Knihobot

Jitka Tučková

    Jitka Tučková
    Říkanky pro rozvoj řeči: Jednoduché logopedické básničky s ilustracemi
    Almanach Labyrint 2002
    Říkanky pro upevnění hlásek R, Ř
    Říkanky pro upevnění hlásky L
    Říkanky pro upevnění hlásek Č, Š, Ž
    Říkanky pro rozvoj řeči
    • Říkanky pro rozvoj řeči

      • 45 stránek
      • 2 hodiny čtení
      5,0(2)Ohodnotit

      Jednoduché logopedické básničky s ilustracemi. Děti s opožděným vývojem řeči nebo děti s dysfázií se obtížně učí básničky. Jsou pro ně příliš složité, mnoho hlásek nedokážou správně vyslovit, a proto jsou básničky v jejich podání často nesrozumitelné, což negativně ovlivňuje jejich sebevědomí. Kniha obsahuje soubor jednoduchých ilustrovaných říkadel, která mohou logopedi, učitelky mateřských škol i rodiče s úspěchem použít u dětí, které mají s řečí závažnější problémy. Básničky mohou posloužit také pro podporu normálního vývoje řeči u malých dětí. Nejjednodušší říkanky obsahují pouze hlásky prvního artikulačního okruhu, u dalších se postupně přidávají hlásky další. V žádné básničce nejsou sykavky ani hlásky l, r, ř, které jsou z hlediska výslovnosti nejobtížnější. Jednoduché ilustrace podporují zapamatování říkanky, takže si je mohou osvojit i děti, které mají z různých důvodů potíže s učením.

      Říkanky pro rozvoj řeči
    • Kniha je pátou publikací z cyklu logopedických textů určených převážně dětem, které mají v řeči větší obtíže než pouze výslovnostní. Přímo navazuje na knihu Říkanky pro upevnění hlásek C, S, Z. Ilustrované básničky sloužící k upevnění tupých sykavek Č, Š, Ž v různých pozicích ve slově respektují vývoj řeči a neobsahují vývojově nejobtížnější hlásky R a Ř ani ostré sykavky. V závěru je několik říkanek k procvičení diferenciace ostrých a tupých sykavek. K jejich využití lze přistoupit, pouze když dítě umí C, S, Z i Č, Š, Ž. Text říkanek je opět doprovázen jednoduchými obrázky ilustrujícími děj a vycházejícími ze specifických potřeb cílové skupiny. Dítě říká, případně ukazuje, co vidí. Obrázky lze využít k tvoření dalších vět, což je fáze, která bývá předstupněm automatizace hlásek, tedy užití hlásek ve spontánním projevu. Kniha je určena klinickým a školským logopedům, učitelkám a učitelům mateřských škol, základních a speciálních škol i rodičům.

      Říkanky pro upevnění hlásek Č, Š, Ž
    • Knížka navazuje na Říkanky pro upevnění hlásek a obsahuje ilustrované básničky, které slouží k upevnění hlásky L v různých pozicích ve slově. Básničky respektují vývoj řeči a jsou sestaveny tak, že neobsahují obtížnější hlásky – tzn. sykavky ani hlásky R a Ř. Text říkanek jako u předchozích publikací doprovázejí obrázky, které ilustrují děj a svou jednoduchostí vycházejí ze specifických požadavků cílové skupiny. Dítě říká, popřípadě ukazuje, co vidí. Obrázky lze využít jako inspiraci k tvoření dalších vět, což je fáze, která bývá předstupněm automatizace hlásky, tedy užívání hlásky ve spontánním projevu. Knihu ocení logopedi, učitelky mateřských škol a rodiče. PaedDr. Jitka Tučková je klinická logopedka. Externě přednáší na FTVS UK. V Portálu vydala knížku Říkanky pro rozvoj řeči (2007) a Říkanky pro upevnění hlásek (2011).

      Říkanky pro upevnění hlásky L
    • Říkanky pro upevnění hlásek R, Ř

      • 56 stránek
      • 2 hodiny čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      Poslední publikace z cyklu logopedických textů Jitky Tučkové určených převážně dětem, které mají v řeči větší obtíže než pouze výslovnostní. Obsahuje ilustrované básničky, které slouží k upevnění vývojově nejtěžších hlásek R a Ř v různých pozicích ve slově. Básničky respektují vývoj řeči a jsou sestaveny tak, že neobsahují další obtížné hlásky, především sykavky. Text říkanek doprovázejí obrázky ilustrující děj a svou jednoduchostí vycházejí ze specifických požadavků cílové skupiny. Dítě říká, případně ukazuje, co vidí. Obrázky lze využít jako inspiraci k tvoření dalších vět, což je fáze, která bývá předstupněm automatizace hlásek, tedy užívání hlásek ve spontánním projevu. Knihu ocení kliničtí i školští logopedi, učitelky a učitelé mateřských, základních a speciálních škol i rodiče.

      Říkanky pro upevnění hlásek R, Ř
    • Děti s opožděným vývojem řeči nebo děti s dysfázií se obtížně učí básničky. Jsou pro ně příliš složité, mnoho hlásek nedokážou správně vyslovit, a proto jsou básničky v jejich podání často nesrozumitelné, což negativně ovlivňuje jejich sebevědomí. Kniha obsahuje soubor jednoduchých ilustrovaných říkadel, která mohou logopedi, učitelky mateřských škol i rodiče s úspěchem použít u dětí, které mají s řečí závažnější problémy. Básničky mohou posloužit také pro podporu normálního vývoje řeči u malých dětí. Nejjednodušší říkanky obsahují pouze hlásky prvního artikulačního okruhu, u dalších se postupně přidávají hlásky další. V žádné básničce nejsou sykavky ani hlásky l, r, ř, které jsou z hlediska výslovnosti nejobtížnější. Jednoduché ilustrace podporují zapamatování říkanky, takže si je mohou osvojit i děti, které mají z různých důvodů potíže s učením.

      Říkanky pro rozvoj řeči: Jednoduché logopedické básničky s ilustracemi
    • Pro děti se závažnějšími řečovými obtížemi, tj. s vývojovou dysfázií, opožděným vývojem řeči či s mentálním postižením, je náročné reprodukovat básničky, které obsahují obtížně vyslovitelná slova. Říkanky v této knize navazují na Říkanky pro rozvoj řeči, kde byly užity pouze nejsnadnější hlásky a nejjednodušší slova, a jsou určené pro upevnění vývojově následujících hlásek – K, G, CH, Ď, Ť, Ň a měkčení (bě, pě, vě, mě). Žádná z básniček neobsahuje obtížnější hlásky – tzn. sykavky ani hlásky R a Ř. Je zde také omezeno množství souhláskových shluků, které se hůře vyslovují. Text říkanek opět doprovázejí obrázky, které postupně a co nejpřesněji mapují děj a svou jednoduchostí vycházejí ze specifických požadavků cílové skupiny. Dítě říká, popřípadě i ukazuje, co vidí. Obrázky lze také využít k volnému tvoření vět, což je fáze, která bývá předstupněm automatizace hlásky, tedy užívání hlásky ve spontánním projevu. Knihu ocení logopedi, učitelky mateřských škol i rodiče. PaedDr. Jitka Tučková je klinická logopedka. Externě přednáší na FTVS UK. V Portálu vydala knížku Říkanky pro rozvoj řeči (2007).

      Říkanky pro upevnění hlásek h, ch, k, g a měkčení
    • Říkej si a hraj

      • 64 stránek
      • 3 hodiny čtení

      Metodická příručka a cvičení pro prevenci poruch výslovnosti. Metodická příručka pro rodiče, logopedy a učitelky v MŠ. Rodičům dětí předškolního věku pomůže odhalit výslovnostní potíže a předcházet jim, a to jak rodičům dětí bezproblémových, tak těm s dispozicemi k rozvoji závažnějších vad výslovnosti. Při pochybnostech rodičů, zda je jejich dítě v řeči opožděné nebo má ve výslovnosti problémy, mohou rodiče krok za krokem zhodnotit výslovnost dítěte a buď v rámci prevence využít artikulační cvičení k rozvoji řeči, anebo s pomocí logopeda procvičovat problematické hlásky. Učitelkám v MŠ poskytne cenný metodicko-praktický materiál, logopedům materiál, který mohou nabízet svým klientům a doplnit jej svými odbornými instrukcemi. Cvičení jsou prováděna formou hry a napodobování přírodních zvuků nebo zvuků, s nimiž se dítě setkává v běžném životě, s metodickými instrukcemi pro rodiče. Artikulační cvičení doprovázejí názorné ilustrace nastavení mluvidel a motivační tematické obrázky k rozvoji konkrétní hlásky.

      Říkej si a hraj