vajd, Hynek Alt
    Modely
    Modely = Models
    • Téma publikace se nachází na pomezí monografie a autorské publikace, zkoumá parametry fotografického média. Dvojrozměrný formát fotografie je základním stavebním materiálem komplexní konceptuální práce umělecké dvojice Aleksandry Vajd a Hynka Alta. Kniha představuje projekty z posledních deseti let, zhodnocené českými teoretiky a kurátory Jiřím Ptáčkem a Pavlem Vančátem. Obsahuje klasický rejstřík popisků, které informují o názvech, datumech vzniku a rozměrech sérií. Avšak vyobrazení postrádají logiku řazení, což brání reprezentativnímu zobrazení nejdůležitějších aspektů jejich práce. Vnímání jednotlivostí v původním celkovém záměru autorů je narušeno. Systém vazeb vyobrazení je založen na interpretaci grafických designérů knihy. Hlavní textová část, formát rozhovorů Jena Kratochvila s umělci, nenese standardní zhodnocení, ale spíše osobní sondou do myšlení za prezentovanými díly. Specifický rozptyl lokalizace umělců, žijících v různých lingvistických prostředích, se odráží v trojím jazykovém znění textů – českém, slovinském a anglickém. Kniha se tak stává plynoucím organismem, procesem zkoumání možností redefinování média a participativním projektem přesahujícím samotnou práci autorů.

      My Left Hand: Aleksandra Vajd, Hynek Alt
    • Publikační projekt Hynka Alta přistupuje k tištěnému materiálu jako k autonomnímu uměleckému médiu. Cílem je využít papír a tisk jako formální rámec pro nové dílo, které reflektuje roli materiálu v éře digitalizace a zkoumá hypertextovou zkušenost výzkumu zdánlivě banálních problémů, jež však odhalují komplexní uvažování. Hlavním tématem je neviditelná technická infrastruktura městské krajiny, přístupná skrze dočasnost fotografického média. Alt obsessivně dokumentuje pouliční výkopy, kde se vrstvy zeminy, potrubí a konstrukčních prvků hromadí bez ohledu na lineární naraci, přičemž jejich repetitivnost inherentně obsahuje naraci o trvání statu quo. Tento proces dokumentace je vnímán jako výzkum fotografické práce, navazující na odkazy západního vizuálního umění, jako je land art a minimalismus. Pro Alta představují výkopy antitezi modernistické utopie, neboť nevytvářejí nové budovy, ale pouze udržují stávající infrastrukturu. Série snímků je doplněna esejemi vyzvaných autorů, jejichž spolupráce vytváří rhizomatickou síť významů, které Alt přijímá za své.

      Untitled (Infrastructure & The Beach)
    • Jedna čtvrť: Letná

      • 528 stránek
      • 19 hodin čtení
      4,0(2)Ohodnotit

      Letná. To nejsou jenom domy, ulice a parky, ale především lidé, kteří určují atmosféru a ráz sousedství. Unikátní knižní exkurze objevuje lidi, u kterých se sbíhají propletené nitky místních sociálních vazeb: „propojovatele“, kteří společně pomáhají držet letenskou komunitu pohromadě. Výběr stojí na sociologickém výzkumu, jehož metodologie byla navržena na míru tomuto projektu a ve světě nemá paralelu. Publikace tedy nechce ukazovat jen letenské celebrity, ale obyvatele, kteří vytvářejí skutečnou, každodenní Letnou. Kniha představuje 250 fotografických portrétů letenských propojovatelů a jejich vyprávění. Každý z nich hovoří o svém vlastním, osobitém přístupu k Letné, o svém životě, vzpomínkách a dojmech získaných v této čtvrti. Spousta tváří, které dosud mohly být i mnoha Letenským známé jen z letmých pohledů, tak najednou získává zcela konkrétní rysy. Může to vést i k novým přátelstvím, která se nepotvrzují kliknutím, ale oslovením.

      Jedna čtvrť: Letná
    • Fotografie, socha, objekt

      • 224 stránek
      • 8 hodin čtení
      3,5(2)Ohodnotit

      Fotografie je hraničním fenoménem, oscilujícím mezi pomíjivým a trvalým, dynamickým a statickým, zjevnými a skrytými aspekty. Tato hranice zahrnuje vědu a magii, informace a věci, pravdu a fikci, umění a průmysl, profesionální a amatérské, soukromé a veřejné, dokument a monument, analogové a digitální, globální a lokální, jednotlivé a obecné, jednotné a množné. Hranice je obtížně uchopitelná, neboť nelze ji jednoznačně vymezit pomocí metodologických či politických kategorií. Zkoumání rozhraní je osobním příběhem, analýzou a zhodnocením vlastní zkušenosti. Texty historiků, kritiků umění, filozofů, sociologů a umělců se v této publikaci zaměřují na rozhraní mezi fotografií a sochou, zkoumají historické a současné vztahy mezi těmito dvěma médii. Diskutují problematiku fotografické reprodukce sochařských děl a vzájemné prolínání obou druhů v umění a kultuře. Tato analýza odhaluje složitosti a nuance, které definují interakci mezi fotografií a sochou, a přispívá k hlubšímu porozumění jejich vzájemným vztahům.

      Fotografie, socha, objekt