Název Sen je život se vrací k barokní hře španělského básníka Calderóna s názvem Život je sen. Ale přistupuje k tematice opačně. V tom smyslu, že sen je přímou součástí života. A žít beze snů je vlastně oloupením života o jeden z jeho snad nejpodstatnějších rozměrů. Jsou to textyz ticha a do ticha. Ke ztišení a soustředění se na hledání tajemství v zákrutách žití.
Autor tuto knihu pojal jako pokus o vyrovnání se s vlastní komunistickou minulostí. Říká, že je to "sonda, o kterou by se měl v nějaké podobě snažit každý dospělý obyvatel této země. Protože komunistické stíny dopadají na všechny. A když se jich nezbavíme, nezbavíme se ani komunismu v nás". Připomíná v této souvislosti výrok prof.Jana Sokola, že se sice rodíme s dispozicí ke svobodě, ale když se nenaučíme být svobodní, tak svoboda v této zemi nebude.
Regionální analýzy jsou běžné, avšak většinou se jedná o dílčí studie. Ucelené pochopení regionů a jejich specifik je vzácné. Při zkoumání regionů prostřednictvím hodnot se nevyhneme celostnímu pohledu, i když to může být neúspěšný pokus. Zkoumání hodnot, které jsou nejen platné, ale i považované za „dobré“, je téměř sebevražedné, neboť se odchyluje od hlavního proudu sociologického poznání. S časem se však výzkumník hodnot dostává k tématům, která vyžadují analýzu základních trendů jejich změn. Periferní kraje, které jsme zkoumali, vykazují odlišnosti v hodnotové „výbavě“, což je často opomíjeno decizními centry. Často se zaměřujeme na nástroje pro „zlepšení“, aniž bychom rozuměli tomu, co obyvatelé regionů skutečně považují za hodnotné. Toto vakuum může vést k zásadním chybám. Je důležité si uvědomit, že i sociologové mohou ovlivnit události, což nás vyzývá k poznávání, které směřuje k prosazování dobrého. Tento text vznikl jako snaha poskytnout zdroje pro uvážlivější rozhodování a diskuse, které jsou nezbytné pro dosažení dobrých hodnot.
Renomovaní čeští autoři přináší první komplexní a teoreticky založený pohled na vývoj českého vysokého školství po roce 1989. S využitím konceptu "masifikacee" vysokého školství detailně analyzují základní vývojové trendy, jimiž české vysoké školství prošlo, a to v několika vzájemně propojených oblastech. Podstatné změny kapacit vysokého školství měly významné důsledky pro postavení jak studentů, tak akademických pracovníků. Tito hlavní aktéři jsou představeni jak z hlediska vnitřních charakteristik, tak i v kontextu celé společnosti.
„Studie o hodnotách“ představují unikátní text v české společenskovědní literatuře, který zkoumá hodnoty z různých perspektiv, včetně filozofických, etických, ekonomických, psychologických, politologických a sociologických. Upozorňuje na složitost tématu a nutnost opatrnosti a metodologické jasnosti při jeho zkoumání. Zkoumání hodnot je aktuální a většina textů se zaměřuje na hodnoty, které by měly sloužit jako základ pro hodnocení potřebného a prospěšného, přispívajícího k humanistickému rozvoji společnosti. Kritéria založená na ekonomizující teorii racionální volby se ukazují jako nedostatečná. Kniha je určena badatelům, vysokoškolským a středoškolským učitelům, a také studentům humanitních a společenskovědních oborů, ekonomie, práva a uměleckých škol. Její obsah může být přínosný i pro novináře, politiky a tvůrce veřejného diskurzu. Problematika „dobrých hodnot“ je v české společnosti opomíjená, což může přispívat k nedostatečné politické a občanské kultuře a k převaze konfliktů nad spoluprací. Bez poznání a respektu k hodnotám, které podporují kvalitu a udržitelnost života, nelze vytvořit otevřenou občanskou společnost. Kniha navazuje na publikaci „Inventura hodnot“ (Academia 2009).
Výzkumný tým Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze shromáždil, uspořádal, zpracoval a v základních otázkách interpretoval empirické sociologické výzkumy, které se na souborech reprezentativních za celou společnost České republiky zabývaly zkoumáním hodnot. Výzkumy prezentují hodnoty jako
to, co existuje – bez ohledu, zda to odpovídá nějakému kodexu hodnot. V tomto směru jde skutečně o inventuru hodnot v této zemi, od sedmdesátých let minulého století až do současnosti. Jde o první publikaci na toto téma. Na ni budou navazovat další, které se budou zabývat hodnotami jako tím, co má být (co je žádoucí), a také hodnotami jako spolutvůrci sociálního uspořádání společnosti. Publikace je určena pro výuku sociálních věd, jako východisko pro výzkum navazující na řadu témat v ní uvedených, pro práci odborníků z jiných oblastí, včetně publicistiky, mediální práce, marketingových analýz, vzdělávání, výchovy, politiky či vládnutí.