Příručka učitele obsahuje metodické náměty, návrhy cílů zaměřených na
znalosti, dovednosti a postoje žáků, řešení zadaných úkolů, doplňující cvičení
a náměty k motivaci, hrám a diskuzi se žáky.
Hybridní verze učebnice nové generace je prostřednictvím QR kódů rozšířena o
pestrou nabídku online materiálů zdarma, díky kterým budou hodiny občanské
výchovy ještě zajímavější a pro žáky inspirativní. Obsahově je učebnice 7.
ročníku shodná s 2. vydáním, tj. její součástí jsou aktualizace v souladu s
NOZ, rozšíření o nové formy šikany (kyberšikanu, zneužití sociálních sítí) a
doporučení, jak se jí bránit, a také o nové pojmy hoax či fakenews. Nové
informace se také objevují v kapitole věnované rodině a škole.
Publikace slouží k základní orientaci v pedagogice jako moderní vědě. Je koncipována jako učebnice základů pedagogiky a didaktiky s úvodem do sociální pedagogiky, pedagogického výzkumu a diagnostiky žáka. Poskytuje nové pohledy na výchovu a vzdělávání a otevírá prostor k rozvoji samostatného pedagogického uvažování. Základním cílem učebnice je především podporovat tvořivost a prostřednictvím variabilních úkolů a otázek umožnit reflexi vlastního učení. Nejde tedy o pouhé zvládnutí teorie poznání z oblasti výchovy a vzdělávání, ale především o hledání jeho smyslu a vývoje v různých kontextech. Naučíte se: • porozumět pedagogice jako vědě o člověku • pochopit proměny pedagogiky v 21. století s ohledem na digitalizaci vzdělávání a okolního světa • používat kritické myšlení při hodnocení změn, inovací a situací v pedagogickém procesu Druhé vydání knihy reaguje na současné proměny výchovy a vzdělávání v souvislosti s koncepty Průmysl 4.0 a Práce 4.0. Do textu jsou zařazeny nové informace a úkoly, které potvrzují nezbytnost změn v tomto ohledu. Kniha je určena především studentům středoškolského pedagogického vzdělávání a studujícím učitelství na pedagogických i jiných fakultách, ale také začínajícím učitelům, vychovatelům a všem ostatním, kteří mají touhu po vědění a zajímá je putování pedagogickou teorií a praxí.
Při výuce v jedné třídě není vhodné kombinovat učebnice nové generace s učebnicemi původní řady.
Občanská výchova pro 8. ročník základní školy a tercii víceletého gymnázia obsahově a didakticky vychází z dosud vydávané řady učebnic OVRV. Pořadí hlavních kapitol zůstalo nezměněno, některé názvy podkapitol byly upraveny. Každá kapitola začíná vstupním motivačním úvodem a končí shrnutím s ohlédnutím za probranou tematikou. Na základě připomínek pedagogické veřejnosti byly v nové učebnici rozšířeny kapitoly Hospodářství a Právní minimum.
Učebnice nové generace:
obsahují témata zaktualizovaná v souladu s novým občanským zákoníkem a se současnými poznatky
kladou větší důraz na činnostní a projektovou výuku
pokrývají všechna průřezová témata
obsahují odstupňování úkolů dle obtížnosti (úkoly pro chytré hlavy)
zařazují shrnutí v podobě pojmových map nebo ohlédnutí za kapitolou
mají novou, atraktivnější grafickou podobu
jsou nadále členěny na hlavní text a lištu s doplňujícími informacemi či mezipředmětovými vztahy
Přečtěte si odpovědi na nejčastější dotazy ohledně učebnic nové generace.
Učebnice pro 9. ročník - základní tematické okruhy:
Občanská výchova
Občan
Občan a právo
Právní ochrana
V pracovním poměru
Rodina a právo
Stát a hospodaření
Mezinárodní organizace
Globální svět
Životní perspektivy
Rodinná výchova
Rodina - ekonomické a právní otázky
Péče o duševní zdraví
Zdravá výživa - náš jídelníček
Prevence zneužívání návykových látek a jejich společenská nebezpečnost
Osobní bezpečí, sekty, party
Sexuální výchova, prevence nechtěného početí
Při výuce v jedné třídě není vhodné kombinovat učebnice nové generace s učebnicemi původní řady.
Obsahově a didakticky vychází z dosud vydávané sady učebnic OVRV. V nové řadě došlo k základní změně v oddělení části OV a obohacení o některé pasáže z původní RV (Všichni jsme lidé, Rodina - postavení a role ženy a muže, Vliv rodiny na rozvoj osobnosti dítěte, Komunikace, Komunikace v rodině, Modelové situace a hry zaměřené na osvojení komunikačních dovedností, Kamarádství, přátelství, láska, Vyrovnávání se s problémy, Způsoby chování v krizových situacích, Dětská krizová centra a linky důvěry.)
Část Rodinná výchova nahradila učebnice Výchova ke zdravému životnímu stylu.
Učebnice nové generace:
obsahují témata zaktualizovaná v souladu s novým občanským zákoníkem a se současnými poznatky
kladou větší důraz na činnostní a projektovou výuku
pokrývají všechna průřezová témata
obsahují odstupňování úkolů dle obtížnosti (úkoly pro chytré hlavy)
zařazují shrnutí v podobě pojmových map nebo ohlédnutí za kapitolou
mají novou, atraktivnější grafickou podobu
jsou nadále členěny na hlavní text a lištu s doplňujícími informacemi či mezipředmětovými vztahy