Autoři se věnují tématům, která se u nás v odborných článcích a na konferencích sice diskutují, ale exaktních dokladů a přehledových prací mají čeští čtenáři k dispozici velmi málo. Po obsahové stránce jde o velice užitečnou a originální práci, která poskytuje poznatky o málo prozkoumaných stránkách pracovní činnosti českých učitelů základních škol. Vynikající je, že práce se opírá nejen o značný počet teoretických publikací, domácích a hlavně zahraničních, ale také o původní empirický výzkum autorů.
Publikace se komplexně věnuje aktuálnímu pedagogickému tématu, kterým je využívání informačních a komunikačních technologií (ICT) ve vzdělávání. V knize je popsána role ICT v současné společnosti, je vymezena problematika e-learningu, ale také blended learningu či jeho vztahu k distančnímu vzdělávání. Jádrem knihy jsou kapitoly zaměřené na role e-learningu v celoživotním učení, aktéry e-learningu, či teorie učení v éře síťových digitálních technologií. Pozornost je věnována i mnoha prostředkům moderních technologií, u nichž je nastíněno jejich pedagogické využití. Autor vychází z analýzy současných sociologických, psychologických a pedagogických teorií a z výsledků zahraničních i českých empirických výzkumů, přičemž využívá rovněž vlastních výzkumů a zkušeností v této oblasti.
Kniha vytváří plastický obraz československého socialistického školství, který se zakládá jak na vzpomínkách pamětníků, získaných metodou orální historie, tak na studiu archivních, mnohdy pro podobné účely dodnes nevyužitých dokumentů. Prezentuje výsledky pedagogicko-historického výzkumu, který proběhl v uplynulých letech.
V centru pozornosti stojí vzdělávání učitelů před rokem 1989 a jejich zkušenosti s výukou na základních školách. Pedagogové kromě (politicky laděných) schůzí ve škole popisují i svou mimopracovní činnost a volný čas. Doposud poměrně neprobádané téma pak představuje snaha o ateizaci společnosti, v níž měli právě učitelé sehrávat důležitou roli. Pamětníci rovněž podávají svědectví o atmosféře ve školách v době pražského jara a o tzv. strategiích přežití, prověrkách i postizích, které po něm následovaly, či o období normalizace.
Kniha je významným odborným příspěvkem k problematice e-learningu, který je v současné době rozvíjen na všech typech škol a vzdělávacích institucí. Autoři, lektoři i studenti online kurzů si musí být vědomi výhod i nevýhod různých typů technologií a tato publikace jim bude fundovaným rádcem a inspirací. Způsob zpracování monografie je erudovaný a výjimečný tím, že integruje teorii, výzkum i vlastní zkušenosti autorů s nasazením e-learningu v jejich pedagogické praxi. Spoluautor: Petr Sudický
Kniha je určena především žákům a studentům základních a středních škol, ale i vysokoškolákům a všem těm, kteří hledají na internetu možnosti a zdroje pro své vzdělávání. Jejím cílem je usnadnit studentům hledání informací o školách v České republice a serverech umožňujících vyhledávání studia v zahraničí. Studenti v knize samozřejmě naleznou informace o takových projektech na internetu, které jim pomohou při samotném studiu.
Tato publikace se zabývá základními otázkami výzkumu v oblasti dějin pedagogiky a školství. Čtenář získá základní přehled o tom, jak lze zkoumat dějiny pedagogiky a školství, ale také co je či může být konkrétně předmětem výzkumu, jaké jsou k dispozici informační zdroje (včetně jejich specifik) a jaké postupy nebo metody je možné použít k dosažení adekvátního poznání minulosti.
Informační a komunikační technologie (ICT) pronikají do vzdělávání relativně rychle. Přestože se o tomto tématu píše poměrně často, je jen málo známo o tom, co přinášejí ICT do života dnešních základních škol. Ve kterých oblastech fungování dnešní základní školy se vlastně ICT výrazně projevují? Co se v poslední době ve školách povedlo? Kde hledat bariéry ve využívání ICT? Lze si představit řízení základní školy bez ICT? Jaká je budoucnost ICT ve školách? Autor v knize hledá odpovědi nejenom na zmíněné otázky, ale i na mnoho dalších. Vedle obecné roviny zkoumání kniha obsahuje i vhled do života jedné konkrétní základní školy. ?
Kniha se zabývá soudobými dějinami základního školství na našem území, a to zejména obdobím tzv. normalizace. Nejde však o klasický přehled historických událostí, zákonů či nařízení. Dějiny škol i život učitelů jsou představeny pohledem pamětníků, tedy přímých aktérů školního i mimoškolního života.
Hlavním cílem této publikace je na základě historicko-pedagogického výzkumu představit každodenní život středních odborných škol v Československu v době komunismu na příkladu bývalého Jihomoravského kraje. Výzkum je založen převážně na metodě orální historie, tedy na rozhovorech s pamětníky, kterými byli zejména vyučující působící na středních odborných školách před rokem 1989. Kromě rozhovorů s pamětníky autor dále využil řadu dobových dokumentů získaných archivním výzkumem, články z dobových periodik či informace z dobové legislativy apod. Výsledky prezentované v této monografii přinášejí nové, dosud nikde nepublikované poznatky z každodenního života středních odborných škol v Československu v době komunismu. Zahrnují například informace o tom, jakými cestami se na tyto školy dostávali učitelé, jak probíhala jejich adaptace během prvních let působení ve škole či jak vypadalo jejich další pedagogické vzdělávání. Opomenuta nezůstala ani témata vyučování, přijímacího řízení a maturitních zkoušek – jinými slovy aktivit, které se na středních odborných školách odehrávaly v pravidelných intervalech. Čtenář knihy se ovšem může dále seznámit např. i s činností dobové školní inspekce či s oficiálními i neoficiálními pravidly, která ovlivňovala každodenní chod škol, a to např. i včetně korupčního jednání, podvodů či protekcionismu.