Knihobot

Eškol Nevo

    28. únor 1971

    Eškol Nevo je uznávaným vypravěčem, jehož díla se ponořují do složitosti lidských vztahů a hledání smyslu v moderním životě. Prostřednictvím pronikavého psychologického vhledu a poutavého stylu zkoumá témata identity, spojení a vnitřních konfliktů, které formují naše životy. Jeho próza, charakteristická svou upřímností a empatickým zobrazením postav, rezonuje s čtenáři a nabízí hluboký pohled na lidskou zkušenost. Nevo je známý svým jedinečným způsobem, jak zachytit podstatu lidského hledání a zároveň podnítit čtenáře k zamyšlení nad vlastními cestami.

    Eškol Nevo
    Poslední interview
    Tři patra
    Stesk po domově
    • Stesk po domově je románovým debutem jednoho z nejvýznamnějších izraelských autorů, který mu přinesl mezinárodní uznání. Eškol Nevo zachycuje izraelskou společnost, rozdělenou mezi Izraelci a Araby, ortodoxními a sekulárními Židy, Sefardy a Aškenázy. Příběh, situovaný do roku 1995, se odehrává na pozadí mírových jednání a tragických událostí, včetně vraždy Jicchaka Rabina. Hlavními postavami jsou studentský pár Noa a Amir, kteří si pronajmou byt v malé vesnici poblíž Jeruzaléma, kde žijí židovští imigranti z Kurdistánu. Jejich byt je oddělen od bytu domácích, Simy a Mošeho Zakianových, tenkou zdí, avšak na obou stranách se nacházejí zcela odlišné světy. Vztah mezi oběma páry se prohlubuje, ale napětí vzrůstá kvůli Mošeho rostoucí religiozitě. Dále se zde nachází rodina, jejíž syn Gidi byl zabit v Libanonu, a mladší syn Jotam se sblíží s Amirem, který se stává jeho náhradním bratrem. Do jejich života vstupuje palestinský dělník Sadik, jehož rodina byla vyhnána z tohoto domu. Po dramatické události, kdy je zatčen a obviněn z terorismu, se zdá, že se vztahy mezi postavami rozpadnou, avšak autor ponechává čtenářům naději, že Noa s Amirem tuto krizi překonají. Nevo tak proniká hluboko pod povrch izraelské společnosti a jeho literární styl a zájem o postavy ho řadí mezi pokračovatele Amose Oze a dalších významných autorů.

      Stesk po domově
    • Na poklidném předměstí se odehrává příběh tří nájemníků, jejichž osudy se proplétají a odhalují tajemství a lži, bez nichž by rodiny nemohly existovat. Román je strukturován do tří pater, symbolizujících freudovská patra lidské duše: id, ego a superego. Autor Eškol Nevo mistrně odhaluje temné zákoutí lidské psychiky a nutí čtenáře zamýšlet se nad morálními dilematy postav. V prvním patře se Arnon, vzorný otec, postupně odhaluje jako majetnický a dvojím metrem posuzující člověk. O patro výš se nachází Chani, která se prostřednictvím terapeutického dopisu svěřuje se svým osamělým životem a nečekaným příchodem odcizeného bratra. Ve třetím patře se Dvora, soudkyně na penzi, vyrovnává se smrtí manžela a objevuje novou životní cestu, když se setká s mužem, který ji nutí čelit tajemství z minulosti. Román zkoumá, co se stane, když „spořádaný“ člověk čelí mimořádné události. Jsou rozhodnutí postav nezvratná, nebo existuje cesta zpět? A chtějí se hrdinové na tuto cestu vůbec vydat? Témata jsou univerzální a rezonují s čtenáři napříč kontinenty.

      Tři patra
    • Eškol Nevo v jednom rozhovoru přiznal, že tato kniha vznikla z hříčky, která mu přišla na mysl, když se mu nedařilo pracovat na jiném textu: Co by se stalo, kdyby na všechny otázky, které dostává v rozhovorech a literárních setkáních, odpověděl naprosto upřímně, bez strachu a politické korektnosti? Původně se nápadu věnoval jako cvičení bez ambice na zveřejnění, ale po několika měsících zjistil, že z textu vyvstávají postavy a děj. Výsledkem je odvážné dílo, jehož vypravěčem je úspěšný spisovatel středního věku trpící depresemi a tvůrčí krizí. Odpovídá na stokrát ohrané dotazy čtenářů s upřímností, jaké je schopen, „do šuplíku“. Místo frází se pouští do osobních vzpomínek a úvah; pozlátko spisovatelské profese se smývá a čtenáři se stávají svědky jeho života, hanby a strachu. Mezi barvitými historkami a filozofickými úvahami se proplétá osobní drama – rozpad manželství, odcizení dcery a problémy se synem. Autor hraje s čtenářem podivuhodnou hru na pravdu. Jeho polo-fiktivní hrdina se snaží vyzpovídat ze svých morálních selhání, zkoumá limity upřímnosti, jíž je člověk schopen.

      Poslední interview