Knihobot

Ladislav Keller

    Nehody dopravních letadel v Československu 1961 - 1992 4. díl
    Únosy dopravních letadel v Československu 1945-1992
    Učebnice pilota 2006 (poničená viz foto)
    Nehody dopravních letadel v Československu. Díl 2. 1945-1960.
    Nehody dopravních letadel v Československu. Díl 1. 1918 - 1939.
    Únosy dopravních letadel v Československu 1945 - 1992
    • Historie československého civilního letectví je překvapivě bohatá na protiprávní činy, což je do značné míry důsledkem totalitního režimu, který více než čtyřicet let bránil občanům svobodně opustit zemi. První vlna únosů se objevila krátce po únoru 1948, kdy se řada pilotů, kteří sloužili na Západě, ocitla na „černé listině“ a byla ohrožena. Hledali cestu zpět na Západ a nejjednodušší možností bylo využít letadel, ke kterým měli přístup. V následujících desetiletích, kdy se komunistický režim snažil izolovat zemi, se letecká doprava stala relativně málo rizikovou cestou k útěku na Západ. Československé orgány nikdy zcela nezabránily zveřejňování informací o úspěšných únosech, což motivovalo další k pokusům o útěk. V druhé polovině šedesátých let se sice situace mírně zlepšila, ale po okupaci vojsky Varšavské smlouvy se poměry vrátily zpět. Mnozí, kteří v krátkém období svobody vycestovali, poznali lepší životní podmínky a jejich nespokojenost s poměry v rodné zemi rostla. Po pádu komunistického režimu sice politicky motivované únosy ustaly, avšak pokusy o letecké pirátství se objevily. Publikace se zaměřuje na protiprávní činy v československém civilním letectví od roku 1945 do rozdělení země v roce 1992.

      Únosy dopravních letadel v Československu 1945 - 1992
    • Díl 1. - 1918 až 1939 Kniha pojednává o nehodách všech dopravních letadel na území Československa a nehodách dopravních letadel čs. dopravců kdekoliv na světě. Jedná se o první díl, který se zabývá obdobím 1. republiky. V knize jsou citovány desítky dobových dokumentů, které autor našel v archívech. Text doplňují náčrtky nehod a více než 170 unikátních fotografií. Poslední kapitola je věnována nehodě slovenského vědce, vojáka a politika M.R.Štefánika. I u této nehody jsou citovány zajímavé dobové dokumenty a fotografie, nejen z místa nehody, ale i repliky letadla Caproni Ca.33, ve kterém M.R.Štefánik zahynul. Kniha je určena velmi širokému okruhu čtenářů, nejen profesionálním pilotům, technikům a dalším leteckým odborníkům.

      Nehody dopravních letadel v Československu. Díl 1. 1918 - 1939.
    • 1945 - 1960 Publikace rozebírá příčiny nehod československých leteckých dopravců ve světě a nehody zahraničních dopravců na území ČR. Popisuje nehody dopravních letadel v období 1945-1960. Technická i fotografická dokumentace nehody či katastrofy, podrobné zprávy a protokoly, závěry vyšetřovací komise. Přehled je uspořádán podle jednotlivých typů letadel.

      Nehody dopravních letadel v Československu. Díl 2. 1945-1960.
    • Kniha popisuje jak činy pomatence z roku 1925 (což je vlastně první zadokumentovaný pokus o únos letadla v Československu), tak i kriminální delikty, ale popisuje i útěky našich západních pilotů za svobodou po roce 1948, kdy na dlouhou dobu bylo zamezeno našim občanům svobodně cestovat. Autoři ve své knize uvádí jednak legislativu, která se vztahuje na únosy letadel, jako i jiné formy shora uvedených protiprávních skutků. Autoři se zabývají jednotlivými formami těchto protiprávních jednání v kontextu dobových kriminálních, případně trestních spisů, které v rámci přípravy museli prostudovat. V knize sledují rozvoj zabezpečení ostrahy letišť, provozovaných na našem území, jako i rozvoj kontrolních postupů prováděných zpočátku personálem letišť, později příslušníky bezpečnostních složek Československa. Popisují i únosy letadel, které byly způsobeny nedostatky v práci či špatnou koordinací jednotlivých složek, které měly problematiku ochrany a bezpečnosti dopravních letadel ve své gesci. Jedná se o Federální ministerstvo vnitra, Federální ministerstvo dopravy a Československé aerolinie.

      Únosy dopravních letadel v Československu 1945-1992
    • První díl o nehodách československých dopravních letadel se zaměřuje na období 1. republiky od vzniku Československa v roce 1918 do jeho zániku v roce 1939. Období II. světové války nebylo zahrnuto, neboť po okupaci byla činnost čs. dopravních společností ukončena a letadla byla převedena na německé značky a následně rozprodána. Druhý díl pokrývá nehody v letech 1945 až 1960, přičemž rok 1960 představuje zlom, kdy byly u ČSA vyřazeny starší letouny a do statistik nehodovosti začaly dominovat jet a turbovrtulová letadla. Třetí díl měl původně zahrnovat období 1961 až 1992, ale rozsah informací a analýz po roce 1960 si vyžádal rozdělení do dvou částí. Autoři se potýkali s přeinformovaností, kdy v prvních dvou dílech publikovali všechny dostupné informace. Ve třetím díle museli vybírat, které informace nezveřejnit, například u nehody prototypu L-410UVP, kde dokumentace zabírá 10 kartonů. Třetí díl se soustředí na letouny s pístovými a turbovrtulovými motory, zatímco čtvrtý díl se zaměří na letadla s proudovými motory.

      Nehody dopravních letadel v Československu. Díl 3. 1961-1992.
    • Učebnice pilota 2006

      • 746 stránek
      • 27 hodin čtení
      3,3(4)Ohodnotit

      Pro žáky a piloty letounů a sportovních létajících zařízení, provozujících létání jako svou zájmovou činnost Učebnice byla sestavena na základě osnovy JAR-FCL 1 kolektivem dvou desítek autorů. Úřad pro civilní letectví doporučuje tuto učebnici jako pomůcku pro studium pilotům, kteří chtějí získat osvědčení způsobilosti soukromého pilota letounů PPL(A), pilota vrtulníků PPL(H), pilota kluzáků, pilota motorových kluzáků a pilota ultralehkých letounů (SLZ).

      Učebnice pilota 2006