Výběr z esejů o živočiších, které autor prom. biol. Pavel Pecina, CSc.
zveřejňoval v časopise Nika. Eseje, psané poutavě, čtivě, někdy i poeticky či
s vtipem, nejenže obsahují podrobné informace, ale vycházejí i z autorových
pozorování a bohatých zkušeností.
Knížka je čtvrtou v pořadí autorových knížek „pamětí“, vzpomínek na dětství a
mládí, a „odehrává se“ v období středoškolských studií a krkonošských prázdnin
na začátku šestého decenia minulého století.
Tato knížka je třetí v pořadí z publikovaných vzpomínek na dětství a „odehrává
se“ (většinou, občas s drobnými odbočkami v čase či úlety do minula nebo do
současnosti) mezi roky 1949 a 1952. Tedy na samém začátku takzvaných
padesátých let. Pokud jde o mne, tehdy kluka ve věku kolem 13 let, ještě jsem
si dost dobře neuvědomoval absurditu a politickou zvůli té doby, které si dnes
každý s pojmem „padesátá léta“ vybaví. Pro mne to bylo období klukovských
radostí, dobrodružství a objevování zázraků přírody. Také ovšem zármutků a
zklamání, které ale neměly s politickou situací téměř nic společného. Ke
zhůvěřilostem oněch let jsem se začal „dostávat“, setkávat se s nimi, až na
konci popisovaného časového úseku, a plně si je začal uvědomovat až když
zasáhly rodiny, které jsem znal.
Předložená teoreticko-empirická studie je věnována vybraným otázkám
technického vzdělávání na středních školách. Její využití je však širší, s
přesahem do základního i vysokoškolského technického vzdělávání. První část je
věnována vymezení techniky a strukturaci technických věd a systému technického
vzdělávání na základních a středních školách. V další části je pozornost
zaměřena na didaktiku technických předmětů v systému pedagogických věd.
Následuje pojednání o systému výuky odborných technických předmětů a
vědeckovýzkumné činnosti v oblasti odborných technických předmětů.
Nejrozsáhlejší část práce je věnována otázkám výukových cílů, obsahu výuky a
technologii výuky technických předmětů, a to z hlediska teoretického,
prakticko-metodického a empirického. Vybraná relevantní teorie je doplněna
aplikačními příklady z výuky technických předmětů. Poslední část práce
představuje výzkumnou zprávu z oblasti příležitostí žáků k aktivní činnosti ve
výuce technických předmětů na středních školách. Součástí příloh je ukázka
profilu absolventa technického oboru, ukázka učebního plánu, ukázka učebních
osnov, výzkumný nástroj a seznam škol, kde byl proveden výzkum.
Knížka „Chrousti na zábradlí balkónu“ je prvním pokusem Pavla Peciny o jakousi
beletristickou faktografii nebo faktografickou beletrii a měla by být prvním
dílem jeho zoologických „vzpomínek na život“. Jinak se zabýval spíše odbornými
publikacemi; kromě několika vědeckých článků o skupinách bezobratlých
živočichů, které studoval v „univerzitní části“ svého života, to je velké
množství popularizujících publikací z oborů entomologie, arachnologie,
etologie, ekologie, chovatelství a ochrany přírody. Sám si dost považuje také
série článků a sloupků, které vycházely v časopise Nika. Z knižních publikací
je možno zmínit 3 díly „Kapesního atlasu chráněných a ohrožených živočichů“
(SPN Praha, 1979–1990), „Kořeny zla“ (Vydavatelství Niky, 1994) a
spoluautorství na knize „Život lesů“ (s profesorem J. Jeníkem, jedním z
autorových guru – Albatros, Praha, 1986). Za zmínku stojí i několik statí v
knize „Hmyz: chov – morfologie (editor Fr. Kovařík, Nakladatelství Madagaskar,
Jihlava, 2000). Zoolog Pavel Pecina se narodil v Praze v říjnu roku 1938. Díky
vnímavým a tolerantním rodičům měl možnost od dětství rozvíjet své biofilní a
biologické zájmy, což nakonec vyvrcholilo studiem na tehdejší biologické
fakultě Univerzity Karlovy, kde obhájil entomologickou diplomovou disertaci na
katedře systematické zoologie. Ještě před státnicemi nastoupil na místo
zoologa do Východočeské zoo ve Dvoře Králové nad Labem, kde působil (včetně
dvouleté vojenské služby) v letech 1961–1964. Začátkem roku 1964 odešel do
Prahy, kde dočasně zakotvil v Lidovém výrobním družstvu invalidů (později
Dipře) , kde zhotovoval mikroskopické preparáty pro školy. V září mu bylo
nabídnuto místo asistenta na katedře systematické zoologie, kterou jako její
absolvent před třemi a půl roky opustil. V roce 1966 byl přeřazen na řádnou
aspiranturu, v jejímž průběhu se zabýval taxonomií, ekologií a rozšířením
jedné skupiny půdních roztočů. Aspiranturu a kandidátskou práci dokončil v
roce 1969 a obhájil v roce 1971 (v Brně u profesora J. Kratochvíla). Po
skončení aspirantury nastoupil (v září 1969) do Střediska státní památkové
péče a ochrany přírody Středočeského kraje, kde měl na starosti péči o
chráněná území, přípravu jejich vyhlašování a zoologickou problematiku ochrany
přírody. V září 1989 přešel do Zoo Praha, kde se věnoval (v prvních letech pod
„hlavičkou“ Společného vědeckého pracoviště zoo a ČSAV) záchranným chovům a
programům pro ohrožené druhy Československé republiky až do roku 1999, kdy
odešel do penze.
Interaktivní mluvící kniha z edice Kouzelné čtení, se kterou se děti již od 3 let dozvědí spoustu zajímavých a užitečných informací o našem těle. Knihou Lidské tělo provází malý ufon Prokouk, který přiletěl z planety Po, aby prozkoumal taje lidského těla. Všemu se diví a není divu: na planetě Po funguje všechno úplně jinak! Postava Prokouka a poutavé ilustrace podněcují děti k postupnému objevování jednotlivých částí a soustav lidského těla. Kniha je členěna do 8 kapitol a témata jsou např. Kosti a svaly, Mozek a nervy, Rozmnožování, Trávicí soustava, Srdce a plíce atd. Na každé dvoustraně najdou malí i velcí průzkumníci návod na cvik. Když si všechny cviky propojí, vznikne sestava, kterou si mohou zacvičit a krásně se přitom protáhnout. V knize Lidské tělo najdete také básničky, zábavné kvízy a speciální ikony, které děti vybízí, aby si získanou informaci zkusili doslava na vlastní kůži. Kniha obsahuje téměř 2000 zvuků a textů. Knihu ilustroval Pavel Pecina, básničky napsal Robin Král, texty Lucie Ujcová. Vzniklo ve spolupráci s Českým rozhlasem, knihu namluvili Tereza Bebarová a Jaroslav Plesl.
Planety, vesmírná tělesa, roční období, krajiny světy, přírodní jevy, rostliny a zvířata z celého světa, lidské tělo. Světadíly a jejich obyvatelé, mapy, slavné stavby, pozdravy v různých světových jazycích. Hravé úkoly, vybarvování, spojování, luštění, doplňování...