Společnost Blizzard Entertainment byla kdysi pro každého fanouška videoher synonymem dokonalosti. Firmu založilo pár kamarádů čerstvě po studiích na počátku devadesátých let a už o pár roků později ji znal celý svět díky dnešním klasikám, jako je série Diablo nebo World of Warcraft. Především si ale značka získala srdce hráčů kvůli designérskému přístupu, že radost z hraní stojí nade vším ostatním. Nadšenecký projekt se postupně proměnil v impérium s tisíci zaměstnanci a miliardovými rozpočty, které časem pohltila ještě větší korporace Activision. Autonomie studia neměla mít dlouhého trvání – stačilo jediné vážné škobrtnutí a zrušený projekt, aby mateřská firma začala Blizzard rozkládat zevnitř. Přišly špatné produkty, nezvládnuté PR, hromadné propouštění. Z Blizzardu se stalo synonymum úpadku. Jason Schreier v knize Hrát fér vychází z rozhovorů s více než třemi stovkami současných i bývalých zaměstnanců a vypráví strhující příběh firmy, která byla vždy něčím víc než pouhým herním studiem.
Jason Schreier Pořadí knih
Jason Schreier je americký novinář a autor, který se zabývá především videoherním průmyslem. V letech 2011 až 2020 pracoval jako zpravodaj pro Kotaku a získal uznání za několik investigativních příběhů, zejména o kultuře krize v tomto odvětví.




- 2025
- 2021
Vzestupy a pády ve videoherním průmyslu.Videohry jsou napínavé a srdcervoucí. A co teprve jejich vývoj! Počítačové hry v současnosti představují největší zábavní průmysl, v němž se každoročně otáčejí miliardy dolarů. Ale ať už vznikají v obrovských produkčních studiích, nadnárodních korporacích, malých nezávislých týmech, či u jednotlivců, do herního podnikání vždy vstupuje nevypočitatelný lidský a tvůrčí faktor. Téměř za každou hrou a aplikací se skrývá drama, které občas nabývá až antických rozměrů. Úspěšná studia znenadání zanikají, vývojáře terorizuje diktátorský šéf, slibované peníze ne a ne přijít, korporátní strategie připomíná absurdní divadlo, herní koncept se v půlce produkce ukáže jako nesmyslný. Podobné příběhy za úspěšnými hrami, jako jsou Bioshock Infinite, Dead Space nebo World of Warcraft, vypráví v knize Press Reset reportér Jason Schreier. Líčí osudy lidí, které práce na počítačových hrách dohnala na hranici finančních i psychických možností, a ptá se, zda je videoherní průmysl v současné podobě vůbec udržitelný.
- 2017
Krev, pot a pixely
Příběhy vítězství a šílenství ze zákulisí vývoje videoher
- 310 stránek
- 11 hodin čtení
Dokončit hru je pro hráče výzva. Pro vývojáře peklo.Výroba dnešních herních blockbusterů si v ničem nezadá s jejich filmovými protějšky. Kromě stamilionových rozpočtů si vývoj videoher žádá především obrovské tvůrčí a technické nasazení vývojářů, kteří často pracují na hranici finančního i osobního zhroucení. A je lhostejné, zda jde o geniální jednotlivce někde v garáži, nebo stohlavé týmy.Novinář Jason Schreirer vyzpovídal stovky profesionálů z velkých studií, jako jsou Bioware, Blizzard nebo LucasArts, i malé nezávislé týmy. V Krvi, potu a pixelech bere čtenáře na výpravu do zákulisí videoherního světa. Během ní ukazuje, kolik dřiny stojí za každým napínavým questem, zábavným levelem a přiměřeně neporazitelným bossem. Kolik uměleckých výzev, technických překážek, tržních požadavků a korporátních výmyslů musí vývojáři překonat. A že za dobrou hru se často platí i zdravím a osobním životem.