Třetí svazek řady nabízí více než dvě stě čtyřicet portrétů pozoruhodných staveb v lokalitách na pravém břehu Vltavy. Průvodce vymezený hranicemi historické Velké Prahy se zaměřuje na čtyřiadvacet čtvrtí od těch středových, jako jsou Vinohrady, Žižkov, Karlín či Podolí, přes Vršovice, Strašnice a Malešice až po okraj k Hostivaři, Hloubětínu a Troji. Kniha je vybavena přehlednými mapami s vyznačenými objekty, medailony nejvýznamnějších tvůrců a rejstříkem pro všechny tři díly publikace.
Ivo Mahel Knihy






Zmizelá Praha. Nádraží a železniční tratě, 2. díl
- 200 stránek
- 7 hodin čtení
V rámci edice Zmizelá Praha navazuje svazek na úspěšný první díl knihy Kateřiny Bečkové Nádraží a železniční tratě, vydaný v roce 2009. Pokračuje v dokumentování změn, kterými v toku času procházejí železniční tratě, nádraží a zastávky. Tentokrát se zaměřuje především na okrajové části Velké Prahy, kde hned několik traťových úseků prošlo v posledních letech rozsáhlými přestavbami. Mnohé objekty přitom buď zcela zanikly, nebo byly až k nepoznání změněny. Na nejbližší léta jsou naplánovány rozsáhlé přestavby železničních tratí a budov, takže tato publikace se snaží zdokumentovat současný stav a uchovat ho alespoň v této formě pro budoucnost.
Nádraží a železniční tratě, 4.díl
- 192 stránek
- 7 hodin čtení
Čtvrtý díl knihy Nádraží a železniční tratě, jež vychází v rámci edice Zmizelá Praha, opět mapuje dřívější podobu míst, jež prošla či v nejbližší době projdou výraznými proměnami. Některé objekty nádraží Praha-Bubny již podlehly demolici a další redukce původního komplexu se chystá. Masarykovo nádraží, dnes nejstarší pražská budova svého druhu, bylo za svou stosedmdesátiletou existenci mnohokrát upravováno. Podobně se mění i jen o málo mladší mohutný Negrelliho viadukt. Kniha připomíná i další místa, jako traťový úsek vedoucí k Těšnovu či z Buben přes Dejvice a Veleslavín do Hostivice. Na čtenáře čekají pozoruhodné záběry.
Trolejbusy v Praze 1936-1972
- 123 stránek
- 5 hodin čtení
Tramvaje v České a Slovenské republice
- 304 stránek
- 11 hodin čtení
V úvodní části budou připomenuty okolnosti vzniku samostatné republiky a jejích státních drah, popíšeme vývoj konstrukce železničních vozů i osobnosti, které ovlivnily jejich design. Dočtete se o prvorepublikovém systému číslování osobních vozů a jejich řadovém označení, jakož i o nápisech na vozech. V publikaci jsou zmíněny typy osobních vozů rakouských státních drah, zejména ty, které se na základě starších objednávek dokončovaly až po rozpadu monarchie a připadly Československu, a také typy vozů od železničních společností, které se při jejich zestátnění dostaly do vozového parku ČSD. Kniha obsahuje popis jednotlivých typů a typových skupin osobních vozů nově dodávaných ČSD, od prvních typů, navazujících jen dílčími úpravami na rakouské typy vozů, až po svébytné konstrukce, kterými koncem třicátých let vrcholil předválečný vývoj a jimiž naši výrobci dokázali držet krok se světovým vývojem. K jednotlivým typům vozů jsou uvedeny typové náčrty a fotografie, jejichž převažující část tvoří tovární fotografie z Ringhofferových závodů pečlivě uchovávané v archivu VÚKV. Rozsah plnobarevné publikace je 344 stran křídového papíru formátu A4 s vazbou v pevných deskách a 450 obrázků.
Dvě století českého železničního průmyslu
- 224 stránek
- 8 hodin čtení
Jedinečná publikace kolektivu autorů přibližuje historii i současnost železničního průmyslu v Česku. Současným úspěšným rozvojem železniční dopravy stojí téměř dvouset letá tradice českého železničního průmyslu. Éra železničního strojírenství se začala psát již na počátku 19. století a to v podobě dodávek pro koněspřežku. Fenoménem je určitě stavba parních lokomotiv a 19. století - století páry. Křižíkova lokomotiva z roku 1906 však předurčila směr nový, směr elektrifikovaný. Někdejší Ringhofferova vagonka v Praze, Vagonka v Kopřivnici, První Českomoravská strojírna v Praze – pozdější ČKD, Škodovy závody v Plzni společně s dlouhou řadou dalších výrobců byly vždy špičkou ve svých oborech. O kvalitě jejich výrobků svědčí i rozsáhlý export čítající všechny světadíly, s jedinou výjimkou – a tou je Austrálie. Zejména Ringhofferovy salónní, lůžkové a jídelní vozy a parní lokomotivy z ČKD a Plzeňské Škodovky jsou světově uznávanými pojmy. V době mezi světovými válkami patřilo Československo mezi deset nejvýznamnějších strojírenských zemí světa. Prudký rozvoj po druhé světové válce byl ovlivněn jak mezinárodní, tak vnitrostátní situací. Strojírenství se stalo nosným odvětvím ke zprůmyslnění méně rozvinutých oblastí. Na tuto mnohaletou tradici úspěšně navazují současní představitelé českého železničního průmyslu, kteří nespoléhají jen na tradici, ale významně investují do vývoje nových produktů, nákupu nových technologií a obnovy výrobních areálů. Tato technologická inovace v železniční dopravě je nutnou podmínkou k zajištění konkurenceschopnosti tohoto dynamicky se rozvíjejícího průmyslového odvětví.
Osobní vozy ČSD – doplňky a nové objevy
- 72 stránek
- 3 hodiny čtení
DESKY s 36 volnými listy (72 stran) obsahují nová zjištění a další či zpřesněné poznatky, které doplňují první tři díly publikací edice VOZY, vydané v letech 2018–2020. Náplní zůstává vývoj parku osobních vozů ČSD od vzniku v roce 1918 až do zániku v roce 1992. Volné listy jsou plnobarevné, tištěné na velmi kvalitní polomatný křídový papír jako jsou stránky v publikacích edice VOZY; dle označení listu (nahoře) je lze vložit do příslušných dílů. Resumé v anglickém a německém jazyce
Seznamte se s historií pražské autobusové dopravy a s jednotlivými typy používaných autobusů. Stoletá historie pražské autobusové dopravy nabízí neuvěřitelné množství zajímavých informací. Tato publikace se zaměřuje na období z let 1964 – 2003, kdy přepravu cestujících zajišťovaly autobusy s příhradovým rámem. V knize naleznete veškeré údaje o jednotlivých typech používaných autobusů, technická data, nákresy a jedinečné archivní materiály a fotografie. Nechybí ani kapitola věnovaná provozním objektům pražského dopravního podniku, tedy garážím a odstavným plochám.
Kolejová vozidla pražské městské hromadné dopravy
- 372 stránek
- 14 hodin čtení

