Objednej s PPL a stihneme doručit do Vánoc
Knihobot

Ivo Bláha

    Ivo Bláha
    Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla

    Po maturitě na kladenském gymnáziu se věnoval studiu skladby na pražské Hudební fakultě Akademie múzických umění ve třídě Jaroslava Řídkého a Vladimíra Sommera (1954–1958, absolventská práce: Koncert pro orchestr). Vojenskou prezenční službu absolvoval u vojenské dechové hudby v Českém Krumlově (1958–1960), kde mj. působil i jako dirigent amatérského symfonického orchestru Dalibor. Poté byl zaměstnán jako člen orchestru Městského divadla v Kladně (1960–1962). Příležitostně pracoval též jako korektor (Český hudební fond) a hudební režisér (Supraphon). V letech 1964–1972 byl asistentem a tajemníkem katedry skladby na Hudební fakultě AMU, kde působil jako pedagog hudebně teoretických a skladebných disciplín. Zároveň zde absolvoval pětileté studium umělecké aspirantury u Emila Hlobila, které dokončil v roce 1970 (závěrečná práce: Koncert pro housle a orchestr). Účastnil se též kursu elektroakustické hudby v Experimentálním studiu Čs. rozhlasu v Plzni vedeného Miloslavem Kabeláčem a Eduardem Herzogem. (V tomto zvukovém studiu následně vznikala skladba pro spíkra, flétnu, hoboj, klarinet a zvukový pás Ta láska 1973–1975.)

    Zvláště významné je jeho dlouhodobé angažmá kmenového pedagoga Filmové a televizní fakulty AMU (1967–2011). Vyučoval zde řadu hudebně teoretických předmětů, hudební praktikum, zvukovou dramaturgii audiovizuální tvorby, střih a úpravu hudební nahrávky aj., vedl diplomní semináře, praktická zvuková a filmová cvičení, byl konzultantem, vedoucím a oponentem mnoha diplomních a disertačních prací. V roce 1980 založil na FAMU studijní obor Zvuková tvorba, který v období 1993–2011 řídil ve funkci vedoucího katedry zvukové tvorby. V roce 1985 se habilitoval na docenta, roku 1999 byl jmenován profesorem. Své pedagogické zkušenosti v tomto oboru teoreticky zpracoval v řadě odborných publikací.

    Ve svém kompozičním díle se soustřeďuje na hudbu komorní, orchestrální i vokální. Velkou pozornost věnuje také tvorbě pro děti, především dětským sborům. Je rovněž autorem sborových úprav národních písní a hudby ke krátkým filmům. Ve skladebném slohu dospěl k vlastní syntéze v rámci uvolněné tonality. Charakteristickými rysy jeho tvorby jsou tendence ke skladebnému perfekcionismu, smysl pro detail i architekturu celku, cit pro funkci témbru a důraz na výrazový obsah hudby. Jeho skladby se vyznačují logikou postupů, formální precizností a vynalézavostí. U závažných kompozic s filosofickým podtextem hudební výraz nezřídka osciluje mezi polohou mysteriózní, lyrickou a jemně úsměvnou.

    Smyčcový kvartet č. 3 získal přední umístění na Mezinárodní skladatelské tribuně UNESCO v Paříži (1991), za miniatury pro sólovou kytaru Zoolekce II. byla skladateli udělena výroční cena Českého hudebního fondu (1993). Získal rovněž několik cen za sborové cykly v skladatelských soutěžích vokální tvorby Jirkov – Olomouc (Něco pro uši, Písničky s věnováním a Beruška, hroch a počitadlo). Je autorem článků a publikací o zvukové dramaturgii filmu, které slouží jako základní odborná literatura při výuce na domácích i zahraničních školách (nejvýznamnější: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla – 2004, 2006, 2014). Na svou skladbu Samomluva s marimbou vytvořil stejnojmenný krátký hudební film podle vlastního scénáře (2010).

    Svoji hudební tvorbu publikoval u společností Panton, Supraphon, Editions Lemoine Paris, Triga Praha, Český hudební fond a Schott. Autorovy rukopisy jsou uloženy v archivech Českého hudebního fondu, Českého rozhlasu Praha a Knihovny HAMU. Je členem Společnosti českých skladatelů (AHUV) a sdružení pro soudobou hudbu Přítomnost.

    cs.wikipedia.org