Krizový management. Krizová komunikace
- 91 stránek
- 4 hodiny čtení
Publikace je určena především studentům dvouoborového studia studijního oboru Ochrana obyvatelstva se zaměřením na vzdělávání na Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy v Praze. Pro aktuálnost problematiky krizového řízení může být vhodným studijním materiálem také pro učitele základních a středních škol. Zvládnutí potřebných teoretických východisek základů krizového managementu je předpokladem ke zvládnutí aplikace této teorie v předmětu Krizové řízení ve veřejné správě
Krizová připravenost firmy se tradičně chápe jako vnitřní záležitost zaměřená na ochranu před podnikatelskými hrozbami. V současnosti je však důležité vnímat ji komplexně jako soubor organizačních, metodických a technických opatření, které by měly být v souladu s legislativou, krizovým plánem a aktuálním krizovým prostředím. Autor v první části publikace definuje krizovou připravenost, analyzuje proces tvorby a obsah strategie řízení krizí a předkládá komplexní dokumentaci potřebnou pro zajištění krizové připravenosti. Dále se zaměřuje na jednotlivé kroky integrovaného systému řízení rizik a krizí a zkoumá infrastrukturu potřebnou pro zvládání krizových situací. Ve druhé části autor zdůrazňuje význam odborné připravenosti personálu, včetně krizové gramotnosti manažerů a zaměstnanců, a popisuje metody přípravy. Klade důraz na přípravu dokumentace a cvičení krizového managementu, stejně jako na psychickou a stresovou odolnost zaměstnanců, což je klíčové pro úspěšné zvládání krizí. Publikace je užitečná nejen pro manažery a studenty managementu, ale i pro pracovníky veřejné správy a širokou veřejnost.
První ucelená monografie v českém jazyce zaměřená na oblast krizového managementu. Autor zasvěceným způsobem osvětluje podstatu krizového managementu ve dvou částech: první je věnována teoretickému vymezení podstaty krizového managementu v kontextu obecné teorie managementu, autor pojem vymezuje v širokém záběru včetně řešení problémů hospodářských subjektů, kterými mohou být fyzické i právnické osoby, v soukromém či státním vlastnictví, autorovy názory mohou být prospěšné i pracovníkům orgánů územní samosprávy, jednotlivých složek integrovaného záchranného systému i široké veřejnosti, která často bývá nechtěným účastníkem procesů krizového řízení; druhá část je věnována lidskému aspektu krizového managementu - od krizové komunikace po krizovou etiku. Výklad je přehledný, srozumitelný, doprovázený v jednotlivých kapitolách přehledem událostí, které jsou s krizovým managementem úzce spjaty, a je doplňěn o platnou legislativu - text je doprovázen více než padesáti obrázky, součástí je i příloha specifikující náležitosti potřebné k vyhlášení krizového stavu.