Veškerá podobnost a jiné kotrmelce
- 190 stránek
- 7 hodin čtení
Román zachycuje jeden rok života průměrné české rodiny v normalizačním období, viděný očima třináctileté dívky.
Román zachycuje jeden rok života průměrné české rodiny v normalizačním období, viděný očima třináctileté dívky.
V průběhu čtyřletého období se dospívající studentka Anina potýká s ne vždy jednoduchou realitou, bezhlavou zamilovaností, pubertální náladovostí, komickou trapností a svéráznými mezilidskými vztahy. V tomto vtipném a dojemném textu se čtenář s Aninou vydává na cestu plnou pikantních zkoušek sebevědomí a svědomí, až k famózní maturitní zkoušce z dospělosti. „Šprtání versus maskování uhrů, faldů a komplexů – v tom tkví podstata mé -náctiletého života. Takhle jsem si to gymplácký mládí nepředstavovala...“ Po úspěšném vyprávění „Veškerá podobnost a jiné kotrmelce“ autorka opět přivádí na scénu svou hrdinku Annu Pišťárovou. Konec 80. let minulého století, pranýřovaná doba, představuje jediné mládí, které generace dnešních třicátníků měla a nemůže jej než přijmout jako takové. Tato kniha výrazně přispívá k porozumění této době, neboť „Nač se hrnout do nějakých -cetilet – a nedejbože – -sátilet, když v -nácti mi je tak hezky?" Anina se snaží najít nevšednost v každodennosti a čelí výzvám, které formují její identitu a pohled na svět.
Podzim roku 1989 a po něm hektická první léta devadesátá. Otevřené hranice, oceán nových možností a příležitostí. Taková je základna nového románu z prostředí studentského (nejen). Dětství a puberta hlavní hrdinky Anny Pišťárové, čerstvé studentky Fakulty architektury ČVUT, jsou zakotveny ve dvou předešlých knihách (Veškerá podobnost a jiné kotrmelce, 2001; Všechno, co svrbí, jednou svrbět přestane, 2007). Nyní ji čtenář má možnost sledovat v čase vypjatého politického konfliktu, kdy ale navrch získává groteska životního tápání, sveřepá snaha dotknout se skrz prizma hořkého humoru lidské podstaty. Anna prožívá první milostné soužití, potrat, rozpačitost ženské erotiky. Souběžně s jejím příběhem se v knize rozvíjí linie excentrického souputníka, důchodce Josefa Makowskiho a jeho lásky pozdního věku. V Anně, kromě jiného, uzrává i niterná potřeba generační konfrontace.