Jiří Frel Knihy






Práce se "zabývá počátky řeckého sochařství, jež je podstatnou částí klasického odkazu, a sice od výskytu primitivní plastiky v rodové ještě společnosti až do epochy řeckoperských válek, kdy se v revolučních bojích v Athénách ustavuje otrokářská demokracie. Jádro je v VI. století,v tzv. době archaické plastiky: pro úplnost obrazu je ovšem nutno zmínit se poněkud i o sochařské produkci první poloviny V. století, o tzv. přísném stylu, ovšem především v těch ohledech, jež jej spojují s předcházející epochou ..." Autor chce ukázat, jak je umělecká produkce tohoto období "podmíněna společností, pro kterou vzniká, jak úsilí o realisticky věrné zobrazení skutečnosti je spjato s bojem pokrokových složek této společnosti, s rozmachem výroby a s pokrokovějším zřízením: konečně jak tato mladá společnost vyrůstá z rodových kořenů a zachovává staré rodové tradice - tedy jak i její nadstavba vychází z ideologie rodové společnosti, spjaté se vším přírodním děním, a jak se tento proces projevuje i v sochařství." (Autor v úvodu.)
Svazek přináší nejnovější fotografie proslulého díla antického sochařství, a to té jeho podstatné části, která je chována v Britském museu. Celkem je reprodukováno 45 fotografií jednotlivých desek reliéfu i jeho detailů. Připojeny jsou perokresby celého původního vlysu. Průvodní textupozorňuje na umělecké hodnoty díla.
Barevné reprodukce vybraných ukázek starého řeckého umění z oboru architektury, sochařství, malířství i užitého umění. Jsou sestaveny chronologicky a doprovázeny odborným vysvětlujícím textem, takže poskytují přehledný obraz vývoje řeckého umění od mykénské až do římské doby
Umělecko historická práce navazující na knihu "Počátky řeckého sochařství" téhož autora, hodnotí sochařské památky zvl. Perikleových Athén za rozkvětu otrokářské demokracie v 5. stol. před n. l. Při hodnocení uměleckých děl vychází J. F. nejen z rozboru sochařských děl samostatných, nýbrž zvl. také z rozboru společenských poměrů doby a vysvětluje, co umožňovalo vznik děl takové umělecké dokonalosti, jakými jsou památky klasického řeckého sochařství. Nejvíce místa je věnováno rozborům plastické výzdoby Parthenonu, zvl. kap. jsou věnovány hodnocení děl Myrona, Polykleita a Feidia.
Malý český Plutarch. V životopisných medailónech ožívají obecně známí i neznámí Řekové, kteří byli ponejvíce současníky 6. a 5. století př. n. l. a největšího rozvoje městských států, někteří z nich však, ještě starší, pocházeli až z dob počátků Řecka. Populární formou přibližuje autor osud mnoha starověkých vládců a státníků (např. Polykratův, Periklův) , umělců (Feidiův, Sofoklův), filosofů (sedmi mudrců, Sókratův) i historika Thukydida. Mocní tyrani a přední muži, Periandros, Solón, Peisistratos, Kleisthenes, Kleomenes, Themistokles a Kritias stejně jako výrobce keramiky Eufronios se svými přednostmi i slabostmi a nedostatky dostávají ve Frelově podání živou lidskou podobu.
Portréty. Feidias
- 164 stránek
- 6 hodin čtení
Knížka soustřeďuje nebohaté dochované zprávy o největším řeckém sochaři, jenž žil a působil v 5. století př. n. l. Podrobně seznamuje s jeho dílem i společenskými a kulturními poměry, v nichž rostlo. Připojena jsou hodnocení Feidia významnými osobnostmi antickými i novodobými.
Řecké vázy jsou dnes jedinými památkami, z nichž získáváme autentickou představu aspoň o nejvýznačnější složce řeckého malířství, totiž o jeho kresebném mistrovství. Tisíce váz, které se zachovaly, má vedle uměleckých hodnot i význam dokumentární: jsou přímým svědectvím o výrobě a výrobních silách otrokářského řádu, o nástrojích a technice, o výrobních poměrech. Ukazují organisaci a dělbu práce, dosvědčují vývoj a pronikání řeckého obchodu, na některých vázách se vyskytují bezprostřední realistická vyobrazení skutečného současného života; dokonce i mythologické výjevy jsou přímým obrazem života současného a tedy pramenem poznání řecké otrokářské společností. – Četné ukázky různých typů těchto kreseb jsou reprodukovány v obrazové části monografie, zatím co textová část probírá v historickém sledu umělecký význam řecké keramiky a informuje o pracovních postupech při její výrobě. (Část. podle předmluvy)