Knihobot

Maria Montessori

    31. srpen 1870 – 6. květen 1952

    Maria Montessori byla italská lékařka a pedagožka, která vyvinula celosvětově uznávanou metodu vzdělávání dětí. Její filozofie zdůrazňuje přirozený rozvoj dítěte a samostatnost v učení. Montessori metoda je stále široce používána v mezinárodních školách a klade důraz na prostředí připravené pro děti. Její odkaz v oblasti vzdělávání je trvalý a inspiruje moderní přístupy k výchově.

    Maria Montessori
    Absorbující mysl
    Tajuplné dětství
    Objevování dítěte
    Montessori : tajuplné dětství
    Londýnské přednášky
    Od dětství k dospívání
    • Od dětství k dospívání

      • 144 stránek
      • 6 hodin čtení
      4,5(10)Ohodnotit

      Maria Montessoriová (1870–1952) byla významná italská lékařka, antropoložka a pedagožka. Jako jedna z nejpozoruhodnějších žen první poloviny 20. století byla nominována na Nobelovu cenu míru. Ve svých názorech navázala mimo jiné na Komenského. Při výchově malých dětí kladla důraz na propojení mezi domovem a školou, pěstování představivosti a cvičení praktického života, péči o sebe sama a o prostředí, rozvoj samostatnosti, společenských vztahů a tělesné zdatnosti. Její metody i dnes korespondují s nejnovějšími poznatky psychologie a pedagogiky. Kniha Od dětství k dospívání je jedním z jejích stěžejních děl. Ukazuje, jak je montessoriovská představa „alternativní“ výchovy a vyučování a vůbec reformy školství stále aktuální. Mezi autorčiny nejzásadnější myšlenky patří požadavek, aby v dítěti byla pěstována přirozená potřeba rozvoje, a tím vzdělání. Nikdo by se podle Montessoriové neměl učit z donucení a kvůli prospěchu a kusu papíru, který mu zajistí dobré postavení, ale v zájmu osobního vývoje i rozvoje celé společnosti. Vzhledem k roku prvního vydání tohoto díla (1948) je nezbytné na některé reálie a myšlenky pohlížet z dobového hlediska. Přesto Maria Montessoriová předběhla dobu tím, jak prosazovala, aby se školství a metody vzdělávání přiblížily životu, a jak kladla důraz na výchovu mládeže v úctě k člověku a světu.

      Od dětství k dospívání
    • Londýnské přednášky přednesla Maria Montessori v roce 1946 na výcvikovém kurzu pro učitele. V každé z nich čtenář cítí, že Maria Montessori procestovala svět a měla dostatek příležitostí pozorovat děti a jejich vývoj. Přednášky jsou prodchnuty její moudrostí a netýkají se pouze dětství, ale celého vývoje člověka. Londýnské přednášky Marie Montessori se staly základem pro výcvikové kurzy Mezinárodní asociace Montessori. Doslov Hana Slabá.

      Londýnské přednášky
    • Montessori : tajuplné dětství

      • 231 stránek
      • 9 hodin čtení
      4,3(26)Ohodnotit

      Tato kniha odhaluje vzdělávací metodu Marie Montessori. Klade důraz na raný vývoj dítěte a ukazuje dospělým, jak se sami mohou učit tomu, co děti přirozeně dokážou, jak je mohou pozorovat a pomáhat jim. Vzdělávací metoda Marie Montessori pracuje s připraveným prostředím, které děti přirozeně vede. Pomocí vnímavého přístupu a také promyšlených pomůcek se děti v montessori školách učí vlastně samy. Dospělý je jejich průvodcem. Knihu ocení zájemci o knihy a vzdělávací metodu Marie Montessori. Maria Montessori (1870–1952) byla všestranná italská pedagožka, filozofka a vědkyně. Je známa především svými novými pedagogickými metodami. Vystudovala medicínu, filozofii a psychologii, zabývala se antropologií, biologií a pedagogikou. V Portálu vyšly její knihy Absorbující mysl, Objevování dítěte a Londýnské přednášky.

      Montessori : tajuplné dětství
    • Objevování dítěte

      • 352 stránek
      • 13 hodin čtení
      4,3(586)Ohodnotit

      Maria Montessori začala svou pedagogickou dráhu prací s dětmi, které trpěly mentálním postižením. Docílila toho, že tyto děti složily zkoušku ze čtení a psaní určenou pro děti bez postižení. To ji podnítilo k tomu, aby svou metodu uplatnila i ve vzdělávání zdravých dětí. Právě tímto obdobím se zabývá kniha Objevování dítěte, kterou Maria Montessori napsala na samém začátku své pedagogické výzkumné činnosti. Systém montessoriovské pedagogiky je tu představen jako výsledek autorčina hledání a ověřování nejvhodnějšího způsobu vzdělávání malých dětí nejen ve školách a předškolních zařízeních, ale také v rodině. Vychází z poznávání potřeb malého dítěte, učí rozvíjet jeho přirozené schopnosti a smyslové vnímání. Kniha nejenom, že vysvětluje vědecké základy autorčina přístupu, ale seznamuje i s metodami a nástroji, které rozvoj jednotlivých vloh (jež souvisejí např. s pohybem, vnímáním, psaním, čtením, řečí, počítáním, kreslením, hudbou či náboženstvím) podporují a usměrňují. Vzdělávání v tomto systému není chápáno pouze jako příprava na školu, ale příprava pro život.

      Objevování dítěte
    • Tajuplné dětství

      • 178 stránek
      • 7 hodin čtení
      4,3(1000)Ohodnotit

      Kniha Tajuplné dětství není ani zdaleka jen pouhým souhrnem metodických rad. Jde o hluboce osobní, filosofické dílo, průvodce dětstvím - obdobím, jež zásadním způsobem formuje každého z nás.

      Tajuplné dětství
    • Povrchní vykladači někdy tvrdí. že základem montessoriovského přístupu je ponechat dítěti naprostou volnost a nikterak ho neomezovat. Naprostá svoboda ale platí jen u činností přirozených. Rozhodujícím faktorem je proto rozpoznání činností přirozených, vedoucích k rozvoji osobnosti, od činností deviantních, vedoucích k destrukci nebo tyranizování okolí.

      Absorbující mysl
    • The Mass Explained to Children

      • 100 stránek
      • 4 hodiny čtení
      4,4(16)Ohodnotit

      Focusing on the traditional Latin Mass, this book offers a child-friendly explanation of its beauty and significance. Maria Montessori guides young readers through the preparation for Mass, the setup of the altar, and the meaning of sacred vessels. She also highlights the priest's role and the symbolism of vestments. With clear language and illustrations, the book effectively follows the order of the Mass, making complex concepts accessible and engaging for children.

      The Mass Explained to Children
    • Education and Peace

      • 112 stránek
      • 4 hodiny čtení
      4,3(208)Ohodnotit

      Education and Peace by Maria Montessori translated by Helen Lane. A collection of Maria's lectures as she comes to grips with the great problem of the future of humanity, in which she gives passionate expression to her insights on the subject of "Educate for Peace" between World War I and World War II.

      Education and Peace
    • Spontaneous Activity In Education

      • 274 stránek
      • 10 hodin čtení
      4,0(1)Ohodnotit

      Focusing on child development, Maria Montessori's educational system emphasizes self-directed learning and clinical observation by teachers. Classrooms are tailored to children's maturity levels, using self-correcting materials for immediate feedback. Environments often include nature elements to enhance real-world experiences. The approach supports mixed-age classrooms to foster social interaction and development. "Spontaneous Activity in Education" explores various aspects of Montessori's philosophy, including child development, classroom setup, teacher training, and broader social issues.

      Spontaneous Activity In Education
    • To Educate the Human Potential

      • 91 stránek
      • 4 hodiny čtení
      4,3(202)Ohodnotit

      Intended to help teachers to envisage the child's needs after the age of six, this book is based on the experiences at the Montessori schools, Dr Montessori claiming that: "the average child who has been educated at one of our schools knows as much as the student of several years' seniority".

      To Educate the Human Potential