Katalog vydaný k výstavě Verwobene Sphären konané v Oblastní galerii Liberec - Lázně, 11.10.2024-26.1.2025 Němečtí umělci a životní partneři Rosa Loy a Neo Rauch, výrazní představitelé tzv. Nové lipské školy, patří bez nadsázky k nejvýznamnějším evropským umělcům současnosti. Oba studovali na prestižní lipské Hochschule fūr Grafik und Buchkunst, akademii známé svým dlouhodobým zaměřením nejen na knižní kulturu a ilustraci, ale rovněž díky výuce figurální narativní malby s důrazem na dokonalé zvládnutí tradičních malířských a kresebných technik, monumentalitu formy a narativity syžetu. Český a souběžný anglický text.
Filip Suchomel Pořadí knih







- 2024
- 2019
Monografie zpracovává téma rozvoje fotografického řemesla v nově vznikajících studiích a ateliérech od 60. let 19. století až do počátku 1. světové války na pozadí rozsáhlých změn japonské tradiční společnosti. Byli to především zahraniční návštěvníci Japonska, kteří si pořizovali ze svých cest fotografickou dokumentaci v renomovaných fotografických salonech, vlastněných jak zahraničními provozovateli, tak stále častěji i japonskými tvůrci, kde se vyráběla obsáhlá honosná alba s obrazy známých míst a také s ustálenými etnografickými typy zachycenými při charakteristických činnostech. Silnější a známější obchodní firmy však pohlcovaly své konkurenty a často rovněž přebíraly jejich archiv fotografických negativů do svých portfolií, což v současnosti výrazně ztěžuje identifikaci autorů jednotlivých záběrů. Mezi těmito tvůrci objevíme řadu umělecky zdatných fotografických mistrů – průkopníků fotografického média v Japonsku, kteří celosvětově proslavili japonskou kolorovanou fotografii, jež ve své době patřila k mistrovským ukázkám japonského smyslu pro koloraci.
- 2018
Fotografie, socha, objekt
- 224 stránek
- 8 hodin čtení
Fotografie je hraničním fenoménem, oscilujícím mezi pomíjivým a trvalým, dynamickým a statickým, zjevnými a skrytými aspekty. Tato hranice zahrnuje vědu a magii, informace a věci, pravdu a fikci, umění a průmysl, profesionální a amatérské, soukromé a veřejné, dokument a monument, analogové a digitální, globální a lokální, jednotlivé a obecné, jednotné a množné. Hranice je obtížně uchopitelná, neboť nelze ji jednoznačně vymezit pomocí metodologických či politických kategorií. Zkoumání rozhraní je osobním příběhem, analýzou a zhodnocením vlastní zkušenosti. Texty historiků, kritiků umění, filozofů, sociologů a umělců se v této publikaci zaměřují na rozhraní mezi fotografií a sochou, zkoumají historické a současné vztahy mezi těmito dvěma médii. Diskutují problematiku fotografické reprodukce sochařských děl a vzájemné prolínání obou druhů v umění a kultuře. Tato analýza odhaluje složitosti a nuance, které definují interakci mezi fotografií a sochou, a přispívá k hlubšímu porozumění jejich vzájemným vztahům.
- 2015
3sta drahocenností
Čínský porcelán ze sbírek Valdštejnů, Schwarzenbergů & Lichnowských
- 512 stránek
- 18 hodin čtení
Sběratelství čínského, ale i japonského porcelánu se v Evropě rozšířilo v novověku jako příznak emancipace místní aristokratické společnosti a důsledek její fascinace vzdálenými kraji a exotikou. Na konci 17. a na počátku 18. století tak pozvolna vznikaly rozsáhlé sbírky zdobící ve speciálních aranžmá evropská šlechtická sídla. Dochované archivní dokumenty potvrzují, že i na českém území byly tou dobou vytvořeny první soubory tohoto typu, které přitom na řadě zámeckých objektů nalézáme v původní podobě dodnes. Mezi nejvýznamnější z nich patří porcelán z majetku rodiny Valdštejnů, Schwarzenbergů a Lichnowských. V letech 2010—2012 proběhl díky podpoře GAČR jejich průzkum a odborné zpracování, v jehož rámci byly vybrány a zdokumentovány nejvýznamnější čínské porcelánové artefakty — právě ty jsou nyní soustředěny do knihy 300 drahocenností.
- 2010
Tato výpravná publikace se věnuje studiu nejstarších fotografických zobrazení čínských reálií. Většina fotografií nebyla v té době signována, a pokud známe autora, počet dochovaných děl je velmi omezený. Dalším problémem je nedostatek archivních pramenů, takže největším zdrojem informací zůstává dobový denní tisk, časopisy či literatura cestopisného charakteru. Dílo obsahuje velké množství dobových fotografií a je opatřeno seznamem literárních pramenů a indexem.
- 2007
- 2006
Kniha fotografií ze sbírky Erwina Dubského vychází u příležitosti stejnojmenné výstavy, Moravská galerie v Brně, Uměleckoprůmyslové muzeum 3.3.-21.5.2006, a Zámek Lysice 1.7.-1.10.2006. Světově výjimečný soubor fotografií, který nashromáždil na cestě kolem světa v letech 1874–76 Erwin hrabě Dubský na zámku v Lysicích. Devět alb ukrývá práce zakladatelů fotografické tradice z celého světa, ale nejcennější částí jsou pozitivy pocházející z Dálného východu. Jejich autoři, jsou dnes považováni za jedny z nejvýraznějších osobností fotografie 19. století. Jako náměty pro svá díla si vybírali veduty známých míst nebo se věnovali studiovým záběrům představujícím místní tradice i lidské typy.





